arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۱۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۲۷ تير ۱۳۹۵

احتمال رای مثبت انگلیس به ریاست مجدد عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزرای انگلیس از رد مساله انتخاب دوباره عربستان سعودی برای ریاست شورای حقوق بشر سازمان ملل امتناع کردند.
 
به گزارش انتخاب، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، انتصاب این کشور مستبد در سال 2013 میلادی در این هیات بین المللی باعث شنیده شدن فریادهای بین المللی شد و نقش دولت انگلیس در این امور مورد تحقیقات دقیق و ویژه قرار گرفت.
 
سال گذشته میلادی از دولت انگلیس خواسته شد تا صریحا اعلام کند که آیا از انتصاب فیصل‌ بن حسن طراد، سفیر عربستان در سازمان ملل برای ریاست هیات کاشناسان مستقل حقوق بشر حمایت کرده است یا خیر.
 
اسناد و مدارک دیپلماتیک نشان می‌دهند که انگلیس در توافق محرمانه رای گیری برای تضمین فضاهایی در شورای حقوق بشر سازمان ملل برای عربستان دست داشته است.
 
این هیات با نفوذ پنج نفری متقاضیان را از سراسر جهان برای تعدادی سمت کارشناسی در کشورهایی که سازمان ملل اختیاراتی در زمینه حقوق بشر در آن ها دارد، انتخاب می‌کنند.
 
عربستان سعودی با استفاده مرتب از سربریدن و مصوب کردن و تبعیض گسترده علیه زنان یکی از بدترین سوابق حقوق بشر در جهان را دارد.
 
عربستان در سال 2015 میلادی بیش از 100 تن را سر برید که افزایش چشمگیری در این زمینه نسبت به سال 2014 میلادی محسوب می‌شود.
 
در همین حال وزیر امور داخلی وزارت خارجه انگلیس اخیرا از پاسخ به این سوال که آیا انگلیس از انتصاب مجدد عربستان حمایت می‌کند یا خیر امتناع کرد.
 
وی در بیانیه‌ای کتبی گفت: انگلیس هرگز رایش در این قبیل مسائل را علنا اعلام نمی‌کند. عربستان در آخرین انتخابات برای شورای حقوق بشر به حمایت ما نیاز نداشت.
 
تام بریک، سخنگوی امور خارجه حزب "لیبرال دموکرات" گفت: قرار گرفتن عربستان در این شورا یک فضاحت بین المللی بود و امتناع دولت انگلیس از افشای رای خود مضحک است.
 
وی افزود:  عربستان یکی از جدی‌ترین ناقضان حقوق بشر در جهان است. دولت این کشور عملا حقوق زنان، حقوق اقلیت‌ها و آزادی‌های مذهبی را رد، شهروندان را اعدام و مرتبا اجرای قانون را متزلزل می‌کند.
 
این مقام ادامه داد: این حقیقت که عربستان در حال حاضر در شورای حقوق بشر است یک "رسوایی و فضاحت بین المللی" محسوب می‌شود ومن از دولت لندن می‌خوام تا پروتکل مضحک خود را کنار گذاشته و نه تنها علیه انتخاب مجدد عربستان در شورا رای دهد بلکه به صورت فعالانه و صریح دیگر کشورها را نیز به چنین کاری ترغیب کند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان