arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۲۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۲۰ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۵

رئیس جمهوری افغانستان یکشنبه را روز عزای عمومی اعلام کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس جمهوری افغانستان به دنبال انفجار انتحاری روز شنبه در میان جمعیت تظاهرکننده «جنبش روشنائی» کابل، فردا (یکشنبه ) را روز عزای عمومی اعلام کرد و گفت که وی نیز مانند خانواده های جان باختگان و زخمی های این حادثه ی ناجوانمردانه، داغدار است.

به گزارش انتخاب، «محمد اشرف غنی» در یک پیام تلویزیونی افزود: کمیسیونی را به ریاست دادستان کل کشور و عضویت شماری از چهره های دولتی و غیردولتی، مامور بررسی این حادثه و سهل انگاری احتمالی در تامین امنیت شرکت کنندگان در تظاهرات کرده و وعده داد که مقصران در هر رده ای باشند، با آنان برخورد خواهد شد.

دو انفجار انتحاری در میان تظاهرکنندگان موسوم به جنبش روشنایی روز شنبه در کابل 80 کشته و 231 زخمی بر جای گذاشت.

این انفجار هنگامی روی داد که راه های منتهی به منطقه مرکزی شهر کابل به روی تظاهرکنندگان مسدود شد و آنان با برپایی چادرهای صحرایی قصد داشتند در منطقه «دهمزنگ» در غرب کابل به تحص بپردازند.

گروه تروریستی داعش با انتشار اطلاعیه ای مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.
یک مقام امنیتی افغان گفت که فردی به نام «ابوعلی» از ساکنان استان ننگرهار در شرق افغانستان و عضو گروه تروریستی داعش حمله روز شنبه در میان تظاهرکنندگان را سازمان دهی کرده است.

رئیس جمهوری افغانستان گفت که قربانیان این حمله را شهروندان غیرنظامی و شماری از نیروهای پلیس تشکیل می دهند.

وی افزود که همواره از اعتراض های مدنی و مسالمت آمیز استقبال می کند و از آن خرسند خواهد شد، اما با درک شرایط و نگرانی از مکر دشمن در یک هفته گذشته با سازمان دهندگان این اعتراض ها گفت و گو کرده و با این وجود از نیروهای امنیتی خواسته بود تا با تمامی توان امنیت معترضان را تامین کنند، اما دشمن مکار با استفاده از فرصت، چهره جلادگونه خود را بار دیگر برای ملت افغانستان به نمایش گذاشت.

اشرف غنی تصریح کرد که انتقام خون این عزیزان را از عاملان جنایت امروز کابل خواهد گرفت.
جنبش روشنایی مرکب از شماری از چهره های سیاسی و فعالان مدنی به انتقال خط برق 500 مگاواتی وارداتی ترکمنستان به افغانستان از مسیر سالنگ معترض هستند و دومین تظاهرات خود را در اعتراض به تصمیم دولت روز شنبه سازمان دهی کردند. حامیان این جنبش انتقال برق از مسیر بامیان را خواستار شده اند.

تظاهرات در اعتراض به تصمیم دولت در شرایطی برگزار می شود که رئیس جمهوری افغانستان دستور داده است تا برق بامیان از طریق انتقال خط برق دیگری تامین شود.

«کریم خلیلی»، معاون رئیس جمهوری پیشین، «سرور دانش» معاون دوم رئیس جمهوری و «محمد محقق» معاون دوم رئیس اجرایی دولت افغانستان که در ابتدا از جنبش روشنایی حمایت کرده بودند، پس از تصمیم اشرف غنی از این جنبش جدا شدند و گفتند که با این تصمیم دیگر اعتراض ها بی معنا خواهد بود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان