arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۰۴۸۳
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۳ - ۲۲ تير ۱۳۹۵

ممانعت دولت ترکیه از تحقیقات درباره نقض حقوق شهروندان کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالیکه سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری به دنبال انجام تحقیقات درباره نقض حقوق جوامع کرد توسط دولت ترکیه هستند، آنکارا هرگونه همکاری با این سازمان‌ها را رد می‌کند.
 
به گزارش انتخاب، به نقل روزنامه حریت، سازمان ناظر حقوق بشر در ترکیه در بیانیه‌ای درباره اقدامات آنکارا علیه کردها در مناطق جنوب شرقی این کشور اعلام کرد: دولت ترکیه هرگونه دسترسی به مدارک برای انجام تحقیقات مستقل درباره سوء استفاده‌های انجام شده علیه شهروندان کرد در این مناطق را منع می‌کند.
 
به نوشته این سازمان، از موارد نقض اصول حقوق بشر می‌توان به کشتن غیرنظامیان، بیرون انداختن افراد از خانه و تخریب غیرقانونی و گسترده اموال شخصی کردها اشاره کرد. در درگیری‌های رخ داده دست کم 338 نفر کشته شده‌اند.
 
سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند دولت ترکیه از انجام هرگونه تحقیقات درباره موارد نگران کننده در مناطق جنوب شرقی جلوگیری می‌کند.
 
این بیانیه در ادامه می‌آورد: دولت ترکیه باید به سازمان ملل و دیگر گروه‌های غیر دولتی اجازه دستیابی به اسناد درباره اینکه در این مناطق چه می‌گذرد را بدهد.
 
به گفته مسئولان این سازمان‌ها، در ماه آوریل پلیس اجازه مصاحبه با خانواده قربانیان و شاهدان کشتارها در مناطق کردنشین جنوب شرقی با مسئولان حقوق بشری را نداده است. پیش از اعمال ممنوعیت‌ها، این سازمان‌ها توانسته بودند به اسنادی درباره جزئیات مرگ هشت غیرنظامی در شهر جیزره دست یابند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان