arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۳۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۱ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۵

پایان نشست سران عرب با تکرار ادعاهای پیشین علیه ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
بیست و هفتمین نشست سران اتحادیه عرب در حالی شب گذشته در نواکشوت به کار خود پایان داد که تعداد زیادی از رهبران کشورهای عربی در آن حضور نداشتند و امیر قطر نیز پس از پایان جلسه افتتاحیه نشست را ترک کرد.

به گزارش انتخاب، به نقل از روزنامه رأی الیوم، در این نشست تنها هشت تن از رؤسا و رهبران عرب حضور داشتند و 14 رهبر دیگر به دلایلی در این نشست حضور نیافتند. سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر، عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهور الجزایر، سلطان قابوس، پادشاه عمان از جمله غایبان این نشست بودند. تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نیز روز دوشنبه پس از پایان جلسه افتتاحیه نواکشوت را ترک کرد و به کشور خود بازگشت.
 
این نخستین باری بود که موریتانی میزبانی نشست سران اتحادیه عرب را بر عهده داشت. این نشست قرار بود در مراکش برگزار شود اما مراکش به دلایلی از قبول میزبانی این نشست عذر خواست.
 
سران اتحادیه عرب در بیانیه پایانی نشست خود از طرف‌های سوری خواستند دنبال راهکار سیاسی باشند که بر حفظ وحدت سوریه و استقلال و کرامت مردم آن مبتنی باشد.
 
رهبران عرب در این بیانیه که احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب آن را قرائت کرد، بر پایبندی خود به دستیابی به روش‌های عملی برای مقابله با تمامی تهدیدات از طریق ارتقای مکانیسم مبارزه با تروریسم و مقابله با تندروی و افراط و انزجار تأکید کردند.
 
آنها همچنین از طرف‌های لیبیایی خواستند برای بازسازی دولت و مقابله با گروه‌های تروریستی تلاش کنند.
 
رهبران عرب بر مرکزی بودن مسئله فلسطین و فعالیت مشترک عربی و حمایت از پایداری مردم فلسطین در برابر تجاوزات اسرائیل نیز تأکید کردند.
 
آن‌ها از طرح صلح فرانسه برای برگزاری نشست بین المللی درباره فلسطین استقبال کردند.
 
در این نشست همچنین از جامعه جهانی خواسته شد قطعنامه‌های بین المللی درباره پایان اشغالگری اسرائیل و عقب‌نشینی کامل از اراضی که در جولان و جنوب لبنان و فلسطین اشغال کرده را اجرا کند.
 
رهبران عرب بر حمایت و همبستگی خود با سودان برای تقویت صلح در این کشور و حفظ حاکمیت ملی‌اش تأکید و از روند مذاکرات ملی استقبال کردند.
 
در این بیانیه سران اتحادیه عرب ادعاهای پیشین خود علیه ایران را تکرار کرده و بر مخالفت خود با آنچه "مداخله‌های ایران در امور کشورهای منطقه" خواندند، تأکید کردند.
 
در بند ویژه ایران رهبران عرب تأکید کردند که روابط میان کشورهای عربی و تهران باید براساس اصل حسن همجواری باشد.
 
آن‌ها "اظهارات خصمانه برخی مسئولان ایرانی" علیه کشورهای عربی را محکوم کردند و از تهران خواستند به این اظهارات پایان دهد.
 
در بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب که با اعمال فشار برخی کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان تنظیم شده بود، از ایران خواسته شده "از سیاست‌هایی که به طایفه‌گرایی و مذهب‌گرایی دامن می‌زند و حمایت از گروه‌هایی که این نزاع‌ها را به وجود می‌آورند" دست بردارد.
 
آنها همچنین ادعاهای امارات درباره جزایر تنب کوچک و تنب بزرگ و ابوموسی را تکرار کرده و امارات را "حاکم و مالک قانونی" این جزایر خواندند. رهبران عرب گفتند: ادامه نقض حاکمیت امارات از سوی ایران در جزایر سه گانه ثبات و امنیت منطقه را تهدید می‌کند.
 
در بند ویژه مداخله ترکیه در عراق نیز با عنوان اتخاذ موضع عربی در قبال نقض حاکمیت عراق از سوی ترکیه آمده است: کشورهای عضو اتحادیه عرب از ترکیه می‌خواهند نیروهایش را از عراق خارج کرده و قطعنامه 7987 شورای امنیت را اجرایی کند. در این بند همچنین بر لزوم "عدم مداخله در امور داخلی عراق و دست برداشتن از اقدامات تحریک آمیزی که می تواند اعتماد را از بین برده و امنیت و ثبات منطقه را به خطر بیندازد" تأکید شده است.
 
در بیانیه نواکشوت که شامل 13 بند است به حل و فصل اختلافات میان کشورهای عربی با هدف مقابله با مداخله بیگانگان تأکید شده است.
 
احمد ابوالغیط در پایان این نشست در کنفرانسی مطبوعاتی با وزیر خارجه موریتانی گفت: نشست سران اتحادیه عرب در شرایط غیر عادی برگزار شد. موریتانی ظرف سه ماه و نیم موفق شد نشستی موفقیت آمیز را برگزار کند که این نشان دهنده قدرت اجرایی خوب این کشور است.
 
اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن نیز در سخنرانی خود در این نشست به نیابت از بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل گفت: ما از ادامه جنگ و خونریزی در کشورهای منطقه به ویژه سوریه که همچنان از جنگ داخلی رنج می‌برد و این جنگ به فرار تعداد زیادی از شهروندان این کشور منجر شده، متأسفیم.
 
وی به تلاش استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه برای ازسرگیری مذاکرات میان سوری‌ها اشاره کرد و خواهان استفاده از نفوذ عربی برای پایان دادن به خشونت شد.
 
الشیخ احمد درباره یمن نیز گفت: سازمان ملل همچنان به تلاش‌ها برای توقف نهایی جنگ در یمن و ازسرگیری روند انتقال سیاسی ادامه می‌دهد. مذاکرات تنها راه برای تحقق صلح در کشورهایی است که شاهد جنگ داخلی طولانی مدت هستند.
 
وی از پیروزی نیروهای عراقی در بازپس‌گیری مناطقی در این کشور از جمله فلوجه از چنگ داعش استقبال کرد و خواهان افزایش حمایت‌ها از تلاش ارتش عراق شد. الشیخ احمد تأکید کرد که دولت عراق باید اقدامات مهمی را برای محافظت از جان غیرنظامیان طی عملیات نظامی علیه داعش اتخاذ کند.
 
الشیخ احمد درباره فلسطین نیز گفت: اسرائیل باید فورا شهرک‌سازی‌های غیرقانونی خود را متوقف کند. گروه هیا فلسطینی نیز باید اختلافاتشان را کنار بگذارند و تمامی انواع تروریسم را محکوم کنند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان