arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۲۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۷ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۵

مدیرکل بحران خوزستان: کاهش ساعت کاری در خوزستان در دمای بالای 49

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان از کاهش ساعت کاری در روزهای گرم خبر داد و گفت: ساعت کاری ادارات در شهرهایی که دمای آنها به بالای 49 درجه سانتیگراد برسد، تا ساعت 13 خواهد بود.
 
به گزارش انتخاب، هاشم بالدی شنبه  اظهار کرد: ستاد مدیریت بحران خوزستان کاهش ساعات اداری در روزهایی که دما به بالای 49 درجه می رسد را تصویب کرده، و هدف از این مصوبه کاهش مصرف انرژی است.  
 
به گفته وی، بانک ها از این مصوبه مستثنی هستند و روال قبلی خود را دارند.  
 
وی با بیان اینکه در این روزها ساعت کاری از 6 و 30 دقیقه تا 13 است گفت: بر اساس پیش بینی هواشناسی، از یک روز قبل برای کاهش زمان کاری و تعطیلی ادارات تصمیم گیری می شود.  
 
بالدی با اشاره به ارتباط افزایش دما و مصرف برق افزود: دمای بالای 47 درجه سانتیگراد در ساعت 13 به بعد اتفاق می افتد به همین دلیل تعطیلی ادارات در این ساعت به تصویب رسیده است.  
 
وی اظهار کرد: در این جلسه ستاد بحران استان همچنین راهکارهای میان مدت و بلندمدت مدیریت مصرف را، مطرح و مقرر شد صنایع بزرگ خوزستان نیز برای کاهش مصرف انرژی اقدام کنند.  
بالدی افزود: بر اساس مصوبه این ستاد، نظام مهندسی باید بر رعایت مقررات ملی ساختمان که برای بهینه سازی مصرف انرژی است را در دستورکار قرار دهد.  
 
وی با تاکید بر آموزش شهروندان در زمینه کاهش مصرف انرژی اظهار کرد: صدا و سیما نیز باید با برنامه سازی و پخش پیام های آموزشی برای فرهنگسازی شهروندان اقدام کند.  
 
مددیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان همچنین بااشاره به شرایط سخت کاری برای کارگران خوزستانی گفت: برای تنظیم دستورالعمل ساعت کار و یا شرایط تعطیلی کارگران و مشاغل سخت و زیان آور در حال مکاتبه با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان هستیم.  
 
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان نیز پیش از این از پیش بینی افزایش هشت درصدی مصرف برق در خوزستان خبر داد و گفته بود: احتمالا پیک بار مصرفی از هفت هزار و 300 مگاوات در پارسال به هشت هزار و 123 مگاوات در تابستان امسال برسد.  
 
بر اساس مطالعات شرکت برق منطقه ای، در خوزستان 187 روز در سال (شش ماه) دما بالای 37 درجه بوده است که به این ترتیب صنعت برق دچار تنش می شود و نیاز به مدیریت مصرف و همکاری مشترکان و تمام مصرف کنندگان دارد.  
 
وضعیت شبکه برق خوزستان در روزهای عادی (که دما 37 درجه سانتیگراد است) سه هزار و 500 مگاوات است ولی با افزایش دما در تابستان به بالای هفت هزار مگاوات می رسد که این وضعیت تنها در خوزستان حاکم است.  
 
در بازه 27 تا 35 درجه سانتیگراد، به ازای هر درجه افزایش دما، مصرف 64 مگاوات افزایش می یابد. در بازه 35 تا 40 درجه سانتیگراد به ازای هر درجه افزایش دما، مصرف 275 مگاوات بیشتر می شود. در بازه 40 تا 48 درجه سانتیگراد به ازای هر درجه افزایش دما، مصرف برق 191 درجه بیشتر می شود. همچنین وقتی دما بیشتر از 48 درجه باشد به ازای هر درجه افزایش دما، مصرف 112 مگاوات بالا می رود.  
 
پیش از آغاز فصل گرما ساعت کاری در خوزستان ازهفت و 15 دقیقه تا 15 و 45 دقیقه بوده که از 17 خرداد امسال کاهش یافته و به 6:30 تا 14:45 و روزهای پنجشنبه نیز برابر با اطلاع قبلی تعطیل است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان