arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۱۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۷ - ۲۵ تير ۱۳۹۵

راننده کامیون تروریستی که مردم را در «نیس» زیر گرفت که بود؟

پلیس هنوز رسما هویت مردی که پشت فرمان کامیون سفید نشست و عابران پیاده را در جریان برگزاری جشن باستیل در نیس زیر گرفت، تایید نکرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
راننده کامیون تروریستی که مردم را در «نیس» زیر گرفت که بود؟

پلیس هنوز رسما هویت مردی که پشت فرمان کامیون سفید نشست و عابران پیاده را در جریان برگزاری جشن باستیل در نیس زیر گرفت، تایید نکرده است.

به گزارش «انتخاب»، اما جزئیاتی که به تدریج و تاکنون مشخص شده، حاکی از آن است که او فردی ۳۱ ساله و تونسی‌الاصل به نام محمد لحوايج بوهلال بوده و پیش از این ارتباطی با گروه‎های افراطی نداشته است.

پلیس نیس مدارک شناسایی او را در داخل کامیون پیدا کرده و اعلام کردند که او تبعه فرانسه بوده و در نیس سکونت داشته است.

او در گذشته چندین بار در ارتباط با جرائم کوچک با پلیس درگیر شده بود اما با گروه‎های افراط‌گرا ارتباطی نداشت و نامش در فهرست افراد تحت نظر پلیس نبود.

در ابتدا شاهدان عینی تصور کردند که راننده کامیون کنترل آن را از دست داده اما آنها زود متوجه شدند که اعمال او عمدی است.

یکی از شاهدان عینی گفت: "من حتی فرصت آن را داشتم که صورت او را ببینم. او ریش داشت و به نظر می رسید دارد لذت می‎برد."

بر اساس یکی از گزارش‎ها این فرد دو روز پیش از انجام حمله، کامیون را از یک شرکت کرایه خودرو در سن لوران دو وار، شهری در شرق نیس کرایه کرده بود.

رسانه‎های داخلی فرانسه می‎گویند گواهینامه رانندگی، کارت اعتباری و موبایل او نیز در داخل کامیون پیدا شده و پلیس صبح امروز جمعه، به منزل مسکونی او در محله آباتوار، در نزدیکی ایستگاه قطار نیس، یورش برد و آن را مورد تجسس قرار داد.

با آنکه عامل حمله با خود اسلحه همراه داشت، اما سایر سلاح‎های دیگری که در داخل کامیون پیدا شد قلابی بوده‎اند و به همین دلیل این سوال بوجود آمده که عامل حمله تا چه حد از حمایت گروه‎های افراط‌گرا برخوردار بوده است.

بسیاری این حمله را با پیام ویدیویی ابو محمد العدنانی، سخنگوی داعش که در ۲۰۱۴ منتشر شده مرتبط می‎دانند.

او در این ویدیو هوادران داعش را تشویق به انجام انواع حملات می‎کند و می‎گوید "اگر نمی‎توانید بمب منفجر کنید یا با اسلحه شلیک کنید با خودروی خود آنها را زیر بگیرید."

نظرات بینندگان