arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۰۰۴۳
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۱ - ۲۰ تير ۱۳۹۵

مرکل و اردوغان اختلافات دو کشور را بررسی کردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
رهبران آلمان و ترکیه در نخستین مذاکرات خصوصی خود از زمان تصویب قطعنامه محکوم کردن نسل کشی ارامنه در 1915 توسط ترک‌های عثمانی با یکدیگر ملاقات کردند اما نتوانستند بر اختلافات فائق آیند.

به گزارش انتخاب، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در دیدار با رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه در حاشیه نشست ناتو در ورشو به بررسی تنش‌ها میان دو کشور پرداخت.
 
روابط میان برلین و آنکارا از زمان تصویب قطعنامه محکوم کردن نسل کشی ارامنه به دست ترک‌های عثمانی در 1915 دچار تنش شده است. آنکارا سفیر خود در برلین را فراخواند و تهدید کرد که دست به اقدامی متقابل می‌زند.
 
ترکیه از آن زمان تاکنون دسترسی اعضای پارلمان آلمان به پایگاه نیروی هوایی اینجرلیک که 250 تن از سربازان آلمانی در آنجا هستند را منع کرده که باعث خشم برلین شده است.
 
مرکل در یک نشست خبری گفت: ما درباره مسائل مختلف صحبت کردیم. جو مذاکرات سازنده بود و تلاش‌هایی برای رفع مناقشات موجود صورت گرفت. اما اختلافات با چنین رایزنی‌هایی حل نمی‌شود و اختلافات هنوز به قوت خود باقی است اما مهم این بود که ما این مسائل را بررسی کردیم.
 
وی در پاسخ به سوالی در باره نتیجه بخش بودن این مذاکره گفت: اختلافات با چنین مذاکراتی حل و فصل نمی‌شود. اما معتقدم که می‌توانیم از طریق همین مذاکرات آنها را رفع کنیم.
 
اردوغان نیز مراتب ناراحتی و تاسف خود را بابت تصویب چنین قطعنامه‌ای در پارلمان آلمان به مرکل ابراز داشت.
 
یکی از منابع مطلع در نشست گفت: مرکل رضایت خود را بابت راهکار ترکیه در جلوگیری از عبور پناهجویان از دریای اژه و رفتن به یونان ابراز داشت.
 
مرکل همچنین از اردوغان خواست تا دسترسی به اینجریک را آزاد کند و اجازه دهد تا قانونگذاران آلمانی از سربازان این کشور در پایگاه مذکور دیدن کنند.
 
این در حالی است که یک منبع نزدیک به اردوغان گفت او در پاسخ به مرکل گفته است که این پایگاه مکانی برای تبلیغ و مانور عمومی نیست اما ترکیه درخواست آلمان را بررسی می‌کند.
 
این دو همچنین درباره همکاری اطلاعاتی برای مقابله با داعش و نیروهایی که این گروه تروریستی به خدمت می‌گیرد، به گفت و گو پرداختند.
 
در همین حال، اردوغان با دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس نیز به صورت غیرعلنی دیدار کرد و گفته می‌شود دو طرف درباره تصمیم بریگزیت و تاثیر آن بر ترکیه گفت و گو کردند.
 
رییس جمهوری ترکیه دیداری کوتاه نیز با فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه و باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا داشت.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان