arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۰۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۴ - ۲۱ تير ۱۳۹۵

نظامیان اخراجی در صف معاون اولی ترامپ

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 ژنرال های اخراجی اوباما، در میان گزینه های معاون اولی ترامپ قرار دارند.
 
به گزارش انتخاب، چند روز پس از آنکه 'دونالد ترامپ' نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا به حضور دو ژنرال در فهرست نامزدهای احتمالی پست معاون اول اشاره کرد، رسانه های غربی از دو ژنرال دمکرات در این فهرست نام بردند که وجه اشتراک آنها اختلاف با دولت اوباما است.
 
از چهارشنبه گذشته که دونالد ترامپ با شبکه فاکس نیوز مصاحبه کرد و خبر داد که دو ژنرال در میان ده گزینه نامزدی معاون اولی او قرار دارند، رسانه های آمریکایی شروع به گمانه زنی در مورد این دو نفر کردند.
 
 
ترامپ در آن مصاحبه در کنایه ای به باراک اوباما؛ به مجری فاکس نیوز گفت که برای بی نیازی از صدور دستورالعمل های اجرایی و تصویب لوایح از طریق قانونی و با تصویب کنگره، ترجیح می دهد معاون اول او شخصی باشد که قانونگذار بوده و با نقطه نظرات کنگره آشنا باشد. با این حال ترامپ گفت که از ژنرالها خوشش می آید و به ایده حضور یک ژنرال در کنار خود علاقه دارد.
 
هنوز زمانی از این گفت و گو نگذشته بود که روزنامه واشنگتن پست از منابع نزدیک به ترامپ نقل کرد که مایکل فلین 58 ساله (Michael Flynn) و ژنرال سه ستاره بازنشسته، یکی از افرادی است که ترامپ برای معاون اولی خود در نظر دارد. فلین دمکراتی است که پیشتر رئیس اطلاعات پنتاگون بود و پس از آنکه در مورد نحوه برخورد با تروریسم با اوباما اختلاف پیدا کرد، استعفا داد و بازنشسته شد.
 
فلین که هم اکنون یکی از مشاوران ترامپ است، دیروز (یکشنبه) در مصاحبه با شبکه تلویزیون آمریکایی ای بی سی، احتمال معاون اولی برای ترامپ را مایه افتخار خود دانست. با این حال، موضعگیری های فلین در مورد سقط جنین و همجنس بازان به شدت با اصول جمهوریخواهان در تضاد است. وی در این مصاحبه از اختیار زنان برای سقط جنین دفاع کرد و با حمایت از ازدواج همجنس بازان، اهمیت این مقوله را در انتخابات آتی ناچیز دانست.
 
به اعتقاد فلین، امنیت ملی موضوع اصلی انتخابات است. او مبارزه با تروریسم را عامل اصلی اختلاف خود با اوباما دانست و در مقاله ای که دیروز در روزنامه نیویورک پست منتشر کرد، خبر داد که وزارت دفاع آمریکا دو سال پیش که ترتیب کناره گیری او را داد، به شدت سیاسی شده بود و با تعبیر 'اسلام افراطی' مخالفت می کرد. همسویی فلین با جمهوریخواهان به این مورد ختم نمی شود. وی مخالف مهاجرت غیرقانونی است و همانند ترامپ به بهبود روابط با روسیه می اندیشد.
 
هنوز بهت رسانه ها از این گزینه نظامی ترامپ فروکش نکرده بود که شبکه ای بی سی دیشب به نقل از منابع خود فاش کرد که استنلی مک کریستال (Stanley McChrystal) ژنرال چهارستاره بازنشسته، دومین گزینه نظامی ترامپ برای پست معاون اولی است.

مک کریستال دمکرات، سابقه فرماندهی نیروهای بین المللی در افغانستان را دارد و اوباما پس از انتشار انتقادهای او از دولت به همکاری با وی خاتمه داد. تارنمای شبکه تلویزیونی ای بی سی با اشاره به سخنرانی انتخاباتی پارسال ترامپ که ضمن اشاره به انتشار مصاحبه یکی از ژنرال های آمریکا و برکناری متعاقب او وعده بازگرداندن 'بهترین ژنرال' را داده بود، معتقد است منظور ترامپ مک کریستال بوده است.
 
هنوز مک کریستال 61 ساله در مورد خبر ای بی سی و احتمال حضور خود در کنار ترامپ اظهار نظری نکرده است ولی با توجه به نزدیک شدن همایش ملی حزب جمهوریخواه که از 28 تا 31 تیر در شهر کلیولند برگزار می شود، می توان به انتظار نشست تا دید ترامپ سابقه قانونگذاری را برازنده معاون اول خود می داند یا مبارزه با تروریسم و مشت آهنین را.
 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان