arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۲۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۱ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۵
علوی:

مجلس اجازه ظهور دوباره «زنجانی‌ها» و «خاوری‌ها» را نمی‌دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این‌که برجام توافقی قابل قبول است، گفت: مجلس شورای اسلامی نخواهد گذاشت بار دیگر مردم شاهد ظهور پدیده‌های چون زنجانی‌ها و خاوری‌ها باشند.
 
به گزارش انتخاب، محسن علوی با بیان اینکه مردم براساس انتظار خودشان درباره برجام و یا مذاکرات هسته‌ای قضاوت می‌کنند، گفت: عموم مردم برای قضاوت در مورد برجام به تعاریف مبالغه آمیز و انتقادهای تند و تیز اعتنای چندانی ندارند و بر اساس انتظار خودشان قضاوت می‌کنند؛ از این رو لازم است با در نظر گرفتن همه دستاوردها و ثمرات ملموس و غیرعینی و از همه مهمتر کاستی‌ها و قصورات برجام، جواب قانع کننده و در خور شان ملت ایران در خصوص پرسش‌های آنان نسبت به روند نیک فرجامی و یا بد فرجامی برجام بدهیم.
 
وی با تاکید بر اینکه برجام توافق قابل قبولی است گفت: با توجه به شرایط داخلی و بین المللی و با  درنظر قرار دادن شناسایی قدرت هسته‌ای ایران توسط ۱+۵، برجام اگرچه نقطه ایده آل نبود اما توافقی قابل قبولی است از این رو باید توجه داشت فرصت‌ها همیشگی نیستند بدان معنا که حتی اگر در برجام شاهد بدعهدی و عدم تعهد طرف مقابل باشیم این موضوع از آن جهت یک دستاورد مهم محسوب می‌شود که هویت واقعی آمریکا را به جهانیان ثابت می‌کند.
 
علوی ادامه داد: در این شرایط ترامپ‌های خارجی و دلواپسان نعمات روزهای تحریم داخلی برآنند تا شاید باز بتوانند هم نان تحریم بخورند و هم بر طبل جنگ بکوبند، قطعا هر دو گروه ناکام خواهند شد و مجلس شورای اسلامی نخواهد گذاشت بار دیگر مردم شاهد ظهور پدیده‌هایی چون زنجانی‌ها و خاوری‌ها باشند.
 
وی در ادامه با بیان اینکه اکنون ما در دوران "در" برجام و نه "پسا" برجام هستیم گفت که نظارت دقیق، پیگیری و سیاست‌گذاری جهت اجرای برجام مقدمه پسابرجام است که باید به این موضوع توجه شود.
 
این عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توضیح با بیان اینکه هنوز کلیت خارمیانه به خصوص بخشی از بازیگران عربی و غیرعربی توافق هسته‌ای را هضم نکرده‌اند، افزود: منطقه خاورمیانه برای چند قرن به لحاظ کثرت بازیگران، محل تعیین سرنوشت جهانی و آیینه روابط بین الملل، بین المللی‌ترین منطقه دنیاست که در آن سه قدرت منطقه‌ای ترکیه، ایران و عربستان قابل مقایسه با زمان‌های گذشته نیستند؛ از این‌رو و با عنایت به این شرایط توافق هسته‌ای یک شوک منطقه‌ای محسوب می‌شود که هنوز کلیت خارمیانه به خصوص بخشی از بازیگران عربی و غیرعربی آن را هضم نکرده اند و حتی برخی تلاش دارند قدرت منطقه‌ای ایران را به عنوان یک تهدید امنیت بین‌المللی جایگزین ادعای نخ نمای تهدید هسته‌ای کنند. طبیعتا  توجه دقیق به این بازی جدید از مهمترین نکاتی است که باید مدنظر نخبگان و حاکمیت قرار بگیرد.
 
علوی با بیان اینکه هیچگاه در طول تاریخ منطقه این میزان پیچیدگی وجود نداشته است، گفت: این پیچیدگی‌ها باعث شده که هیچ بازیگری نتواند به تنهایی یک بازی را از نقطه ابتدا تا انتها انجام دهد که نمونه این مدعا وضعیت عراق و سوریه و رویکرد عربستان در یمن است که نتوانسته به تنهایی کاری از پیش ببرد؛ با عنایت به این شرایط ایران با هوشمندی و درک این نکته و با رویکرد برد- برد در برجام امور را سازماندهی کرد.
 
به گفته وی، در چنین شرایط و مشخصه‌هایی، ما توانستیم از طریق تعامل بین‌المللی، پیچیده‌ترین منازعه خاورمیانه را به روش مسالمت آمیز به یک توافق تبدیل کنیم؛ حال اگر این پیچیده‌ترین موضوع خاورمیانه با فرجام نیک البته در صورت مسئولیت‌پذیری و تعهد طرفین و یا بد آن هم در صورت بدعهدی و بازی سازی‌های احمقانه طرف مقابل تمام شود، در هر دو صورت ایران در افکار عمومی جهان و خاورمیانه برنده خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه جهانیان ناظر نحوه سپری شدن عملکرد طرفین در موضوع برجام هستند، گفت: مساله برجام در آینده‌ای خیلی نزدیک به یک درس بزرگ برای مردم ، نخبگان و حاکمیت در داخل و هم برای ملل خاورمیانه و جهان خواهد شد و ایران نیز ضمن تثبیت قدرت برتر بودن در منطقه به مقام قدرت مسئول در نزد افکار عمومی ارتقا می‌یابد، البته جهانیان بعد از مبارزه واقعی و عمل‌گرایانه ایران با داعش به این نکته دست یافته و خوب می‌دانند کشور ما لنگر ثبات منطقه است.
 
علوی در پایان تاکید کرد که ایران توانست با اتکا به این منابع قدرت، پیچیده‌ترین پرونده و بحران منطقه‌ای را حل کند که زمینه برای حل بحران‌های دیگر بعد از این بحران فراهم‌تر شده است.آن هم در شرایطی که برخی مخالفان ما در منطقه خاورمیانه بیشتر مدعی ناسیونالیسم عربی هستند و تفکر احمقانه و منهای مردمسالاری دارند که دیگر خریداری ندارد. دیگر مخالفان ما نیز نمی‌توانند مدعی مردم سالاری باشند چون چیزی برای عرضه در این زمینه ندارد و در ویترین آن‌ها حمله به یمن و بحرین و حمایت از النصره و داعش وجود دارد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان