arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۳۲۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۵ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۵

اظهارات رئیس ژاندارمری ترکیه درباره شب کودتا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رئیس ژاندارمری ترکیه با اظهار این که از مسببان وقایع کودتای نافرجام اخیر ترکیه شکایت خواهد کرد جزئیات اتفاقاتی که شب این کودتا برایش رخ داده از جمله ربوده شدنش توسط کودتاچیان را برای دادستانها شرح داد.
 
به گزارش انتخاب به نقل از خبرگزاری آناتولی، گالیپ مندی، رئیس ژاندارمری ترکیه در اظهاراتی به شرح وقایع دراماتیک مربوط به ربوده شدنش توسط یکی از دستیاران مورد اعتماد خود در شب کودتای 15 ژوئیه برای دادستانهای این کشور پرداخت.
 
ژنرال گالیپ مندی در عملیاتی پس از کودتای نافرجام 15 ژوئیه نجات یافته و چند روز پیش نیز به دلیل بیماری از سمتش کناره‌گیری کرد.
 
بر طبق اظهارات مندی، شب کودتا او در یک مراسم عروسی بوده که به ناگهان گروهی از سربازان او را ربوده و به زور به پایگاه هوایی آکینجی در شمال غرب آنکارا می‌برند.
 
وی اظهار کرد مراد ییلماز، دستیارش که هشت سال بود برای او کار می‌کرد جزو این سربازان بود.
 
مندی در همان شب در محل پایگاه هوایی در حالی که دستبند به دست داشته و چشمهایش بسته بود، نگهداری شده است اما گفت که از طریق شنیدن صدای جنگنده‌هایی که فرود یا صعود داشتند می‌توانسته بگوید که جایی نزدیک آکینجی است.
 
وی اظهار کرد: من همچنین می‌توانستم صدای بمباران را بشنوم.
 
صبح روز 16 ژوئیه او از زبان برخی از کودتاچیان شنید که می‌گفتند، آنها نمی‌توانند کودتا را مدیریت کنند. پس از آن که یک سرباز نزد مندی آمده و گفت: ما باید سریعا این جا را ترک کنیم چون آنها شما را خواهند کشت.
 
آنها سپس سوار یک خودرو شدند تا پایگاه هوایی را ترک کنند و یک تیم محافظ نیز منتظر آنها بوده است.
 
پس از این اتفاق مندی نزد خلوصی آکار، رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه که در محل دفتر بنعالی ییلدریم حضور داشته رفته تا او را در جریان رخدادها بگذارد.
 
مندی گفت از مسببان رخدادهای کودتا به دلیل آسیبی که رسانده‌اند شکایت خواهد کرد.
 
وی خاطر نشان کرد در آن زمان هیچ گونه شواهدی در خصوص قریب الوقوع بودن کودتا مشاهده نکرده بود. مندی گفت: همه چیز عادی به نظر می‌رسید.
 
در تاریخ 15 ژوئیه یک کودتای نافرجام در ترکیه رخ داد که در جریان آن عناصر خودسر ارتش این کشور تلاش کردند دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را سرنگون کنند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان