arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۲۸۰۴
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۲ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۵

مخالفان سوری: توافق اخیر آمریکا و روسیه شامل سرنوشت بشار اسد نیز می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کسانی که با پرونده سوریه ارتباط دارند با دقت زیادی مواضع اخیر وزرای خارجه آمریکا و روسیه و اشاره آنها به "تفاهم بزرگ" دو طرف برای پیشبرد روند سیاسی در سوریه را دنبال می‌کنند. اولین نشانه این تفاهم بزرگ ابراز امیدواری فرستاده سازمان ملل به سوریه به برگزاری دور جدید مذاکرات صلح در ماه اوت آینده است.
 
به گزارش انتخاب، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، بنا بر ادعای منابع مخالف سوری که از بخشی از سند تفاهم‌های آمریکا و روسیه آگاه شده‌اند، این تفاهم‌ها شامل مشخص کردن دقیق وضعیت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه نیز هست. از این نظر که با آغاز مرحله انتقالی تمامی اختیارات اسد از وی سلب می‌شود.
 
به گفته این منابع "جان کری، وزیر خارجه آمریکا در دیدار اخیرش با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود درباره لزوم بازگشت به مذاکرات پس از توافق بر سر سرنوشت بشار اسد کاملا جدی بود. مسکو پیام آمریکا را به شکل مثبت دریافت کرده و تلاش کرد تا تعهدات مشخصی بدهد. واشنگتن نیز تصمیم گرفته این تعهدات را قبل از فاش کردن، در بوته آزمایش قرار دهد."
 
قرار است هفته جاری نشست‌هایی برگزار شود که سرنوشت دور جدید مذاکرات ژنو را مشخص کند. کری با لاوروف در حاشیه نشست کشورهای شرق آسیا در لائوس دیدار خواهد کرد. وی به خبرنگاران گفت: "خواهیم دید که مذاکراتمان به کجا رسیده است. در صورتی که برخی مسائل از طریق مذاکرات کنونی حل نشود پس باید من و لاوروف برای حل آن تلاش کنیم."
 
واشنگتن و مسکو با افزایش همکاری میان خود و اتخاذ "اقدامات چشمگیر" برای نجات آتش‌بس در سوریه توافق کرده‌اند. کری می‌گوید "رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد روس‌ها را بیازماید تا ببیند که آیا آماده اجرای آنچه در مذاکراتمان در مسکو داشتیم هستند یا خیر."  او اما دادن وعده یا ورود به جزئیات این مذاکرات را رد کرد.
 
استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه نیز گفته که امیدوار است بتواند مذاکرات صلح سوریه را در ماه اوت ازسر بگیرد.
 
از سوی دیگر احمد رمضان، عضو ائتلاف مخالفان سوریه گفته است: ائتلاف مخالفان هنوز از محتوای توافق آمریکا و روسیه درباره سوریه اطلاع نیافته‌اند. ما درباره فضای این تفاهم‌ها از طریق تماس‌ با طرف‌های مرتبط با این موضوع اطلاع یافته‌ایم. طرف آمریکایی می‌خواهد تا زمانی که این تفاهم‌ها به مرحله اجرا نرسیده جزئیات آن را مخفی نگه دارد. تجربه آن‌ها با روس‌ها خیلی دلگرم کننده نیست چرا که تفاهم ها و توافق‌های زیادی وجود دارد که روس‌ها پایبندی‌شان را به آن اعلام کرده‌اند اما آن را اجرا نکردند.
 
رمضان گفت:‌ توافق شامل دیدگاه مشترکی برای مبارزه با تروریسم با تمامی تشکیلاتش است؛ چه داعش و چه جبهه النصره یا گروه‌ها و سازمان‌هایی که ایران آن‌ها را آموزش داده است. در صورت اجرای توافق حمایت از این گروه‌ها متوقف شده و به طور کامل از خاک سوریه خارج می‌شوند. همچنین با توقف بمباران و حل مسئله مناطق محاصره شده و ورود کمک‌های بشردوستانه توافق شده است. این زمینه مهمی برای آغاز مرحله جدید مذاکرات است.
 
هند قبوات، عضو هیئت عالی مذاکره کنندگان مخالف سوری نیز می‌گوید: مخالفان سوریه و مشخصا هیئت عالی آماده‌اند تا در جهت توقف خونریزی در کشور گام بردارند. اگر بازگشت به مذاکرات به پایان محاصره و توقف درگیری و خونریزی و ارسال کمک‌های بشردوستانه بینجامد در آن صورت بی‌تردید ما در مذاکرات کارشکنی نمی‌کنیم.
 
وی گفت: مخالفان طی روزهای آتی منتظر میزان آمادگی نظام سوریه و هم‌پیمانانش برای گام برداشتن در جهت اعتمادسازی هستند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان