arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۰۴۱۱
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۰۹ - ۲۲ تير ۱۳۹۵

ازدواج موقت به روش تلگرامی!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ازدواج موقت به روش تلگرامی! تنها لازم است عضو کانال تلگرامیش باشی. همه چیز فراهم است. از میان گزینه‌ها یکی را انتخاب می‌کنی، همان گزینه‌ای که به سلیقه ات خوش می‌آید.

رنگ پوست: سفید، قد: 160 سانتی متر، زیبا و خوش اندام و .... . البته این یک قلم از زیر دستتان در نرود، میزان مهریه. قیمت هر کُدی از بانوان متفاوت است. بسته به شرایط، مهریه بالا و پایین دارد. حق مشاور را هم در نظر بگیرید. حق الوکاله مشاوره شما برای ازدواج موقت بسته به کدی که انتخاب کردید متغیر خواهد بود. هر کدی را که انتخاب کردید کافی است به ادمین کانال بفرستید. در چشم به هم زدنی ازدواج موقت برایتان مهیا است.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ابتکار، متعه یا نکاح منقطع یا ازدواج موقت که البته به صیغه نیز معروف است، چند سالی می شود که پایش به فضای مجازی باز شده اما این برای اولین بار است که ازدواج موقت به شبکه‌ پیام رسان محبوب ایرانی‌ها یعنی تلگرام هم رسیده است. شبکه پیام رسان موبایلی که پیش از این کانال‌های همسرگزینی و همسریابی را نیز در کارنامه دارد. قدیمی‌ها می‌گویند: «هر چه بدبختی است از زیر سر این فضای مجازی و اینترنت است، هر چه نفع می رساند، ضرر و زیان هم دارد. اخلاق را همین فضای مجازی خراب کرده است» راست هم می‌گویند. فضای مجازی همه چیز را آسان کرده و به بسیاری از نیازهای انسانی پاسخ داده، حال می خواهد این نیاز یافتن همسر باشد یا ازدواج، موقت باشد یا دائم. فرقی نمی‌کند. شبکه مجازی این روزها پاسخ گوی هر چیزی است اما جای اخلاق کجاست؟
 
صیغه به سبک تلگرامی
 
شبکه پیام رسان موبایلی تلگرام چند روزی می‌شود که صاحب کانال ازدواج موقت است. کانالی که کار را برای بسیاری از متقاضیان این سبک ازدواج آسان کرده است. این کانال تا به اینجا که کمتر از یک ماه از زمان تاسیسش می گذرد بالغ بر 7 هزار کاربر دارد. کاربرانی که شاید به خاطر دست به دست شدن پیام‌های جنجالی آن به این کانال پیوسته اند. این کانال پیج جالب و منظمی از افرادی است که متقاضی ازدواج موقت هستند. مردی که متقاضی ازدواج موقت باشد می تواند به راحتی زن مورد نظر خود را برای ازدواج موقت بیابد چرا که هر زنی براساس شرایطی که دارد در این کانال طبقه بندی شده است. از منطقه محل سکونت گرفته تا سن زنان، میزان مهریه و ... . گرچه این کانال تلگرامی از تمامی اقصا نقاط کشور متقاضی دارد اما تنها زنانی از شهرهای تهران، کرج، مشهد مقدس، شیراز، اصفهان و یزد را برای ازدواج موقت به مردان متقاضی معرفی می‌کند و دلیل آن را نظارت بر سلامت بانوان می‌داند و فرد متقاضی می تواند درصورت نیاز به یکی از شهر های ذکر شده سفر کند و به هیچ وجه خانمی به شهر او سفر نمی‌کند. براساس آنچه که مدیر این کانال در معرفی نامه خود درج کرد. فعالیت این کانال را مطابق با شرع مقدس اسلام و کاملا حلال عنوان کرده و به استناد مواد 1034 ، 1071 الی 1077 قانون مدنی و ماده 21 قانون حمایت خانواده مصوب 1391 فعالیت کانال را قانونی دانسته است. همچنین با استناد به مصوبه شورای نگهبان به فعالیت کانال مهر تایید زده و اعلام کرده است بر طبق این مصوبه مجازات متعاقدین و عاقد در ازدواج غیر رسمی و مکرر، غیر قانونی است.
 
شرایط ازدواج موقت در کانال تلگرامی
 
ازدواج موقت برای مردان شرایط خاصی ندارد. به جز داشتن توان مالی تقریبا شرط دیگری وجود ندارد که مرد را از ازدواج موقت منع کند. آنچه که در شرایط مردان متقاضی قابل توجه است این است که محدودیت سنی برای مردان وجود ندارد و هر فردی در هر سن و سالی می‌تواند اقدام به انتخاب زنان و ازدواج موقت از طریق این کانال کند. مردان متقاضی می توانند از میان کدهای مختلف زنی را که شرایطش با او همخوانی دارد انتخاب کند. در فرم مشخصات خود اظهاری زنان در این کانال به ویژگی‌هایی از جمله: سن، قد، وزن، ویژگی‌های ظاهری، میزان مهریه، وضعیت مسکن و ساعت کاری و پرونده بهداشت و سلامت اشاره شده است. میزان مهریه ماهانه بین 200 تا یک میلیون و 500 هزار تومان برای یک تا 6 جلسه تعیین شده است. زنان یائسه برای هر بار مراجعه مرد مهریه ای بین 70 تا 180 هزار تومان دریافت می‌کنند. برای زن جوان غیر یائسه نیز برای هر 4 جلسه یک ساعته، حدود 700 هزار تا یک میلیون تومان مهریه در نظر گرفته شده است. براساس آنچه که روزنامه ابتکار در گفت و گو با ادمین این کانال دریافته است: داشتن مسکن، سن و سال زنان بر روی میزان مهریه زنان تاثیر گذار است. براساس آنچه که در این کانال درج شده، مدت زمان حضور هر مرد در مکان خانم نهایتا 30 تا 40 دقیقه است و ما بقی زمان صرفا برای محرمیت حین رفت و آمد در نظر گرفته شده است. صیغه بصورت شفاهی توسط خانم در محل ملاقات خوانده می شود.
 
از مشاوره تلفنی تا گارانتی عدم رضایت
 
آن طور که شواهد و قراین نشان می‌دهد بازار ازدواج موقت در تلگرام داغ است. ادمین کانال به استحضار متقاضیان رسانده است که بعلت کثرت مراجعات امکان پذیرش حضوری وجود ندارد و در صورت نیاز افراد می‌توانند وقت مشاوره تلفنی بگیرند و صیغه حلال صرفا از طریق تلگرام صورت می‌پذیرد. این کانال فارغ از اینکه ازدواج موقت را آسان کرده، تسهیلات ویژه ای از جمله مشاوره تلگرامی و همچنین گارانتی عدم رضایت از معرفی را برای متقاضیان فراهم آورده است و بابت آن هم هزینه ای دریافت می‌کند. هزینه مشاوره برای مردان به نسبت شرایط و مهریه زن متفاوت است و حق الوکاله نیمی از مهریه ای است که زن دریافت می کند. در کمال ناباوری یکی دیگر از تسهیلات این کانال برای متقاضیان گارانتی عدم رضایت است. این کانال با گذاشتن تصاویری از بازگرداندن پول به متقاضیان مرد اثبات می‌کند که در صورت عدم رضایت از ازدواج موقتشان حق الوکاله را به آنها باز می‌گرداند.
 
نظرات خود را با ما در میان بگذارید و به کدها ستاره دهید
 
کانال تلگرامی ازدواج موقت حتی نظرات کاربران را نیز محترم شمرده و کانالی دیگر را به موازات کانال ازدواج موقت راه اندازی کرده است تا کاربرانی که از این سایت استفاده کرده اند، تجربیات خود را با دیگران در میان گذاشته و درباره ازدواج شان امتیازدهی کنند. این امتیازدهی در انتخاب دیگر کاربران تاثیر می گذارد و به نظر می رسد کسب و کاری برای صاحبان این گونه کانال ها باشد.
 
شرایط زنان برای ازدواج موقت تلگرامی
 
براساس تحقیق و تفحص روزنامه ابتکار و تماس با ادمین کانال به عنوان یک زن متقاضی ازدواج موقت، مشخص شد که زنانی می‌‌توانند در این کانال برگه خوداظهاری را پر کنند که مطلقه و بیوه باشند. اطلاعات زنان زمانی بر روی کانال قرار خواهد گرفت که هویت واقعی آنان فاش شود. این کانال زمانی اطلاعات خود اظهاری زنان را بر روی کانال تلگرامی قرار می‌دهد که عکس صفحه اول و دوم شناسنامه، کارت ملی و دفترچه طلاق به مشاور از طریق تلگرام فرستاده شود. البته براساس آنچه که ادمین این کانال می‌گوید: برای حفظ آبروی زنان عکس کارت ملی آنها فقط پیش این مرکز باقی می‌ماند و هیچ جایی ثبت نمی‌شود. علاوه بر این به هیچ عنوان عکسی از خانم‌ها منتشر یا به مردان متقاضی ارسال نمی شود. همچنین مسئول مصاحبه و گزینش خانم ها، یک زن است بنابراین اطلاعات آنها محفوظ می‌ماند.
 
رعایت کلیه مسائل شرعی بر عهده زوجین است
 
از زمان انتخاب تا ازدواج موقت راهی نیست. تنها شاید چند روز طول بکشد تا صیغه محرمیت بین یک مرد و زن بسته شود. آن طور که در شرایط ازدواج موقت در این کانال قید شده است، برای گرفتن وقت مرد حتما باید از چند روز قبل اقدام به ارسال عکس کارت ملی و واریز حق مشاوره کند. این کانال تاکید می‌کند که فرستادن مدارک الزامی است و بدون کارت ملی حتی با پرداخت ده برابر حق مهریه و مشاوره این وصلت حاصل نخواهد شد. این کانال تضمین می‌دهد که تصویر کارت ملی هیچ الزام قانونی یا خطری برای متقاضیان مرد ندارد و تنها برای حفظ امنیت خانم‌ها دریافت می شود. این کانال در شرایط ازدواج موقت قید کرده است: صیغه محرمیت بصورت شفاهی توسط خانم در محل ملاقات خوانده می شود و مهریه نقدا قبل از جاری شدن صیغه در محل ملاقات به خانم پرداخت می شود و حق مشاوره معرفی قبل از معرفی باید به حساب مشاور واریز شده باشد. این کانال عواقب این ازدواج را از سر خود باز می‌کند و در شرایط ازدواج موقت قید می کند: از آنجایی که ما فقط معرف هستیم طبق درخواست خانم ها و آقایان رعایت کلیه مسائل شرعی با تبعیت از نظر مرجع تقلید محترم بر عهده زوجین است و مسئولیت نگهداشتن عده بر عهده خانم ها خواهد بود و این کانال هیچ مسئولیتی در این رابطه بر عهده
ندارد.
 
از زمانی که ازدواج موقت شرعی مطرح شد این سبک ازدواج طرفداران و منتقدان بسیاری داشته اما در شرایطی که بحث های زیادی در رابطه با ازدواج موقت و تبعات افزایش آن از جمله کاهش ازدواج در جامعه مطرح می شود؛ راه اندازی یک کانال تلگرامی که می‌تواند در دسترس هر فردی در هر سن و سالی قرار گیرد، طبعات منفی بسیاری خواهد داشت. رواج کانال‌های تلگرامی از همسرگزینی تا ازدواج موقت چالشی برای ازدواج است، امری که مسئولان دولتی تاکید بسیاری بر بهبود آن دارند و در طول سال‌ها تلاش کرده اند به روش‌های مختلف معضل ازدواج را حل کنند.
نظرات بینندگان