arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۲۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۴ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۵

اعتراف منابع رژیم صهیونیستی: انتظار سرنگونی اردوغان را داشتیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
منابع رسانه ای رژیم صهیونیستی افشا کردند که این رژیم انتظار داشت که کودتا در ترکیه پیروز شده و اردوغان سرنگون شود.
 
به گزارش انتخاب، به نوشته پایگاه خبری فلسطینی سما، 'بن کاسبت' روزنامه نگار روزنامه صهیونیستی 'معاریو' و سایت 'اسرائیل پالس' در اینباره گفت که همه در اسرائیل (رژیم صهیونیستی) نفس ها را در سینه حبس کرده و منتظر موفقیت کودتا بودند و انتظار داشتند صبح شنبه اردوغان را پشت میله های زندان ببینند.

منابع عبری افشا کردند که مسئولان این رژیم شب کودتا با حساسیت خاصی حوادث کودتا را دنبال می کردند و امیدوار بودندکه نهایت کودتا رهایی از اردوغان باشد.
'اودی سیگل' خبرنگار امور سیاسی شبکه2 رژیم صهیونیستی نیز گفت که همه اعضای کابینه امنیتی این رژیم گزارش های لحظه به لحظه اوضاع ترکیه را در شب کودتا دریافت می کردند، حتی صبح روز شنبه با نافرجام ماندن کودتا مسئولان این رژیم با وزاری این کابینه در خصوص مواضع سیاسی اسراییل (رژیم صهیونیستی) در قبال کودتای نافرجام که به نفع آن باشد، مشورت می کردند.

وی افزود: بنیامین نتانیاهو تدابیر لازم در این خصوص و عدم اعلام موضع گیری های خاص پیش از روشن شدن اوضاع را اعلام کرد بود و او به خوبی می دانست که همه وزراء (رژیم صهیونیستی) شب کودتا را بیدار مانده بودند تا نتیجه کودتا یعنی سرنگونی اردوغان را شاهد باشند.

'آلن بن دیوید' خبرنگار امور نظامی شبکه ده اسرائیل نیز گفت که هیچ کس در اروپا و آمریکا و اسرائیل تحمل اردوغان را نداشت چرا که او ترکیه را ملک خود دانسته و بسیار تمایل داشت که همه به خواسته های او احترام بگذارند ولو به قیمت قوه قاهره و مواجه با قدرت های جهانی.
وی افزود: غربی ها و اسرائیل تمایل داشتند که رابطه آنها با این کشور بهتر از آنچه که هست باشد، اما علاقه و تمایل مفرط اردوغان به مواضع خود ایجاد یک رابطه ثابت با آنکارا را با مشکل مواجه می کرد.

روزنامه صهیونیستی 'هآرتص' نیز اعلام کرد: اگر 'رجب طیب اردوغان' –رئیس جمهور ترکیه- روز شنبه به جای برگزاری جشن به خاطر پیروزی بر کودتا، بازداشت می شد، هیچ یک از مقامات اسراییل (رژیم صهیونیستی) برای او اشک نمی ریختند.

این روزنامه با اشاره به دلیل تأخیر واکنش اسرائیل به کودتا در ترکیه تأکید کرد که وزارت خارجه این رژیم، تصمیم گرفت تا روشن شدن کامل وضعیت و نحوه تعامل جامعه بین الملل با آن، در اظهار نظر در این خصوص عجله نکند.

بیشتر کارشناسان آمریکایی نیز معتقدند که مسئولان این کشور در موضع گیری علیه کودتای نافرجام 15 جولای (25 تیر) در ترکیه مردد بوده و در این زمینه ضعیف عمل کردند.

کری در نخستین واکنش خود به کودتای نافرجام 15 جولای در ترکیه، به جای محکوم کردن آن، از 'لزوم برقراری آرامش و ثبات در ترکیه' سخن گفته بود.

واکنش دولت اوباما نسبت به کودتای نافرجام به گونه ای دو پهلو بود که فردای آن روز هر کدام از گروه ها در ترکیه پیروز می شد، دولت آمریکا می توانست با آن گروه همکاری کند.
یکی از اعضای عرب کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی)، این رژیم را به حمایت از کودتای ترکیه متهم کرد.

طالب ابو عرار رژیم اسرائیل را متهم کرد که از کودتای نافرجام جمعه شب علیه رجب طیب اردوغان حمایت کرده است.

روزنامۀ «تایمز اسرائیل»، به نقل از ابو عرار، نوشت: یکی از دلایل ادعای او این است که پلیس اسرائیل فردی را که جمعه شب، در شهرک رهط در جنوب سرزمین های اشغالی، یک راهپیمایی برای حمایت از اردوغان به راه انداخته بود، بازداشت کرد.

برهمین اساس، پس از کودتای نافرجام در ترکیه مظنون اصلی در کودتای نافرجام علیه دولت ترکیه پیش از این به عنوان وابسته نظامی در سفارت آنکارا در تل آویو فعالیت داشته است.

ژنرال اکین اوزترک، فرمانده سابق نیروی هوایی ترکیه، روز شنبه (26 تیر) همراه با دست کم پنج ژنرال دیگر در ارتباط با کودتای نافرجام نظامی در این کشور دستگیر شد.

اوزترک از سال 1998 تا 2000 میلادی در سفارت ترکیه در تل آویو خدمت کرده و سپس فرماندهی نیروی دریایی این کشور را به عهده داشته است.

ماه گذشته دولت ترکیه روابط خود را با رژیم صهیونیستی پس از چند سال روابط نسبتا سرد به حالت عادی درآورد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان