arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۳۰۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۱ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
«انتخاب» بررسی می کند؛

احمدی نژاد برای جلیلی چه خوابی دیده است؟

در كنار دعواي دو تيم احمدي‌نژاد و كيهان كه از لايه‌هاي پنهاني رفته رفته به سطح عمومي و كانال‌هاي تلگرامي كشيده شده است، شنيده‌ها و شواهد نشان مي‌دهد احمدي‌نژاد براي جليلي برنامه خاصي را تدارك ديده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
احمدی نژاد برای جلیلی چه خوابی دیده است؟

داوود حشمتی؛ سرویس سیاسی «انتخاب»: در كنار دعواي دو تيم احمدي‌نژاد و كيهان كه از لايه‌هاي پنهاني رفته رفته به سطح عمومي و كانال‌هاي تلگرامي كشيده شده است، شنيده‌ها و شواهد نشان مي‌دهد احمدي‌نژاد براي جليلي برنامه خاصي را تدارك ديده است. 

دعواي كيهان و احمدي‌نژادي‌ها از 13 خرداد 95 و جلسه‌اي در دانشگاه امام صادق آغاز شد. جايي كه احمدي‌نژاد رسما و علناً «نوفرقانيسم» ناميده شد و خطر آن گوشزد شد. خطري كه گوشزد مي كرد احمدي‌نژاديسيم به تفكر «شيخيه» نزديك است كه از درونش «بابيت» و نهايتا «بهائيت» خارج شد. (ماجرايي كه «انتخاب» در این گزارش به تفصيل به آن پرداخت)

از سمت و سوي كيهان، یک عضو موسسه «کیهان» به مصاف عبدالرضا داوري رفت تا پاسخگوي شبهات باشند. اما براساس يك طرح نانوشته هيچ كدام در اين مورد حرف نزدند و ماجرا به همان حرفهاي تكراري عليه يكديگر بدل شد. 

اين روزها از تيم كيهان يك نفر ديگر علم مخالفت را به دست گرفته و به سيبل هدف گروه‌هاي احمدي‌نژادي تبديل شده است. محمد ايماني در كانال تلگرامي خودش مخالفت با احمدي‌نژاد را آغاز كرده و حجم مخالفت‌ها با او رفته رفته مي‌رود تا او را نيز از دور خارج كند. ظاهرا «فشارها» و «مصلحت‌سنجي» در آينده‌اي نزديك او را نيز وادار خواهد كرد در مقابل حجم مخالفانش سكوت كند. 

ايماني در مطلبي نوشته بود: "برای عبور از بنی امیه نباید به منحرفینی دیگر پناه برد با همه سختی شرایط"! او معتقد بود "این جریان با عبور از علماء به حامیان خود فرمان داده که بچسبید به مرشد کل طایفه ی مشائیون". اين همان تفكر «فرقان» و همچنين شيخيه بود. لازم به توضيح نيست كه فرقان مسئوليت ترور سرمايه‌هاي انقلاب از جمله آيت‌الله مطهري را برعهده داشت و همچنين دست به ترور آيت‌الله خامنه‌اي زد كه در آن ناكام ماند. ايماني سپس افزوده مي‌كند "امروز کدام آیت‌الله حسابی از این جماعت حمایت می کند؟" در آخر هم خواسته که "۵ نفر از این آیت‌الله ها را اسم ببرند".

با شروع اين درگيري‌ها كانال عبدالرضا داوري كه مدتي بود در تعطيلي خودخواسته قرار داشت بار ديگر فعال شد. اما اين همه ماجراي پشت پرده اتفاقات درون تيم احمدي‌نژاد نيست. براساس اخبار و شواهد، اتاق فكر احمدي‌نژاد خط مشي جديدي را براي ورود به انتخابات سال 96 ترسيم كرده است. اين خط مشي شامل دوبخش است. اول: استفاده بهينه از فضاي مخالفت‌ها عليه تيم احمدي‌نژاد و پررنگ كردن فضا براي مظلوم‌نمايي بيشتر. دوم: عبور بدون هزينه و البته پر فايده از سعيد جليلي 

اول: اتاق فكر احمدي‌نژاد تصميم گرفته تا از ظرفيت مخالفان به نفع خودش استفاده كند. بنابر تحليلي كه به آن رسيده‌اند هر كس كه كيهان و منتسبان به اين جريان مورد نقد و انتقاد (حتي بي‌رحمانه) قرار بگيرد در نزد بخشي از طبقه متوسط جامعه دچار محبوبيت مي شود. به اين معناست كه آنها تلاش كردند تا مخالفت‌هاي وابستگان به روزنامه كيهان را عليه خود پررنگ كرده و در بوق‌كرنا كنند. پيامي كه تيم احمدي‌نژاد قصد دارد طي اين فرآيند به مردم و جامعه منتقل كند اين است: «ببينيد كيهان چگونه بي رحمانه ما را نقد مي كنند پس به خوبي‌ ما اعتماد كنيد.» 

دوم: تيم احمدي‌نژاد مهمترين رقيب خود در جريان اصولگرايي را سعيد جليلي مي‌داند. براساس تحليل درست و اخباري كه به دستشان رسيده، آنها تنها با هواداران سعيد جليلي داراي اشتراك هستند. از همين رو طبق يك دستور به فعالان رسانه‌اي و تشكيلات هما (هواداران محمود احمدي نژاد) از آنها خواسته شده تا به سعيد جليلي انتقاد نكنند و حتي فضاي همدلي را ايجاد كنند. براساس يك تحليل ديگر قاضي‌زاده هاشمي نيز يكي از گزينه‌هايي است كه مي‌تواند بخشي از بدنه راي مشترك را به خود جذب كند. دستور اما در مورد قاضي‌زاده هاشمي متفاوت است و انتقادات تند به او در دستور كار قرار دارد. نگراني‌ آنها از ويژگي‌هاي مردمگرايانه وزير بهداشت و سوابق رزمندگي اوست كه مي‌تواند طيفي از نيروهاي حزب‌اللهي را به سوي خود جذب كند. 

تحليل دروني احمدي‌نژادي‌ها كه به هواداران منتقل شده اين است: بخشي از حاكميت قصد دارد تا با معرفي قاضي‌زاده هاشمي يك رقيب از درون دولت عليه روحاني مهيا كند. اتفاقي كه در سال 80 و كانديدا شدن شمخاني نيز شاهد آن بوديم. لذا بايد قاضي‌زاده هاشمي را از همين حالا از دور خارج كرد. 

در مورد جليلي اما ماجرا فرق مي‌كند. اتاق فكر احمدي‌نژاد به اين جمع‌بندي رسيده است كه جليلي توانسته همچنان با انتقاد به دولت و مذاكرات هسته‌اي خود را در فضاي سياسي سرپا نگه دارد. از طرف ديگر او توانسته ارتباطش را با بدنه هوادار تا حد زيادي حفظ كند. برخي از علما در قم نيز از او حمايت خواهند كرد. با همين تحليل دستور سازماني براي تيم هوادار احمدي‌نژاد اين است كه نبايد با جليلي وارد رقابت زودهنگام شد.

البته برخي از عوامل نزديك به جليلي نيز به اين موضوع پي برده و از همين رو بود كه شايعه حرفهاي احمدي‌نژاد را منتشر كردند كه در او در ديداري كه اخير انجام شده گفته است: «اگر وارد انتخابات شوم نه ردصلاحيت مي شوم و نه به نفع كسي كنار مي‌روم.» توليد و انتشار اين شايعه به منظور مقابله با استراتژي جديد اتاق فكر احمدي‌نژاد طراحي شده است. اما اخبار به دست آمده توسط انتخاب نشان مي‌دهد تيم احمدي‌نژاد قصد دارد اين مسائل را نديد گرفته و همچنان به تنش‌زدايي با جليلي بپردازد. در اين رابطه احتمال ديدار ميان جليلي و احمدي‌نژاد هم دور از ذهن نيست.

شاه بيت استراتژي تيم احمدي‌نژاد در اين است كه مي خواهند تا نزديك انتخابات از ظرفيت‌هاي جليلي استفاده كرده و در آخرين مرحله با تطميع، فشار و حتي افشاگري او را كنار بزنند. سئوال اين است كه آيا جليلي قصد دارد سكوي بالا رفتن احمدي‌نژاد شود يا نه؟

نظرات بینندگان