arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۲۹۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۸ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۵

جواب استعلام از دستگاه اطلاعاتی در مورد ترور بیولوژیک این دو فرد؛ «این‌ها جزء اهداف نبوده‌اند»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ریاست سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه یک دسته شواهد اطلاعاتی است و دستگاه اطلاعاتی باید اعلام کند که فلانی به لحاظ اطلاعاتی تحت هدف بوده است اظهار کرد: در دو مورد "نادر طالب‌زاده" و "علی دادمان"، ما از سازمان‌های اطلاعاتی استعلام کردیم و جواب مثبتی دریافت نکردیم که این‌ها جزء اهداف بوده‌اند.

سردار غلامرضا جلالی ریاست سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه قطعاً آسیب زدن به افراد از طریق زیستی وجود دارد و یک تهدید جدی قلمداد می‌شود گفت: در این خصوص حوزه کارکرد و عرصه‌های آن تفاوت دارد. یکی از ابزار، استفاده از بیماری‌های شناخته شده مانند «وبا» یا موارد ناشناخته است.

 وی ادامه داد: برای موارد شناخته شده آزمایشگاه‌هایی وجود داشته و مشغول تحقیقات هستند. برای عوامل ناشناخته هنوز تحلیلی تهیه نشده است.  بیوتروریسم بستگی به اهداف و شخص مورد تهدید دارد. مثلاً اگر رییس جمهور، وزیر یا فرمانده نظامی یک کشور را به‌عنوان تهدید حساب کنند، ممکن است از ابزارهای جدید استفاده کنند و نمونه‌هایی وجود دارند.مثلاً راجع به هوگوچاوز، یاسرعرفات و شورای دفاع سوریه اثبات شده است که مورد حمله بیوتروریستی قرار گرفته‌اند.

جلالی عنوان کرد: در بیوتروریسم هیچ‌گاه فردی که اقدام به عملیات بیوتروریستی می‌کند، خود را معرفی نمی‌کند و فاعل ترور مجهول است. راه حل فهم این موضوع هم سیستم تشخیص و آزمایشگاه‌های هر کشور است. سؤال کردید که بزرگواران مورد اشاره مورد حمله بیوتروریستی قرار گرفته‌اند؟ در این میان دو دسته شواهد مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه یک دسته شواهد اطلاعاتی است و دستگاه اطلاعاتی باید اعلام کند که فلانی به لحاظ اطلاعاتی تحت هدف بوده است اظهار کرد: در دو مورد "نادر طالب‌زاده" و "علی دادمان"، ما از سازمان‌های اطلاعاتی استعلام کردیم و جواب مثبتی دریافت نکردیم که این‌ها جزء اهداف بوده‌اند.  در بخش پزشکی باید فرد مورد نظر تحت آزمایش‌های پزشکی قرار بگیرد و در آزمایش‌ها به این نتیجه برسند که عارضه‌های به وجود آمده نتیجه بیوتروریسم یا بیماری زیستی است. معمولاً این نوع حملات دو عامل دارد.

سردار جلالی که با روزنامه صبح نو گفت و گو می کرد در خاتمه بیان کرد: یک عامل کمو تروریسم (‌استفاده از سموم شیمیایی) و یا بیوتروریسم (انتقال بیماری به افراد) که ما هر دو گروه را دعوت کردیم و با متخصصان ما جلسه‌ای برگزار کردند و نتوانستند در این دو زمینه به شواهد قطعی برسند.
نظرات بینندگان