arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۲۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۳ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۵
آیت الله مکارم شیرازی:

نیازی به مجازات زنان بدحجاب نیست / اقلیت بدحجاب خود را با اکثریت تطبیق دهند / باید برای کسانی که حجاب را رعایت می کنند امتیاز قائل شد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر این که دولت باید مسأله حجاب را از خود شروع کند، گفت: حجاب آثار زیادی در سطح جامعه داشته و نبود حجاب مفاسد زیادی در پی دارد از این رو دولت باید مسأله حجاب را جدی بگیرد و بداند مردم خواهان حجاب هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر این که دولت باید مسأله حجاب را از خود شروع کند، گفت: حجاب آثار زیادی در سطح جامعه داشته و نبود حجاب مفاسد زیادی در پی دارد از این رو دولت باید مسأله حجاب را جدی بگیرد و بداند مردم خواهان حجاب هستند.

به گزارش «انتخاب»، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی پنجشنبه شب پس از اقامه نماز مغرب و عشا در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) در صحن جامع رضوی، با اشاره به اقتصاد اسلامی گفت: سلسله اصول کلی در قرآن مجید، نهج البلاغه و روایات اسلامی آمده است که اگر به آن عمل شود مسائل اقتصادی شفاف می شود، ما نمی گوییم قرآن کتاب اقتصاد است، کتاب طب است، کتاب روانشناسی است ولی می گوییم اصول همه نیازهای بشر در آیات قرآن کریم، نهج البلاغه و روایات اسلامی منعکس است.
 
وی افزود: اسلام دارای جامعیت است یعنی تمام نیارهای مادی و معنوی، فردی و اجتماعی به طور اصولی در دین اسلام آمده است.
 
این مرجع تقلید به بیان دو روایت از حضرت محمد مصطفی(ص) پرداخت و گفت: حضرت می فرماید «مردم! هر چیزی که شما را به بهشت نزدیک و از جهنم و بدبختی دور می کند من شما را به آن ها دستور داده ام، هر چیزی که شما را از خدا، بهشت و سعادت دور کند به جهنم نزدیک کند شما را از آن نهی کرده ام، همه اسباب سعادت و شقاوت برای شما شرح دادم». روایت دیگر این است که «ایمان بیش از هفتاد در و فصل دارد؛ افضل و مهم تر از همه توحید و از همه کوچک تر برداشتن مانعی بر سر راه مؤمنی است، ما تابع قانونی هستیم که برای پوست میوه ای که در جاده افتاده است، دستور دارد که باید کنار زد».
 
قانون قضایی اسلام همتا ندارد
حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: یکی از دستگاه های مهم دنیا دستگاه قضایی است و اسلام نکات ریزی درمسأله قضاوت دارد که در هیچ قانون قضایی دنیای امروز نیست.
 
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: حضرت علی(ع) عهدنامه ای درباره رسم، قانون و برنامه کشورداری به مالک اشتر داده است که این عهد نامه در سال های اخیر به چندین زبان ترجمه، تکثیر و در سازمان ملل در میان تمام نمایندگان دنیا توزیع شد؛ بیانگر جامعیت اسلام است که برنامه ای که هزار و 400 سال از آن گذشته اما کهنه نشده است در حالی که برخی قوانین بشری بعد از 10 سال نیاز به تجدیدنظر دارد.
 
وی با بیان 12 صفت قاضی که در این عهدنامه آمده است، اضافه کرد: اول «ثُمَّ اخْتَرْ لِلْحُکْمِ بَیْنَ النَّاس‏ أَفْضَلَ‏ رَعِیَّتِکَ‏ فِی نَفْسِکَ برای قضاوت برترین افراد را انتخاب کن»، دوم «مِمَّنْ لَا تَضِیقُ بِهِ الْأُمُور: کسی باشد که مراجعات فراوران او را در تنگنا قرار ندهد، سعه صدر و آماده برای پذیرش همه دعاوی داشته باشد»، سوم «وَ لَا تُمَحِّکُهُ الْخُصُومُ اگر ارباب دعوا در حضور او گاهی پرخاش کردند قاضی باید باحوصله و صبور باشد، چهارم «وَ لَا یَتَمَادَى فِی الزَّلَّةِ اگر لغزشی داشت به او خبردادند بر خطای خود پافشاری نکند تعصب به خرج ندهد، لجوج نباشد حق را بپذیرد»،
 
این مرجع تقلید افزود: پنجم «وَ لَا یَحْصَرُ مِنَ الْفَیْ‏ءِ إِلَى الْحَقِّ إِذَا عَرَفَهُ: قاضی باید شجاع باشد، یکی از مهم ترین شجاعت ها این است انسان وقتی اشتباهی کرد به آن اعتراف کند». چندتن از دولتمردان می شناسید که اگر اشتباهی کرد باشجاعت اعتراف و برای آن عذرخواهی کنند.
 
یکسان بودن افراد صاحب نفوذ با دیگران در امر قضاوت
وی به دیگر ویژگی های قاضی اشاره و بیان کرد: «وَ لَا تُشْرِفُ نَفْسُهُ عَلَى طَمَعٍ هواى نفسش میل به حرص نکند؛ زیرا چشم طمع داشتن به مردم باعث احساس نیاز به ایشان و انحراف از راه حق می‌شود، قاضی هرگز نباید نفس خود را در پرتگاه حرص  قرار دهد»، هفتم «وَ لَا یَکْتَفِی بِأَدْنَى فَهْمٍ دُونَ أَقْصَاهُ: به اندک فهم و درک از مسائل بسنده نکندکه زمینه ساز خطا و اشتباه است، قاضی در تحقیقات قضایی هم از نظر موضوع و هم از نظر حکم و هم از نظر تطبیق، باید حداکثر تلاش را برای فهم نهایی آنها به عمل بیاورد»، هشتم «وَ أَوْقَفَهُمْ فِی الشُّبُهَاتِ: اگر شبهاتی وجود داشت، باید احتیاط کند و بدون حساب و کتاب حکم صادر نکند»، نهم «وَ آخَذَهُمْ بِالْحُجَجِ: قاضی باید تابع دلیل محکم باشد»، دهم «وَ أَقَلَّهُمْ تَبَرُّماً بِمُرَاجَعَةِ الْخَصْمِ وَ أَصْبَرَهُمْ عَلَى تَکَشُّفِ الْأُمُور: اگر ارباب دعوی به مکرر به او مراجعه می کنند باید صبر و حوصله داشته باشد تا ریشه مسأله روشن شود آنگاه حکم صادر کند.
 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: یازدهم «وَ أَصْرَمَهُمْ عِنْدَ اتِّضَاحِ الْحُکْمِ : قاضی به هنگام کشف حقیقت، قاطع‌‏تر از همه باشد؛ زیرا که تأخیر در اجراى حق، آفت‌‌ها دارد قاضی باید پس از واضح شدن حق، قاطعانه عمل کند». درباره هرکسی باشد حتی کسانی که صاحب نفوذ هستند و خرمن ها ثروت بسیاری اندوخته اند».
 
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: دوازدهم «مِمَّنْ لَا یَزْدَهِیهِ إِطْرَاءٌ وَ لَا یَسْتَمِیلُهُ إِغْرَاءٌ: نسبت به مداحی و تملّق اطرافیان بی اعتنا باشد، قاضی نباید ازستایش‌گری فریفته شود و به خود ببالد زیرا کسی که به باختن شخصیت خود در باره چاپلوسی‌ها و تملق متهم است، چگونه می‌تواند شخصیت دیگران را متهم تلقی کرده و به محاکمه بکشد؟» 
 
وی به چند نمونه دیگر از  آداب قضاوت در کلام  امام علی(ع) اشاره کرد و افزود: قاضی باید در نگاه کردن به طرفین دعوی تساوی داشته باشد، قاضی خود نباید برای خرید به بازار برود ممکن است؛ نوع برخورد فروشنده ها در قضاوت او اثر بگذارد، قاضی هنگامی که تشنه، گرسنه یا خواب آلود است نباید بر مسند قضاوت بنشید، این چنین آدابی در کدام قانون دنیا وجود دارد، این ها بیانگر جامعیت اسلام است.
 
رشوه؛ بلای بزرگ دنیای امروز
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: از همه مهم تر در آداب قضاوت پرهیز از رشوه است که امام جعفر صادق(ع) در این باره فرمودند «رشوه گرفتن هنگام قضاوت کفر به خدا است»، که متأسفانه بلای بزرگ دنیای امروز مسأله رشوه خواری شده است، از بان کی مون دبیر کل سازمان ملل تا رییس جمهور آمریکا همه اهل رشوه شده اند.
 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد: دبیر کل سازمان ملل نام عربستان سعودی را به دلیل کشتار کودکان در یمن، جزو لیست سیاه کشورهای کودک کش قرار داد اما عربستان تهدید کرد که هزینه ها و کمک های مالی که به سازمان ملل می‌دهد را قطع می‌کند، در نتیجه سازمان ملل به سرعت نام عربستان را از این فهرست حذف کرد.
 
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: بنا بود در آمریکا اسنادی مبنی بر نقش و شرکت عربستان در حادثه 11 سپتامبر، که در آن انسان‌های زیادی کشته شده و اموال زیادی در آتش سوخت، منتشر شود اما عربستان تهدید کرد اگر این اتفاق رخ دهد سرمایه هایش را از بانک های آمریکا خارج می کند در مقابل رییس جمهور آمریکا سکوت اختیار کرد.
 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز کرد: از همان سطوح بالا رشوه خوار شده اند، رشوه خواری دنیا را خراب کرده است که با تعابیر مختلفی چون  هدیه و حق العم و امثال آن صورت می گیرد ولی اسلام آن را کفر به خدا می داند.
 
وی تصریح کرد: نمی گویم در ادارات ما رشوه هست یا نیست، اکثر کارمندان پاک هستند ولی متأسفانه رشوه مانند موریانه در حال نفوذ است، رشوه عامل خرابی است که همه چیز بازیچه اش می شود دنیایی که در آن رشوه است؛ نه حق و نه عدالت، نه قانون و نه انسانیت، در آن هست.
 
 رشوه برای تصویب تروریست بودن ایران 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که امروز با پول همه دنیا را می خرند، افزود: عربستان اعضای سازمان همکاری اسلامی را در جده گرد هم می‌آورد و از آن‌ها می‌خواهد  ایرانی را که خود در خط اول مبارزه با تکفیر، تکفیری ها و داعشی ها قرار دارد، محکوم و تروریسم بودنش را تصویب کنند، بعضی از آن کشورها دلارهای نفتی را گرفته و این موضوع را تصویب می‌کنند، این اقدام در واقع شب را روز و روز را شب جلوه دادن است که حق و باطل قاطی می‌شود.
 
وی به بیان اصول حاکم بر جنگ های اسلامی پرداخت و ادامه داد: طبق اصول جنگی در اسلام به غیر نظامیان یعنی کودکان، زنان، بیمارستان ها نباید کاری داشت، نه تنها امروز داعش رعایت نمی کند بلکه به بدترین جنایات انسانی از جمله بمب گذاری و کشتار جمعی بی گناه افتخار هم می کند سپس اظهار می کند ما مسؤولیت می پذیریم.
 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: اسلام اجازه استفاده از سلاح های شیمیایی را نمی دهد، ما هم مکرر می گوییم بمب اتم و سلاح شیمیایی حرام است.
 
وی افزود: اسلام می گوید حتی آب دشمن را آلوده نکنید ولی چه اندازه غذاها و خون های آلوده به کشورهای اسلامی فرستادند و عده ای را مبتلا به ایدز کردند، حال جوانمردی در اسلام است یا در حقوق بشر؟.
 
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: اسلام تمام زوایای زندگی دیده و برای همه آن ها دستور آورده است که به نمونه هایی از مسائل اقتصادی در هفته آینده پرداخته می شود.
 
اکثریت قاطع زنان کشور طرفدار حجاب اند
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش پایانی سخنانش خطاب به همه مردم اظهار کرد: گرامی داشت هفته حجاب و راهپیمایی هایی که برگزار شد نشان داد، اکثریت قاطع زنان این کشور طرفدار حجاب هستند، اقلیتی هم که نیستند باید خود را تطبیق دهند.
 
وی با تأکید بر این که دولت باید در مسأله حجاب از خود شروع کند، عنوان کرد: دولت بر نهادهای دولتی که مسلط است؛ در ادارات، بیمارستان ها، دبستان ها، دبیرستان ها، دانشگاه ها به بانوان کارمند رعایت حجاب را متذکر شود، نیاز به مجازات کسی نیست برای کسانی که حجاب را رعایت می کنند امتیازاتی قائل شوند و کسانی که رعایت نمی کنند امتیازاتی را کم کنند همین عامل سبب رعایت همگانی حجاب می شود.
 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: سپس بانک ها و نهاد دیگر جامعه ملحق شوند در نهایت چهره جامعه عوض می شود، چندین مرتبه متذکر شویم که حجاب تنها یک حکم شرعی نیست، حجاب آثار زیادی در سطح جامعه دارد نبود حجاب مفاسد زیادی در پی دارد.
 
این مرجع تقلید گفت: دولت مسأله حجاب را جدی بگیرد، ساده تصور نکند و بداند مردم مملکت خواهان حجاب هستند، افراد دیگر هم باید خود را تطبیق کنند با شرایط کشوری که در آن زندگی می کنند، اکثریت مردمش خواهانِ حجاب و عفاف هستند

نظرات بینندگان