arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۰۹۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۴ - ۲۴ تير ۱۳۹۵

آیا کودکان هم در صنعت گردشگری مهم هستند؟!

دیزنی لند ها از پر طرفدارترین پارک های جهان هستند که کودکان و نوجوانان مهم ترن مشتریان آنها به شمار می آیند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش روز پلاس ، مهرداد تاوتلی مدیر عامل شرکت ایرانگردی و جهانگردی در یادداشتی نوشت: 

صنعت گردشگری یکی از صنایع بزرگ در جهان امروز , طیف وسیعی از مخاطبان را شامل می شود , امروزه هتل ها روز به روز در حال توسعه و همگون شدن با نیازهای انسانی هستند , و راهی جز تخصصی تر شدن در ارایه امکانات ندارند . بخشی از این تخصص گرایی , به این معنا است که بتواند در ارایه امکانات به تمامی مخاطبان خود , متفاوت عمل کنند . سفرهای خانوادگی معمولا با تعطیلی مدارس همراه است , سفرهایی که گاه کودکان در شکل گیری آن نقش مهمی دارند , به طور معمول میزان رضایت یک کودک از یک سفر گروهی , می تواند سرنوشت سفر را  برای مابقی اعضا گروه , خوب یا بد تعریف کند . این موضوع در شرایط فرزند سالاری امروز برای همه مشهود است .
 

سفر نوعی مکاشفه است برای همه افراد ، حتی اگر به مقصدی چندین بار سفر کنیم . در سفر تغییر اتفاق می افتد و تغییر می تواند فرصت های خوبی را برای کشف تجربیات جدید ویا شکل گیری احساسات جدید در اختیار گردشگر قرار دهد . برای کودکان , این مکاشفه سطحی تر اما تاثیر گزارتر است چرا که بسیاری ازموارد برای بار نخست تجربه می شود  و تجربه هر اتفاقی برای بار نخست می تواند سرنوشت گرایش و تمایل به آن رخداد را گاه تا آ خر عمر برای کودک رقم بزند . کودکان در جمع خانواده مشتری های خاص هتل های امروزند . مجموعه ای از گردشگران که البته به اتفاق پدران و مادران خود , وارد هتل می شوند اما نیازها و خواسته های متفاوت آنها در سایه نیازها و خواسته های بزرگتر ها رنگ می بازد و به ناچار تسلیم خدماتی می شوند که دست اندرکاران هتل ها برای بزرگتر ها تعریف کرده اند . کودکان با توجه به روحیه خاص خو مبنی بر کنجکاوی , شگفتی در درک تجربه های جدید و البته بی قرار ی و دلزدگی زود هنگام از هر چیز که به بزرگتر تعلق دارد و برای نیازهای آنها تدارک دیده است است ,  نیازمند خدمات ویژه ای هستند . وجود امکانات متناسب برای کودکان در مجموعه یک هتل می تواند فرصت بهتری را برای بزرگتر ها فراهم کند تا به راحتی به فعالیت های مرتبط با سفر خود بپردازند . از طرفی وجود امکانات تخصصی کودکان می تواند بر میزان زمان اقامت در یک هتل نیز تاثیرگذار باشد و این زمان را برای بزرگتر ها افزایش دهد که فواید آن به طور مستقیم با مجموعه هتل مرتبط است . امکاناتی را که کودکان در هتل به آنها نیاز دارند , می توان به گروههای مختلفی تقسیم کرد :

 امکانات مرتبط با زمان استراحت مسافران در اتاق که می تواند , شامل کتاب قصه ،اسبا ب بازی های پیشنهادی ، کتاب های آموزشی , ارایه سرویس های خاص در اتاق برای کودکان و ارایه وسایل و لوزام مصرفی مورد نیاز در اندازه های متناسب با سن کودکان باشد که یا به صورت امانت و یا به شکل تبلیغاتی و  هماهنگی با موسسات تولیدی در اختیار کودک قرار می گیرد  . امکانات دیگری نیز در فضای خارج از اتاق , در لابی , رستوران و... قابل تعریف است . وجود اتاق اسباب بازی و اتاق فیلم برای کودکان که کودک بتواند زمان خاصی را در آن به بازی و تفریح بپردازد و فرصت مناسبی را برای بزرگتر ها فراهم آورد که به امورات خود بپردازند و از امکانات هتل استفاده نمایند . در رستوران نیز وضع به همین منوال است . 

ارایه سرویس های خدماتی خاص کودکان , وسایل و لوازم متناسب با سن کودک , استفاده از ظروف رنگی , دستمال های عروسکی , منوی پیشنهادی خاص کودکان , ارایه پیش غذای خاص برای کودکان در بدو ورود به رستوران هتل , او را سرگرم کند و زمان انتظار را هر چه بیشتر برای او کوتاه کند و از بی قراری های احتمالی او بکاهد , هدیه بسته های کوچک شیرینی یا شکلات و همچنین تزئین غذای کودک به شکلی متفاوت که البته به صورت مجزا از غذای بزرگتر ها و در زمانی سریعتر برای کودک سرو شود , می تواند خاطرات دلچسبی را برای بزرگتر ها به همراه داشته باشد و امکان بازگشت دوباره آنها را در سفرهای بعدی به هتل فراهم نماید .

در کشورهایی که صنعت هتلداری پیشرفته ای دارند ارایه خدمات به کودکان اگر چه سلیقه ای است. اما در سطح کلان از اصول زیر ساختی و زیر بنایی برای شناخت دنیای کودکان و ارایه سرویس براساس سلیقه آنان می باشد . خدمات کودکان در همه زمینه ها طراحی می گردد و فقط مختص خدمات ورزشی – تفریحی مانند زمین بازی یا استخر نیست . در کشورهای پیشرفته به این امر واقف می باشند ، به هر حال جمعیت قابل توجهی از گردشگران کودکان هستند که نمی توان آنان را نادیده گرفت .

دیزنی لند ها از پر طرفدارترین پارک های جهان هستند که کودکان و نوجوانان مهم ترن مشتریان آنها به شمار می آیند . سالانه جمعیت زیادی به کشورهای که این دیزلی لند ها در آنها احداث شده است سفر می کنند , کشورهایی چون آمریکا , فرانسه , ژاپن و چین که اتفاقا جمعیت زیادی از گردشگران را در سال به خود اختصاص می دهند و قطعا آمار قابل توجه گردشگران دیزلی لند ها هم به آن اضافه می شود . البته در ایران هم م

مجموعه های سرگرمی مثل شهربازی و پارک های تفریحی برای کودکان و نوجوانان طراحی شده است , اما قدمت زیاد وسایل های بازی برخی از این مجموعه ها و همچنین خلاق نبودن و در نظر نگرفتن شرایط ایمنی کافی مختص کودکان در این مجموعه ها در برابر دیزلی لندها قابل مقایسه نیست . البته سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تا به حال چندین طرح و برنامه در دستور و اجرا داشته تا نشان دهد کودک "گردشگر مهمی است" , اما هیچ یک از این برنامه ها جز زنگ مدارس که در روز جهانگردی زده می شود , ماندگار و مستمر نبوده است . با توجه به ضرورت امر که دست اندرکاران گردشگری و حتی سیاستگذاران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره ضرورت آموزش درباره گردشگری پایدار و درست سفر کردن در مدارس و از دوره ی کودکی سخن گفته اند ؛ اما هیچ طرح و برنامه ی جامع و مستمری در این باره وجود ندارد . جز جشنواره ها و برنامه های مقطعی که نمونه آن در روز جهانی کودک برگزار می شود و بعد هم این همسفران کوچک به فراموشی سپرده می شوند .


نظرات بینندگان