arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۳۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۸ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۵

لاوروف: درخواست تغییر حکومت سوریه کوته بینی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور خارجه روسیه که در تازه ترین واکنش به خواسته همتای آمریکایی خود برای برکناری بشار اسد به عنوان پیش شرط آغاز همکاری های مستقیم ضد تروریستی مسکو و واشنگتن مخالفت کرد، گفت: پس از وقایع لیبی و عراق، پافشاری برای تغییر حکومت سوریه کوته بینی است.
 
به گزارش انتخاب، لاوروف گفت: پس از تجربه سرنوشت کشورهای عراق و لیبی و به قتل رساندن صدام و معمر قذافی سران اسبق این دو کشور، حداقل برداشت از درخواست ها برای تغییر حکومت در سوریه کوته نگری است.
 
پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه روسیه امروز (دوشنبه) به نقل از سخنان وزیر خارجه این کشور نوشت: پافشاری در این زمینه با وجود تجربه های قبلی نشان می دهد، افرادی که در این موضع (برکناری بشار اسد از ریاست جمهوری سوریه) ایستاده اند، از تخریب کشورها و مناطق مختلف به امید کسب منافع لذت می برند.

لاوروف سه روز پیش نیز با اشاره به نتیجه مذاکرات اخیر با جان کری همتای آمریکایی خود در مسکو گفت: آنان (آمریکایی ها) می گویند علیه تروریسم باید متحد شد و به عنوان نمونه کری در مذاکرات اخیر تاکید کرد که پیش از هر توافق برای مبارزه مشترک با تروریست ها بشار اسد باید از قدرت کناره گیری کند. 

لاوروف ادامه داد: در برابر این اشاره کری که «80 درصد سوری ها از بشار اسد حمایت نمی کنند»، گفتم «نخست باید با تروریست ها مبارزه کنیم تا نظم در سوریه برقرار شود و سپس 80 درصد مخالفانی که می گویید براساس یک ساز وکار دموکراتیک پذیرفته شده و پای صندوق های رای، رییس جمهوری سوریه را کنار بگذارند». 

وزیر خارجه روسیه در پایان تاکید کرد: کری با پیشنهاد انتخاب دموکراتیک مردم در باره سرنوشت بشار اسد مخالفت کرد و گفت «این روند حداقل یک سال زمان می برد در حالیکه واشنگتن می خواهد این اقدام فوری صورت گیرد»، ولی من تاکید کردم «آیا تضمین می کنید، سناریوی لیبی در سوریه تکرار نشود که با سرنگونی قذافی به کانون تروریسم تبدیل شد». 

لاوروف پیش از این هم واشنگتن را مسئول ایجاد گروه تروریستی داعش دانست و گفت: آمریکا سال 2003 با حمله به عراق و انحلال ارتش و سازمان امنیت این کشور در پیدایش داعش و تقویت این گروه نقش مستقیم داشت.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان