arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۳۴۷۶
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۵

ریاست‌جمهوری "ترامپ" چه شکلی خواهد داشت؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ژوئن سال گذشته، ترامپ از یک پله برقی‌ طلایی پایین آمد و نامزدی خود برای ریاست جمهوری را اعلام کرد. از آن‌ زمان تاکنون، او یکی‌ از غیر‌معمول‌ترین کاندیداهای حزب جمهوری‌خواه در تاریخ آمریکا بوده است.

به گزارش فرادید به نقل از بی بی سی، رویکردی که ترامپ در رابطه با مهاجرت، تجارت و حقوق همجنس‌گراها در پیش گرفته، حتی با مواضع قدیمی‌ و شناخته شده حزب جمهوری‌خواه نیز ضدیت دارد.

هرچند که او حالا دیگر به نامزد رسمی حزب تبدیل شده و حزب خواه ناخواه به خواسته‌های او تن در می‌دهد.

در این گزارش به پنج زمینه پرداخته شده که آقای ترامپ در باره آنها مواضعی متفاوت با خط مشی جمهوری‌خواه‌ها اتخاذ کرده است. تاثیر مواضع ترامپ بر حزب چه بوده؟ و چقدر احتمال دارد که این برنامه‌ها اصلا عملی شوند؟

حقوق همجنس‌گراها

موضع ترامپ: پیش از این خود را موافق ازدواج همجنس‌گراها نشان داده بود. هنگامی که التون جان، آهنگساز و خواننده‌، با دوست‌پسر خود ازدواج کرد، ترامپ گفت: "وقتی‌ دو نفر همدیگر را دوست دارند، خب دوست دارند دیگر". اما بعدا در کمپین انتخاباتی‌ خود گفت که ازدواج باید بین یک زن و یک مرد انجام شود و نباید برای به رسمیت شناخته شدن ازدواج همجنس‌ها اجباری روی دولت‌ها باشد.

با این حال او با قانونی که در کارولینای شمالی‌ وضع شده بود و تراجنس‌ها را مجبور می‌‌کرد تا بر اساس جنسیتشان در زمان تولد از دستشویی استفاده کنند مخالفت کرد.

پس از کشتاری که در باشگاه شبانه همجنس‌گراها در اورلاندو رخ داد، ترامپ برای جلب حمایت رای‌دهندگان همجنس‌گرا ادعا کرد که بیشتر از رقیبش هیلاری کلینتون به محافظت از همجنس گراها اهمیت می‌‌دهد.

مانیفست جمهوری‌خواه‌ها: رویکرد حزب در این رابطه کاملا واضح است. ازدواج از نوع "مرسوم" – بین زن و مرد – را به عنوان "بنیان یک جامعه آزاد" می‌داند و در دو بخش مجزا این رویکرد خود را علنی کرده: دیوان عالی‌ را به خاطر قانونی کردن ازدواج همجنس‌گراها محکوم می‌کند و معتقد است "هر بچه‌ای شایسته داشتن پدر و مادری است که با یکدیگر ازدواج کرده‌اند".

حزب همچنین بارک اوباما را متهم می‌کند که "یک انقلاب اجتماعی فرهنگی‌ را بر مردم آمریکا تحمیل کرده و در آن‌ باز‌تعریف غلطی از تبعیض جنسی‌ ارائه می‌دهد تا گرایش‌های نادرست جنسی‌ و مسائلی از این دست را به رسمیت بشناسد". حزب تلاش‌ها‌یی را که در راستای دادن حق انتخاب دستشویی زنانه یا مردانه به همجنس‌گراها صورت می‌گیرد "غیرقانونی" و "خطرناک" خوانده است.

گره کار: دیوان عالی‌ رای خود را داده است، دموکرات‌ها در دفاع از حقوق همجنس گراها خط و نشان می‌کشند، و ترامپ در این بین موضع ثابتی ندارد. با این که محافظه‌کاران اجتماعی موضع ثابت و مشخصی اتخاذ کرده‌اند – و با مخالفت چندانی از طرف تیم‌ ترامپ روبرو نشده‌اند – اما احتمالا در این بازی بازنده خواهند بود.

ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ چه شکی خواهد داشت؟
امنیت ملی‌

موضع ترامپ: برای آقای ترامپ امنیت ملی‌ در وهله اول و آخر یعنی‌ کشیدن بیش از ۲۰۰۰ مایل دیوار غیرقابل‌نفوذ در کوه‌ها و صحراهای مرز مکزیک و آمریکا. او هزینه این پروژه را حدود ۱۰ میلیارد دلار تخمین می‌‌زند. (هرچند دیگران می‌گویند تقریبا دو برابر این مقدار هزینه خواهد داشت.) و هرچه هزینه قضیه باشد، ترامپ می‌گوید مکزیک آن‌ را متقبل می‌شود - احتمالا از طریق پرداخت هزینه ویزا، تعرفه‌ها و تهدید به ممنوعیت ارسال پول از طرف مکزیکی‌های ساکن آمریکا به کشورشان.

ترامپ همچنین خواسته بودجه بیشتری صرف ارتش آمریکا بشود و گفته سرمایه‌گذاری روی ارتش باید "به زیبایی" صورت بگیرد. او تعهدات آمریکا نسبت به معاهدات خارجی‌ و توافقات دفاعی دو طرفه با کشورهایی همچون کره جنوبی و پیمان ناتو را سوال‌برانگیز خوانده و گفته آمریکا بیش از آن‌چه که باید بار مالی‌ قضیه را به دوش می‌کشد.

مانیفست جمهوری‌خواه‌ها: پیش از این، حزب خواستار کشیدن حصار در مرز مکزیک و سرمایه‌گذاری بیشتر برای تامین امنیت این مرز بود. اما دیگر این کار را کافی‌ نمی‌داند و می‌‌گوید که "دیوار باید کل مرز جنوبی را ببندد و به اندازه‌ای باشد که هم جلوی ورود پیاده را بگیرد و هم وسایل نقلیه را."

همچنین حزب با مطرح کردن شعار قدیمی‌ رونالد ریگان، "رسیدن به صلح از طریق قدرت"، دوباره خواسته خود مبنی بر افزایش بودجه ارتش را اعلام کرده است. همچنین معاهدات مربوط به محدودسازی تسلیحات را زیر سوال برده و گفته در حالی‌ که آمریکا باید در پیمان‌های بین‌المللی مانند ناتو فعالیت کند، از دولت‌های اروپایی خواسته‌ که بر روی نیروهای تسلیحاتی‌شان بیش از پیش سرمایه‌گذاری کنند.

گره کار: ترامپ و حزب جمهوری‌خواه در مورد قضیه افزایش بودجه ارتش نظر مشترکی دارند. دیدگاه ترامپ در مورد ساختن دیوار مرزی نسخه دوپینگی مواضع پیشین حزب جمهوری‌خواه است. دموکرات‌ها این طرح را غیرعملی و غیراقتصادی خوانده و در آینده با آن به شدت مخالفت خواهند کرد.

مهاجرت

ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ چه شکی خواهد داشت؟
اعضای خانواده‌ای از لای حصاری که در مرز مکزیک با آمریکا نصب شده با خویشاوندان خود صحبت می‌کنند


موضع ترامپ: ترامپ در دسامبر سال گذشته گفت که "تا وقتی‌ معلوم شود دور و برمان چه خبر است" باید از ورود تمامی مسلمانان به آمریکا جلوگیری کرد. این سخنان او تیتر رسانه‌های بین‌المللی شد. هرچند اخیرا از این موضع کمی‌ عقب‌نشینی کرده و می‌‌گوید این حرف‌ها فقط یک توصیه بوده و ممنوعیت ورود فقط شامل ملت‌هایی خواهد شد که "سابقه مشخصی در تروریسم" علیه آمریکا و متهدانش دارند.

ترامپ کمپین ریاست‌جمهوری خود را با محکوم کردن مهاجرت‌های ثبت‌نشده از مکزیک به آمریکا آغاز کرد و این کشور را متهم کرد که دلالان مواد مخدر و متجاوزان جنسی‌ را راهی‌ آمریکا می‌‌کند.
او خواستار بازگرداندن ۱۱ میلیون مهاجری شده که در حال حاضر در آمریکا زندگی می‌کنند ولی مهاجرتشان به ثبت نرسیده. هرچند اخیرا کمتر در این رابطه حرف زده است. ترامپ همچنین با روندی که طی‌ آن‌ افراد متولد آمریکا به صورت خودکار تابعیت این کشور را دریافت می‌کنند مخالفت کرده و خواستار کاهش مهاجرت قانونی به این کشور نیز شده است.

مانیفست جمهوری‌خواه‌ها: حزب به نوعی موافقت خود را با مهاجرت قانونی اعلام کرده، هرچند هشدار می‌‌دهد که میزان فعلی مهاجرت به افزایش بی‌کاری در آمریکا دامن می‌زند.

جمهوری‌خواهان می‌‌گویند پناهجویان مذهبی‌، قومیتی و سیاسی که نمی‌توانند "با دقت مورد بازرسی و شناسایی قرار بگیرند" نباید به کشور راه داده شوند. "مخصوصا اهالی کشورهایی که گروه‌های تروریستی در خاک خود دارند".

حزب موضع محکم و مشخصی علیه هرگونه هنجاربخشی به مهاجرت غیرقانونی دارد و معتقد است که این امر "زندگی‌ همه را به خطر می‌اندازد، منجر به بهره‌کشی از مالیات‌دهندگان می‌شود، و بی‌احترامی به تمام کسانی است که می‌خواهند به صورت قانونی وارد آمریکا شوند".

گره کار: جمهوری‌خواه‌ها ۴ سال پیش تمامی هم و غم خود را برای اصلاح قانون‌های مهاجرت به کار گرفتند. اما رقابت بر سر نامزدی حزب به مرگ سیاسی داوطلبان موافق مهاجرت منجر شد. آقای ترامپ به روشنی موضع حزبش را در رابطه با مهاجرت بازتعریف کرد – و رای‌دهندگان در انتخابات ماه نوامبر با دو برنامه کاملا متضاد از طرف دو حزب اصلی در رابطه با مهاجرت روبه‌رو خواهند بود.

تجارت

موضع ترامپ: در حالی‌ که حزب موضع کامل و مشخصی در رابطه با تجارت ندارد، ترامپ مرتبا معاملات تجاری همچون "توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی‌" و "مشارکت ترانس‌پسیفیک" را غیرعادلانه می‌‌خواند و محکوم می‌‌کند. بخشی از وبسایت او کلا اختصاص داده شده به تغییرات پیشنهادی ترامپ در رابطه با سیاست تجاری چین و آمریکا.

او معتقد است که معاملات تجاری گذشته به درستی‌ مذاکره نمی‌‌شده و امنیت اقتصادی کارگران و حقوق معنوی آمریکایی در آنها لحاظ نمی‌‌شده. او می‌‌گوید سیاست‌های تجاری را اصلاح خواهد کرد تا منافع آمریکا در اولویت قرار بگیرد. او "مشارکت ترانس‌پسیفیک" را "تجاوز به کشور" خوانده و گفته که شرکای تجاری آمریکا که حاضر به رقابت عادلانه تجاری نیستند ممکن است با تعرفه‌های کلان گمرکی روبرو شوند (اقدامی که احتمال قریب به یقین توسط سازمان تجارت جهانی‌ مورد جریمه قرار می‌‌گیرد.)

ترامپ همچنین گفته است که شرکت‌های آمریکایی را که خطوط تولید خود را برای نفع بردن از حقوق پایین‌تر به خارج از آمریکا منتقل کرده‌اند جریمه خواهد کرد.

مانیفست جمهوری‌خواه‌ها: این حزب – که از قدیم حامی‌ قراردادهای تجارت آزاد بوده – سعی‌ می‌‌کند بین "معاملات تجاری که با دقت مذاکره می‌‌شوند" و میلیون‌ها شغل در آمریکا ایجاد می‌‌کنند با معاملاتی که از منافع آمریکا محافظت نمی‌کنند و یا به اندازه کافی‌ قدرتمند نیستند، تفاوت قائل شود.

تمامی ارجاعات حزب به توافق ترانس‌پسیفیک از مانیفست جدید حذف شده است – در صورتی‌ که ۴ سال پیش خواستار کامل شدن این معامله برای دسترسی بیشتر آمریکا به بازارهای آسیا بود.
 
حزب دستکاری واحد پولی چین را محکوم می‌‌کند و می‌‌گوید دولت این کشور بر روی محصولاتش یارانه می‌‌گذارد تا "مانع واردات آمریکا" شود.

گره کار: موضع ترامپ در قبال تجارت بهترین مثال است برای انقلابی‌ که ترامپ در بین جمهوری‌خواه‌ها به راه انداخته است. برخی‌ از محافظه‌کاران سنتی – که بسیاری از آنها هنوز نماینده کنگره اند – تجارت آزاد را به مثابه تعمیم جهان‌بینی‌ بازار آزاد خود می‌بینند. در مقابل خانم کلینتون نیز با مخالفت‌هایی در حزب خود روبرو شده که باعث شده از حمایت خود از قراردادهای تجارت آزاد دست بکشد.

سیاست خارجی‌

موضع ترامپ: او سیاست خارجی‌ آمریکا را یک "مصیبت کامل" و عاری از هرگونه "چشم‌انداز، هدف، مدیریت و استراتژی" خوانده است. از طرفی‌ پیشنهاد می‌دهد که باید در صحنه بین‌المللی برنامه‌های محکمتری را که در جهت منافع آمریکاست دنبال کرد و از طرف دیگر توصیه می‌کند که باید از معاملات و درگیری‌های هزینه‌بر دوری جست.

او جنگ آمریکا در عراق، سیاست‌های اوباما در براندازی حکومت لیبی‌ و آن‌چه تلاش‌های ناکارآمد برای مبارزه با گروه موسوم به داعش در سوریه و عراق می‌‌خواند را محکوم کرده است. گفته است که هیچ "شکافی" در روابط آمریکا و اسرائیل ایجاد نخواهد شد و متعهد شده که مذاکرات "مصیبت‌بار" هسته‌ای با ایران را مجددا از سر بگیرد.

او از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حمایت کرده و گفته او و پوتین "خیلی‌ خوب با یکدیگر کنار خواهند آمد." هنگامی که در مورد روابط با چین صحبت می‌‌کند، همواره در چهارچوب تجارت و اقتصاد حرف می‌زند.

ترامپ می‌‌گوید سیاست خارجی‌ آمریکا، مهم‌تر از هر چیز، باید "غیرقابل پیش‌بینی" باشد تا رقبا نتوانند پیش‌دستی کنند.

مانیفست جمهوری‌خواه‌ها: حزب می‌‌گوید دونالد ترامپ با توافق اتمی‌ اخیر ایران کنار نخواهد آمد. حزب خواستار نابودی گروه داعش است (بدون قید جزئیات بیشتر) و می‌‌گوید حمایت بی‌قید و شرط از اسرائیل "تجلی‌ آداب و رسوم آمریکایی" است.

مانیفست حزب در باب سیاست اقیانوسیه و آسیا‌ می‌‌گوید که برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی‌ باید از بین برود، طوری که راه برگشتی‌ نداشته باشد. حزب اوباما را متهم می‌‌کند که دست چین را بیش از حد باز گذشته و توضیح می‌‌دهد که حزب سیاست خارجی‌ سخت‌تری را در قبال چینی‌ها در پیش خواهد گرفت، چون سیاست‌هایی که قرار بود فضای این کشور را بازتر کنند در نتیجه "بازگشت مائویسم" عقب رانده شده‌اند.

حزب "فرسایش آزادی فردی و حقوق بنیادین" در روسیه را محکوم می‌‌کند، اما در عین حال می‌‌گوید که "قطعا روابط دوستانه با روسیه را حفظ خواهد کرد". محکومیت تند روسیه به خاطر دخالت در اوکراین که در مانیفست ۲۰۱۲ دیده می‌شد از نسخه جدید حذف شده است.

چند کلمه مهربانانه هم درباره مکزیک که به کیسه بوکس دونالد ترامپ تبدیل شده در این مانیفست دیده می‌شود: "میراث فرهنگی‌ و مذهبی‌ غنی‌ مکزیکی‌ها، که با میلیون‌ها نفر از شهروندان ما مشترک است، باید به روابط و درک بهتر بین دو کشور منجر شود."

گره کار: سیاست خارجی‌ آقای ترامپ ملغمه‌ای از مواضع مختلف است. برای همین عجیب است که تیم او با پشتکار زیاد تلاش کرده تا ادبیات این مانیفست در مخالفت با روسیه را تعدیل کند. در سایر زمینه‌ها – که ترامپ به طور مستقیم علاقه کمتری نشان می‌‌دهد – مواضع کم‌و‌بیش همان رویکردهای سنتی‌ حزب باقی‌ مانده است.
نظرات بینندگان