arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۲۰۷۵
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۱ - ۳۰ تير ۱۳۹۵

روحانی: نگاه ما به آسمان است اما نگاه شهرداری ها به بلندمرتبه‌ها که پول تراکم بگیرید

رییس جمهور گفت: همان‌قدر که اتکاء کشور برای اداره‌اش به درآمدهای نفتی مضر است از آن مضرتر درآمد شهرداری به تراکم است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس جمهور گفت: همان‌قدر که اتکاء کشور برای اداره‌اش به درآمدهای نفتی مضر است از آن مضرتر درآمد شهرداری به تراکم است.

به گزارش «انتخاب»، حجت الاسلام حسن روحانی در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016، گفت: باید از فضای بعد از برجام و از تجربه یکدیگر به خوبی استفاده و بهره برداری کنیم. اگر می خواهیم از خشونت، افراطی گری و تروریسم فاصله بگیریم و به یک صلح پایدار در جهان دست پیدا کنیم، راهش بالابردن بردباری و احترام به فرهنگ یکدیگر و نزدیک تر شدن جوامع مختلف از لحاظ فرهنگی و سبک زندگی است.

اهم سخنان رییس دولت را به نقل از خبرگزاری ها به شرح زیر است:

*همانطور که باید قدم به قدم بودجه کشور را از درآمدهای نفتی جدا کنیم و درآمد نفتی برای سرمایه‌گذاری های ماندگار در کشور باشد از آن طرف هم برای اداره شهرها باید راهی پیدا کنیم که درآمد پایدار و سالم باشد.

* نگاهمان به آسمان است که خدا روزی برساند. شهرداری‌ها نیز نگاهشان به بلندمرتبه‌هاست که بالاتر بروند تا بتوانند پول تراکم بگیرند و کشور را اداره کنند. نمی‌خواهم به شهرداری یا شورای شهر نقد کنم، مشکل وجود دارد، باید دست به دست هم دهیم و مشکل را حل کنیم و برای اینکه مردم از زحمات شوراها و شهرداران احساس لذت بیشتری داشته باشند باید از تجربه‌های کشورهای دیگر نیز استفاده کرده و بهره‌برداری کنیم.

* از یک سو وسایل ارتباطی و حمل‌ونقل شرایط ارتباطات را آسان‌تر کرده است؛ از سوی دیگر شبکه‌های فضای مجازی ارتباط افراد و نظرات آنها را به هم نزدیک‌تر کرده است و این تقارب افکار افراد، پایه‌ای برای تعامل فرهنگ‌ها در جوامع انسانی شده است.

*امروز با وجود کارهای زیادی که در شهرها و روستاهای ما انجام شده است و این همه بوستان و تفرجگاه اما آن احساسی که مردم باید داشته باشند را ندارند، چون وقتی قرار است بزرگراه و تونل و مترو درست شود، از تراکم استفاده می‌کنیم یا از تغییر کاربری اراضی.

* وقتی می‌خواهیم بزرگراه و پل درست کنیم، گاهی از تراکم استفاده می‌کنیم، گاهی از تغییر کاربری اراضی استفاده می‌کنیم. یعنی هم عمودی و هم افقی مشکلاتی را برای شهر بوجود می‌آوریم.

 * محیط زیست اگر تا دیروز امری تجملاتی بود، امروز ضرورت زندگی ماست. اگر توسعه پایدار و توام با تاملات زیست‌محیطی نباشد، نمی‌توانیم سلامت مردم را تضمین کنیم. البته در دولت یازدهم اقداماتی اساسی در زمینه مسائل زیست‌محیطی انجام دادیم. برای ما مهم بود که دریاچه زیبای ما به منبع غبار توام با نمک تبدیل نشود لذا اولین تصمیم هیات وزیران در مورد دریاچه ارومیه بود و خوشحالم که این دریاچه امروز به حد تثبیت رسیده است.

* امروز تولید بنزین یورو چهار به بیش از بیست و پنج میلیون لیتر رسیده است. در دولت برای خودروهای فرسود تصمیم‌هایی اتخاذ و عملیاتی شد و تولید گاز در این سه سال ۱۴۰ میلیون متر مکعب اضافه شد و سوخت نیروگاه‌هایی که با مازوت بود، به حداقل کاهش پیدا کرد. این قدم بزرگی برای محیط زیست است و باید بتوانیم فناوری خارجی و مدیریت‌ها را استفاده کنیم و از تجربه دیگران استفاده کنیم.

* ما به حد کافی بار حمل‌ونقل را روی دوش ریل نگذاشتیم. مرکز شهرها به همه شهرک‌های اقماری متصل می‌شوند لذا ما در این دولت روی ریل سرمایه‌گذاری بزرگی کردیم که باید ادامه دهیم چراکه بهترین و سریع‌ترین راه مسافرت شهری مترو است.

نظرات بینندگان