arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۱۴۸۸
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۴ - ۲۷ تير ۱۳۹۵

رابرت فیسک: کودتای بعدی ترکیه موفق خواهد بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه‌نگار و نویسنده سرشناس انگلیسی در رابطه با کودتای ناکام ترکیه نوشت: اردوغان خیلی دیر بهای نقشی که برای کشورش انتخاب کرده بود، فهمید؛ زمانی که شما دیگر نمی‌توانید به ارتش خود اعتماد کنید و مسائل زیادی برای رسیدگی وجود دارد. شاید این کودتای ترکیه شکست خورده باشد اما کودتای بعدی موفق می‌شود و ممکن است این کودتا در ماه‌ها و یا سال‌های آتی رخ دهد.
 
به گزارش انتخاب، رابرت فیسک در روزنامه ایندیپندنت می‌نویسد: «ارتش ترکیه هرگز سازگار باقی نخواهد ماند؛ آن هم در حالی که مردی که می‌خواهد امپراتوری عثمانی را احیا کند، همسایگانش را به دشمن تبدیل و کشورش را مضحکه کرده است.» به گفته فیسک تصور دو مساله جزو اشتباهات فاحش است؛ اول اینکه فرض شود سرکوب کودتای ارتش مساله‌ای موقتی است و ارتش ترکیه مطیع سلطان خود باقی خواهد ‌ماند و دیگر اینکه دست‌کم 161 کشته و بیش از 2839 بازداشتی (تازه‌ترین آمار 6000 تن) را جدای از فروپاشی دولت‌-ملت‌های خاورمیانه در نظر بگیریم.
 
به باور این روزنامه‌نگار، اولین واکنش واشنگتن هم آموزنده بود: «ترک‌ها باید از دولت منتتخب دموکراتیک خود حمایت کنند.» فیسک می‌گوید:‌ هضم این "دموکراسی" سخت است. حتی کار زمانی سخت‌تر می‌شود که یاد واکنش همین دولت‌ها در زمان سقوط دولت "منتخب دموکراتیک" محمد مرسی در مصر در سال 2013 می‌افتیم؛ زمانی که واشنگتن قاطعانه از مردم مصر نخواست که از مرسی حمایت کنند و فورا از کودتای نظامی پشتیبانی کرد که بسیار خونین‌تر از کودتای ناکام در ترکیه بود. اگر ارتش ترکیه هم موفق می‌شد، مطمئن باشید که با اردوغان هم همانند مرسی با بی‌اعتنایی برخورد می‌شد.»
 
    
 
فیسک می‌افزاید: «اما زمانی که کشورهای غربی ثبات را به آزادی و کرامت ترجیح می‌دهند، شما چه انتظاری دارید؟ برای همین است که آنها برای پذیرش نیروهای ایرانی و نیروهای مردمی وفادار عراقی برای پیوستن به کمپین ضد داعش آماده می‌شوند و به همین دلیل است که جمله تکراری "اسد باید برود" به سرعت از بین رفته است. حال که عمر حکومت بشار اسد از نخست‌وزیری دیوید کامرون بیشتر شده و قطعا از ریاست جمهوری اوباما هم بیشتر خواهد شد، نظام دمشق با چشمانی گشاد شده ناظر تحولات اخیر ترکیه خواهد بود.»
 
رابرت فیسک معتقد است که نشانه‌های هشدارآمیز برای اردوغان و غرب زمانی مشهود می‌شود که تجربه پاکستان را یادآوری کنند. فیسک نوشت: «آمریکایی‌ها به صورت شرم‌آوری از پاکستان برای ارسال موشک، سلاح و پول نقد برای "مجاهدینی" که در افغانستان با روس‌هامی‌جنگیدند، استفاده ‌کرد. زمانی که آنکارا هم همان نقش را برای آمریکا در سوریه ایفا کرد و سلاح برای شورشیان فرستاد، سرویس اطلاعاتی فاسد آن با افراطیون همکاری کرد و با دولت سوریه جنگید، ترکیه هم درست مثل پاکستان دستخوش بمبگذاری و نفوذ افراطیون شد. تنها تفاوت اینجاست که ترکیه جنگی را مجددا علیه کردها در جنوب-شرق کشورش به راه انداخت و اکنون بخش‌هایی از دیاربکر به ویرانی حمص و حلب هستند.»
 
به گفته فیسک، اردوغان بسیار دیر متوجه بهای نقشی شد که برای کشورش انتخاب کرده بود. او افزود: «اینکه از پوتین عذرخواهی کنید و روابط با بنیامین نتانیاهو را از سر بگیرید، یک مساله است اما زمانی که شما دیگر نتوانید به ارتش خود اطمینان کنید، مسائل بسیار جدی‌تری برای متمرکز شدن به وجود می‌آید.» فیسک معتقد است که گرچه اردوغان بیش از دو هزار تن را بازداشت کرده اما چندین هزار افسر ارتش ترکیه هستند که باور دارند که "سلطان استانبول" در حال ویران کردن کشورشان است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان