arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۲۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۰ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۵

راهبرد روسیه بعد از اجلاس سران ناتو چه خواهد بود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک تحلیلگر روسی با اشاره به نشست پر سر و صدای سران ناتو در ورشو این سوال را مطرح کرده است که راهبرد روسیه بعد از این نشست چه خواهد بود.
 
 
به گزارش انتخاب، میخاییل راستوفسکی در روزنامه مسکوفسکی کمسمولتس نوشته است:  
 
به نظر می‌رسد اجلاس ورشو برغم شکوه و جلال آن هیچ امر تازه‌ای در بر نداشت. در واقع این جلسه به معنی یک نمایش تبلیغاتی عظیم بود. البته منظور من آرام کردن اعصاب آشفته از سخنان سیاستمداران غربی یا دست کم گرفتن مشکلات سیاست خارجی روسيه نیست. این کار نادرستی خواهد بود. ولی تن دادن به ترفندهای شعبده بازان سیاسی ناتو و باور کردن به اتحاد اروپا علیه روسيه هم نادرست خواهد بود. پس واقعیت کدام است؟
 
این کارشناس روس در ادامه می نویسد: برای پاسخ به این سئوال باید ابتدا روشن شود چه کسی از جهت گیری ضد روسی ناتو بهره‌مند مي‌شود؟ اینجا چند طرف موجود است. در وهله اول ائتلاف ضد روسيه درون ناتو چون لهستان و کشورهای بالتیک و (در میزان کمتر) کشورهای اسکاندیناو مطرح می‌شوند. ثانیاً آمریکا قدرت اصلی ناتو به این امر علاقه‌مند است. در نهایت باید از اوکراین یاد کرد. علت احوال ضد روسی لهستان، بالتیک و اوکراین مفهوم است، ولی علت علاقه‌مندی آمریکا به این امر کدام است؟
 
راستوفسکی در پاسخ به این سوالی که خود مطرح کرده می نویسد: خطر روسیه برای آمریکا در وهله اول ابزار مؤثر کنترل سیاسی اروپا تلقی می‌شود. همین که خطر روسيه به میان می‌آید اروپایی‌ها انتقاد از آمریکا را کنار می‌گذارند. امر مهم این است که ما هم بدنبال ناتو از واقعیت دور نشویم. ما باید اروپای واقعی را مشاهده کنیم و نه آن اروپایی که مبلغین ناتو ترسیم می‌کنند.
 
اروپا بعد از اجلاس ناتو تغییر نکرده است. خستگی آن از جنگ مجازاتها با روسيه، درگیری اوکراین و خود اوکراین و رفتار لجباز و هیستریک آن برطرف نشده است. همچنین آشتی اخیر با ترکیه و درگیری سوریه نباید فراموش شود. منظور من این است که مسکو برگه‌های برنده بسیاری دارد و لذا دلیلی برای سراسیمگی پس از اجلاس ناتو ندارد.
نظرات بینندگان