arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۲۶۹۱
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۷ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۵

آشنایی با 16 تیم شانزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شانزدهمین دوره رقابت های لیگ برتر فوتبال باشگاه های ایران از روز دوشنبه هفته جاری آغاز می شود تا هیجان فوتبال دوباره در ورزشگاه های کشور از سر گرفته شود.

به گزارش انتخاب، این رقابت ها درحالی از چهارم مردادماه آغاز خواهد شد که نحوه یارگیری تیم ها در فصل نقل و انتقالات سبب شده تا چند تیم از همین حالا خود را مدعی دانسته و نوید یک لیگ هیجان انگیر و پویا را به علاقمندان بدهند.

استقلال خوزستان، استقلال تهران، سپاهان اصفهان، تراکتورسازی تبریز، پرسپولیس تهران و گسترش فولاد تبریز در کنار ذوب آهن اصفهان را می توان از مدعیان جدی شانزدهمین دوره لیگ برتر باشگاه های ایران دانست.

در زیر نگاهی می اندازیم به شرایط 16 تیم حاضر در لیگ برتر:
 
**استقلال خوزستان، قهرمانی با شرایط متفاوت
آبی های خوزستان که در فصل گذشته شگفتی بزرگی را در لیگ برتر رقم زده و در میان بهت و حسرت مدعیان بزرگی همچون استقلال و پرسپولیس جام قهرمانی را بالای سر بردند با شرایطی متفاوت، لیگ شانزدهم را آغاز خواهند کرد.
این تیم دیگر عبدالله ویسی را به عنوان سرمربی در کنار خود نمی بیند سیدسیروس پورموسی که چند سال دستیار ویسی بوده است حالا سرمربی این تیم دوست داشتنی و کم ادعا است.
هرچند استقلال خوزستان بازیکنانی چون فرناندو ده خسوس و روح الله سیف الهی و کولیبالی را در فصل نقل و انتقالات از دست داد، اما دیگر نفرات تاثیرگذار در جمع آبی های جنوب باقی ماندند تا این تیم را در لیگ قهرمانان آسیا و لیگ برتر همراهی کنند.
مهره های تاثیرگذار: میثم دورقی، عزت اله پورقاز، مهدی زبیدی، حسن بیت سعید و رحیم زهیوی.
 
**استقلال تهران، پرستاره برای قهرمانی
استقلال تهران فصل جدید را با سرمربیگری علیرضا منصوریان و جذب مهره های تاثیرگذار آغاز خواهد کرد تا میلیون ها هواداران این تیم، امیدوار به موفقیت در لیگ شانزدهم باشند.
منصوریان که پس از سپری کردن دوره ای ناامید کننده در پاس همدان و تیم ملی امید، در نفت تهران نامی برای خود در بین مربیان دست و پا کرد به دنبال ایجاد عصری جدید در استقلال تهران است.
او می خواهد با جوانان مطرحی چون کاوه رضایی، فرشید باقری، وریا غفوری، بختیار رحمانی و آرش افشین که به جمع آبی پوشان تهران اضافه شده اند در کنار با تجربه هایی از قبیل خسرو حیدری، سیدمهدی رحمتی و امید ابراهیمی تیمش را به قهرمانی برساند.
منصوریان بارها در هفته های اخیر از رسیدن به موفقیت و همچنین کسب نتیجه مطلوب در شهرآورد پایتخت صحبت کرده تا هواداران را بیش از گذشته به حمایت تیم بکشاند.
 
**پدیده مشهد، به دنبال تثبیت در لیگ برتر
نماینده فوتبال مشهد فصل گذشته با هدایت رضا مهاجری روزهای پرفراز و نشیبی داشت و در نهایت به هدفش که بقا در لیگ برتر بود رسید.
به نظر می رسد این تیم در فصل جدید نیز با همان کادر فنی قبلی ابتدا به دنبال بقا و سپس کسب جایگاهی مناسب در جدول رده بندی باشد.
مجتبی روشنگر، رضا ناصحی، شهاب گردان، محسن یوسفی، محمد رضا خرسندنیا، معین عباسیان میلاد کمندانی و مهرداد کفشگری نفرات تاثیرگذار این تیم در لیگ شانزدهم محسوب می شوند.
 
**پرسپولیس، سرخ های همچنان مدعی
سرخپوشان پایتخت که در فصل گذشته تنها به خاطر تفاضل گل، جام قهرمانی را از دست دادند با سرمربیگری برانکو ایوانکوویچ و در اختیار داشتن مهره های نامدار، امسال به دنبال جبران مافات و ایستادن بر سکوی نخست هستند.
9 سال از آخرین قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر می گذرد و حالا هواداران این تیم با حضور نفراتی چون علیرضا بیرانوند، سیدجلال حسینی، محسن مسلمان، کمال کامیابی نیا، امید عالیشاه، مهدی طارمی، علی علیپور و وحید امیری فقط از تیمشان قهرمانی می خواهند.
این تیم در فصل نقل و انتقالات رامین رضائیان مدافع راست تاثیرگذار خود را از دست داد، اما دیگر نفرات اصلی در پرسپولیس باقی مانده و بازیکنان تاثیرگذاری نیز اضافه شدند تا علاقمندان در انتظار یک تیم پرقدرت باشند.
 
**پیکان، آسانسور و تکرار گذشته
تیم فوتبال پیکان تهران که به دلیل صعود و سقوط های متعدد در لیگ برتر به آسانسور شهرت یافته است، بازهم همان راه گذشته را می رود.
این تیم در سال هایی که لیگ برتری محسوب می شود با جذب بازیکنان پا به سن گذاشته که زمانی برای خود نام و نشانی داشته اند، مسابقات را آغاز کرده و در نهایت سقوط می کند.
پیکانی ها پس از صعود به لیگ برتر، مجید جلالی را جایگزین علیرضا مرزبان کرده و جلالی نیز طبق سنوات گذشته به جذب بازیکنانی روی آورد که در سال های پایانی دوران حرفه ای خود هستند.
درحالی که محمود شیعی مدیرعامل پیکان از حضور تیمی متفاوت در لیگ برتر امسال سخن می گوید باید دید که پیکان با جذب بازیکنانی چون رحمان احمدی، امیرحسین صادقی، آرش برهانی، علی حمودی و بهادر عبدی می تواند جایگاه خوبی در لیگ شانزدهم داشته باشد یا دوباره راه گذشته را می رود.
 
**تراکتورسازی تبریز، پرمهره تر از همیشه
تراکتورسازی تبریز بدون تردید در سال های اخیر یکی از بهترین و پرمهره ترین تیم های لیگ برتر بوده است که با حمایت هواداران پرشور خود در جمع مدعیان قرار می گیرد.
امیرقلعه نویی در مسند سرمربیگری تراکتور باقی ماند و مدیریت جدید نیز تمامی خواسته های کادر فنی را برآورده کرد.
لوسیانو ادینیو، محمد ابراهیمی، محمدنوری، سینا عشوری، سعید آقایی، محسن بنگر، جاسم کرار و چند مهره نامدار دیگر به این تیم ملحق شدند تا تراکتورسازی پرمهره ترین تیم سال های اخیر خود را در اختیار داشته و تنها به قهرمانی فکر کند.
تنها نکته منفی برای این تیم، میانگین سنی بالا محسوب می شود اما قلعه نویی معتقد است «سن بازیکن در زمین فوتبال تاثیری ندارد».
 
**ذوب آهن اصفهان، کم کار در نقل و انتقالات
بدون تردید ذوب آهن اصفهان که دو فصل گذشته به سرمربیگری یحیی گل محمدی به افتخارات متعددی دست یافته است را باید کم کارترین تیم در نقل و انتقالات به حساب آورد.
قهرمان دو فصل گذشته جام جذفی که چند روز قبل با برتری 4 بر 2 مقابل استقلال خوزستان در سوپر جام نیز قهرمان شد، بازیکنان مهمی چون کاوه رضایی و مسعود حسن زاده را از دست داده است.
در طرف مقابل، بازیکن نامداری به این تیم اضافه نشد و این درحالی است که قاسم حدادی فر نیز به دلیل پارگی رباط صلیبی ماه ها از میادین دور خواهد بود.
با این اوصاف باید در انتظار عملکرد گل محمدی و بازیکنان جوان و بی نام و نشانش در لیگ باشیم.
 
**سایپا، روزگار جدید با مربی پرافتخار
حسین فرکی از پرافتخارترین مربیان لیگ برتر که با تیم های فولادخوزستان و سپاهان اصفهان در این مسابقات به قهرمانی رسیده است، هدایت سایپا را در لیگ شانزدهم برعهده دارد.
سایپا که در سال های اخیر همواره در میانه های جدول رده بندی حضور داشته و فصل گذشته با وجود هزینه های گزاف نتوانست به موفقیتی برسد، شاید با تفکرات حسین فرکی روزگار جدیدی داشته باشد.
سایپا تیم کم مهره ای محسوب نمی شود و با در اختیار داشتن، مسعود حسن زاده، غلامرضا رضایی، روزبه شاه علی دوست و ابراهیم شکوری می تواند به دوران طلایی دهه های گذشته خود بازگردد.
 
**سپاهان، در انتظار بازگشت
پرافتخارترین تیم لیگ برتر پس از یک فصل ناامید کننده با تغییرات شگرفی روبرو شده است و حالا هواداران اصفهانی ها در انتظار بازگشت رویایی تیمشان هستند.
عبدالله ویسی هدایت طلایی پوشان دیار زاینده رود را برعهده دارد و با جذب جوانان تاثیرگذار و صرف جویی در رقم قرارداد بازیکنان، سعی بر تشکیل تیمی یکدست، هماهنگ و کم حاشیه را دارد تا دوباره سپاهان را به مدعی اول لیگ فوتبال ایران تبدیل کند.
او که تبحر خاصی در جذب بازیکنان خارجی تاثیرگذار دارد، برای سپاهان نیز چهار خارجی جدید استخدام کرد تا در کنار جوانانی که دارد به اهدافش دست یابد.
 
**صبای قم، راه دشوار آقا صمد
صبای قم یکی از تیم هایی است که تا چند روز به آغاز لیگ، وضعیت نامشخصی داشت و در نهایت صمد مرفاوی هدایت آن را برعهده گرفت.
مرفاوی که کارنامه قابل دفاعی در مربیگری تیم های لیگ برتری ندارد با تیمی وارد لیگ شانزدهم می شود که اکثر مهره های تاثیرگذار خود را از دست داده است و حالا صبای قم برای بقا در لیگ باید به نفرات جوان و ناشناخته اتکا کند.
 
**نفت آبادان، برزیل وارد می شود
برزیل فوتبال ایران با هدایت نادر دست نشان توانست پس از چند دوره دوباره به لیگ برتر بازگردد و جان تازه ای به مردم فوتبالدوست آبادان دهد.
صنعت نفت که به برزیل ایران شهرت یافته اما هیچگاه افتخار چندانی در فوتبال کشورمان نداشته است، همواره به دنبال بقاء در لیگ است و امسال نیز از این قائده مستثنی نخواهد بود.
این تیم در فصل و انتقالات تلاش زیادی انجام داد و در پست های مختلف اقدام به جذب بازیکن کرد تا با توان بالایی کار خود را در لیگ برتر آغاز کند و امسال در جمع تیم های پایین جدول نباشد.
 
**فولاد خوزستان، بومی سازی و خطر سقوط
فولادخوزستان از باشگاه هایی تلقی می شود که فراز و نشیب های عجیبی در فوتبال ایران داشته و روی خط مشخصی حرکت نمی کند.
این تیم که دو قهرمانی لیگ برتر را در کارنامه دارد، گاه با هزینه زیاد و جذب مربیان و بازیکنان مطرح به دنبال قهرمانی است و گاه با بومی سازی و استفاده از مربیان جوان به صرف جویی می پردازد.
تیمی که هم سابقه قهرمانی و هم سقوط را در کارنامه خود دارد، امسال با سرمربیگری نعیم سعداوی و تیمی بسیار جوان و بومی وارد شانزدهمین دوره لیگ می شود که شاید پایان خوشی برای آنان نداشته باشد.
 
**گسترش تبریز، در جمع بزرگان
نماینده متمول تبریز که شاید تنها باشگاه ورزشی به معنای واقعی در لیگ برتر باشد، با جذب بازیکنان کارآمد از حالا خود را در بین مدعیان قرار داده است.
گسترش چند فصلی است که با تفکرات فراز کمالوند در لیگ برتر فوتبالی زیبا و تحسین برانگیر را به نمایش می گذارد و امسال نیز با حضور فعال در نقل و انتقالات، می خواهد در بین مدعیان باشد.
 
**ماشین سازی، اعلام حضور پس از 20 سال
قدیمی ترین تیم تبریز پس از 20 سال جواز حضور در سطح اول فوتبال ایران را کسب کرده است. تیمی که سال گذشته در آستانه انحلال بود با اتحاد شهرداری و ماشین سازی تبریز توانست صعود مقتدرانه ای به لیگ برتر داشته باشد.
اکنون سبزپوشان تبریز با سرمربیگری رسول خطیبی و فعالیت چشمگیر برای بستن تیمی قدرتمند که به جذب پیام صادقیان، آندرانیک تیموریان، حبیب گردانی و مانوئل فرناندز منجر شد درپی تبدیل شدن به تیمی قدرتمند در لیگ هستند.
 
**نفت تهران، کم شانس تر از همیشه
باشگاه نفت تهران پس از کش و قوس های فراوان در تهران باقی ماند و تلاش ملوان برای خرید امتیازش بی نتیجه ماند.
این تیم بسیار دیرتر از سایر رقبا تمرینات خود را آغاز کرد و تنها چند روز مانده به آغاز لیگ و پس از انتخاب علی دایی به عنوان سرمربی، روند آماده سازی نفت آغاز شد.
نفت که در سه فصل گذشته از مدعیان لیگ بوده است و سال گذشته با هدایت علیرضا منصوریان عملکرد مطلوبی داشت، امسال شرایط متفاوتی دارد و بسیاری از مهره های کارآمد از جمع این تیم جدا شده و شاید باقی ماندن در جمع مدعیان حتی با علی دایی نیز برای این تیم بسیار دشوار باشد.
 
**اف سی مشهد(سیاه جامگان)، در جستجوی ماندگاری
نماینده مشهد امسال با نام جدید در لیگ برتر شرکت خواهد کرد. تیمی که فصل گذشته به شکل معجزه واری در لیگ برتر باقی ماند، امسال نیز فرهاد کاظمی را سرمربی خود می بیند و راه دشواری پیش روی خواهد داشت.
بدون تردید هدف نخست این تیم ماندگاری دوباره در لیگ خواهد بود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان