arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۲۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۱ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۵

طباطبایی:اصولگرایان از احمدی‌نژادی که به آنها بی احترامی کرد حمایت می کنند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو جامعه روحانیت مبارز می گوید:بعید میدانم گروه ها و تشکل های اصولگرا در انتخابات سال آینده اقبالی به احمدی نژاد نشان بدهند
 
به گزارش انتخاب، بخشی از گفتگوی حجت الاسلام سید مهدی طباطبایی، روحانی اصولگرا و استاد اخلاق را در ادامه بخوانید؛
 
* الان بحث روز ، کلمه "انقلابی عمل کردن" است، انقلابی همان است که خودمان هم قبل از پیروزی انقلاب به هم می گفتیم و کارهایی می کردیم که جنبه تحرک مردم بر علیه حکومت داشت. اگر بخواهم وارد شعارها بشوم، باید بگویم که اوایل انقلاب چه شد و چه کردیم؟ شاید خیلی ها ندانند این را باید یاد آوری کنم.در تجمع مردم در میدان آزادی، تفکرات مختلف حضور داشتند و تعداد زیادی علم و پرچم بود و عکس های مختلفی از سیاسیونی و حتی اشخاصی که در انقلاب دینی، چندان نقشی نداشتند اعم از مارکسیست ها و غیر دینی ها هم حضور داشتند که شعارهای خودشان را می دادند. یک حرکت انقلابی، توسط چند نفر از روحانیون انجام شد که شعار به یکباره از همان بلندگوی آنجا کاملا تغییر کرد و آن شعار این بود که «حزب، فقط حزب الله، رهبر فقط روح الله» این کلمه، چنان اثر کرد که آنها مانده بودند چگونه جواب بدهند.آن شعار و حرکت آن لحظه را آن ها هم پذیرفتند چون گفتند اینها بهترین گروه برای اینکه بتوانیم دولت شاه را از جا بکنیم. پس این یک نوع انقلابی بود.
 
*اخیرا چون کلمه انقلاب مطرح شده است،خیلی ها از انقلاب تخریب فهمیده اند و فکر می کنند دولت را تخریب می کنند اما نمی دانند که تنها دولت مطرح نیست بلکه با این کار به حکومت ضربه می زنند.این که حکومت ضربه بخورد من خیلی دلم می سوزد.
 
*یک شعاری که ما اول داشتیم و برای تخریب و تقابل حکومت شاه به کار می رفت، روشنگری موضوعات برای فقرا علیه اغنیاء بود و استفاده ما از کلمه هایی همچون پابرهنه‌ها، زاغه نشینان،مستمندان و مستضعفین بود که آن زمان به کار می بردیم اما امروز هم همین کلمات را عده ای به عنوان انقلاب به کار می برند که این جای فکر و اندیشه دارد . ما آن روز می خواستیم قدرت را از بین ببریم و اساسا تخریک کنیم ، امروز با این کارها مگر می خواهیم حکومت را از بین ببریم؟! هیچ می دانید که نتیجه تحریک فقرا چه خواهد شد؟ وقتی شما می گوئید فیش حقوقی فلان مبلغ و فلان مبلغ، کسی که نداردبا خودش می گوید پس من چه دارم؟ این تحریک است.
 
*باورکنیم که این موضوع فیش های حقوقی یک نوع فریب بود که هم مردم به مسئولین بدبین بشوند که حقوق اضافی گرفته اند. هم از آن هایی که باید پول بگیرند، منحرف و منصرف بشوند. این کلمه انقلابی امروز به معنای تخریب نیست. بلکه یعنی بهتر عمل کردن و این تفهیم نشود سخت است و الان در بعضی از موارد مثل پرداختن به این فیش های حقوقی مشکل بوجود امده است.البته فکر نکنید من می خواهم دفاع کنم. نه کار بدی کرده اند کسانی که این حقوق های نجومی را گرفته اند.محکوم است اما این محکومیت نباید ما را از اصل منحرف کند.
 
*من رییس دادگاهی بودم. بحث این بود که این بلیط های هواپیما چگونه فروخته می شود که هیچ وقت بلیط نیست.این بازار سیاه بلیط کجاست. گروهی رفته بودند برای تحقیق اما این ها به جای اینکه بیایند بگویند وضعیت بلیط چطور شده است، مسائل دیگری را مطرح کردند (مسایل منکراتی)که ربطی به موضوعی که ما دنبال آن بودیم نداشت.بعد فهمیدم آن هایی که زیرک بودند و در این قضیه دخیل بودند به بازرسان آدرس غلط داده بودند که بازار سیاه بلیط فروشی لو نرود. این انحراف از موضوع اصلی است
 
* ما ضایعات هر دولتی را از خیانتی که در آن دولت شده است نباید جدا کنیم. به عنوان مثال ماشینی که باید فلان آقا سوار شود، یک نفر دیگر سوار می شود این می شود خیانت، اما آتش زدن ماشین می شود ضایعه چون با آتش زدن آن ماشین، هیچ کدام از آن ها نمی توانند سوار شوند. بالاخره در کشور در گذشته این کارها شده است.ضایعات شده است و حالا چیزی که هدر شده را می خواهیم چه کار کنیم؟ ما بسیاری از مسائل یارانه های مان هدر شده بوده است. نمی گوئیم همه اش این طور بود اما هدر شده زیاد داریم. یعنی پول جایی به کار رفته که ضرورت نداشته است.به نظر می رسد بودجه دولت هر چه که هست به اندازه حقوق کارمندان بیشتر نیست. یعنی عمران و آبادی ها از جای دیگر باید خرج شود. حالا چه کار آن موقع کردند(در دولت گذشته) نمی دانم.
 
*دوباره تاکید می کنم که وحدت جامعه را نباید تبدیل به تفرقه کنیم، چون اگر وحدت جامعه حفظ نشود. ما خطرات و دشمن زیاد داریم.
 
*با اشاره به طرح موضوع یک دوره ای بودن دولت روحانی}: این را من یک شعار انحرافی می دانم که از الان دارند مطرح می کنند که می خواهند به نتیجه دیگری برسند ما می گوییم هر رئیس جمهوری تجربه ای دارد و حالا 4 سال بعد باید تجربه ای که بدست آورده را به کار بگیرد و این سخت است که بگوییم 4 ساله شود.ضمن اینکه 8 سال هم برای کسی که خوب کار کند، کم است. باید دوباره بتواند کاندیدا شود که البته قانون مواردی در نظر دارداما این تجربه حیف است که از بین برود.
 
*به نظر بنده دولت یازدهم تا به امروز خوب کار کرده است و اقداماتش زیربنایی بوده است و احساسی کار نشده است. هرچند که ممکن است خیلی ها نپسندند. چون یک مشکلی که داریم هوچی گران جامعه هستند یعنی کسانی که احساسات شان برعقل شان غالب است و ممکن است به ایشان رای ندهند و این از شعارهایی که می دهند مشخص می شود چون هوچی گران نمی توانند این نکته را بفهند که زیر بناچیست آن ها می گویند دولت باید پول بدهد تا ما بخوریم! اما نخبگان این گونه نیستند و نخبگان جامعه قطعا به آقای روحانی رای خواهند داد و من شکی در این مسئله ندارم و امیدوارم که مردم هوشیارانه و متفکرانه و بدون توجه به هیاهوهای تند کارخود را با پختگی و درستی انجام بدهند.
 
*من معتقدم که آقای روحانی خودش جزء اصولگراهاست. ایشان را به اصلاح طلبان نسبت می دهند. اما اصولگراها چه کسانی هستند؟ اگر بخواهیم فقط دو نفر را که در جریان اصولگرایی مشهور هستند را اصولگرا بدانیم که هیچ یک از آن ها در انتخابات دوره قبل رای نیاوردند. پس فقط آن ها نیستند. دیگران هم هستند.اما اصولگرا کسانی هستند که معنی انقلاب را بفهمند و خوب درک کنند. به این فرد مردم رای می دهند. حالا می خواهد اسم آن هر چه باشد، اصولگرا یا اصلاح طلب. فرقی نمی کند.
 
*خیلی از افراد هستند که تابلویی روی سرشان نیست که بگوییم اصلاح طلب است یا اصولگرا ولی عملا اصولگرا هستند. من بین خود و خدا خیلی ها را دیدم که رای به آقای روحانی دادند.من معتقدم که روحانی خوب عمل کرده ولی مخالفین اجازه ندادند که افکار عمومی و مردم احساس درستی از عملکرد دولت داشته باشند.این کار را نکردند. به نظر من یک عده ای هستند که می خواهند مردم را ناراضی نگه دارند تا روحانی رای نیاورد و ناراضی بودن مردم به چند عامل بستگی دارد که یکی از آن ها همین مسئله فیش های حقوقی است که مطرح می شود، البته نظر من این است که دولت باید یک ارفاق و رفاهی به مردم بدهد.
 
*{در پاسخ به این سوال که اصولگرایان به احمدی نژاد رای نمی دهند؟}: دیگر اصولگرایی نمانده است. اصولگرایانی که احمدی نژاد به آن‌ها بی احترامی کرد، می خواهند به او رای دهندو حمایتش کنند؟! اگر اصولگرایی لغتی بخواهیم بگوییم، ممکن است اما اصولگرا به عنوان کسی که پایبند به اصل انقلاب است، چنین کاری نخواهد کرد.
 
*{در پاسخ به این سوال که تشکل های اصولگرا نیز از نامزدی احمدی نژاد حمایت نمی کنند؟}: بعید میدانم هیچ کدام شان احمدی نژاد را بپذیرند.آنچه که ما در اصولگراها اصیل و دارای پیشینه داشتیم، ازآن ها یک نفر هم حاضر نیستند که احمدی نژاد را بپذیرند،روز اول هم نمی پذیرفتند، چگونه این طورشد، من واقعا متحیرم.
 
*برجام به نظر من کاملا خوب وموثر بود. برجام نبود فروش نفت نمی توانستیم انجام بدهیم، حوادث پیش می آمد.زمان از دست دادن و زمان را از دست دادن یعنی چه زمان از دست برود و چه ما از دست بدهیم، هر دو مهم است که باید به آن توجه کرد؛ عوامل مختلفی از جمله شرایط دنیا و قدرت ما در منطقه دست به دست هم داد و همچنین از قداست و عظمت انقلاب و خون پاک شهدا برجام به نتیجه رسید.ضمن اینکه توانمندی رئیس جمهور و سابقه ایشان در دبیری شورای عالی امنیت ملی و همچنین آشنایی وی با پرونده هسته ای نیز در به سرانجام رسیدن این مسئله بسیارموثر بود.
 
*مگر قرار بود همه تحریم ها برداشته شود؟ باید دید در مذاکره چه چیزی آمده است، موضوع چه بوده است.اگر می خواستند روادید برداشته شود که بعضی از آقایان بدون ویزا بروند آمریکا خوش بگذرانند، بله این نشده است! اما مذاکره این بود که ما نسبت به انرژی هسته ای مان، مجاز باشیم کارمان را پیش ببریم همانند گذشته، هر روز بازی درنیاورند و یک سری از تحریم ها که مربوط به فروش نفت است، برداشته شود که این انجام شده است و برخی مشکلات بانکی که در گذشته با آن دست به گریبان بودیم حل نشده است.ما باید با قوانین بانکی بین المللی مخصوصا بحث های پول شویی هماهنگ و به روز بشویم
 
* من اخلاقا بنا ندارم جواب نابخردان را بدهم. ما بنای مان برسلام کردن است. زمان دولت احمدی نژاد هرکس به من توهین می کرد، من به او سلام می کرد. به من می گفتند چرا سلام می کنید؟ می گفتم که دوست دارم سلام کنم. جواب نمی دهم ولی سلام می کنم. من هیچ سخنی را درمخالفت با حفظ نظام و حکومت و تثبیت مقام و موضع رهبری و تثبیت دستارودهای انقلاب نمی زنم.
 
چون خلاف اخلاق و عقیده ام است. اما این نکته مهم است که انقلاب یک زمان تائید کارهاست یک وقت تخریب است، این ها از کلمه انقلاب تخریب فهمیده اند و خداکند این قضیه حل شود و اگر حل نشود برای نظام جمهوری اسلامی خطرناک است.کاری که ما آن روز کردیم شاه را از بین ببریم حالا می خواهیم خودمان را از بین بریم؟خیلی کارها دارد همین شکلی می شود که نباید بشود. انقلاب به معنای اینکه ما بخواهیم دوباره زیر و رو کنیم این حکومت را غلط است.آن انقلاب برای تخریب بود این انقلاب برای تائید و ساختن است .انقلابی بودن زمان شاه را با انقلابی بودن امروز را جدا کنند. انقلابی بودن زمان ما تخریب نیست. تائید و کمک کردن به انقلاب اسلامی است.

منبع: ايسكا نيوز
نظرات بینندگان