arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۳۵۱۳
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۲۳ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۵

واکنش ها به تیتر توهین آمیز یالثارات

توهین نشریه یالثارات به شرکت کنندگان در جشن سینمایی حافظ واکنشهای متعددی را در پی داشت. این نشریه با انتقاد تند از نوع پوشش بازیگران حاضر در این مراسم از الفاظ رکیک برای آنها و همسرانشان استفاده کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هفته نامه یالثارات با منتشر کردن خبری که در آن  هنرمندان در جشن حافظ شرکت کرده بودند واکنش تندی نشان داد و با انتشار این خبر از منبعی منتسب به امام صادق به  توهین کردن  هنرمندان و دیگر مردان پرداخته است.

به گزارش انتخاب،  پیش تر از این هفته نامه یالثارات به شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان رئیس جمهور نیز توهین  و امتیازش لغو شده بود.

پایگاه خبری انصارحزب الله در مطلبی با عنوان « همه سرمایه های یک جشن» نوشته است: جشن سالیانه یکی از نشریات به اصطلاح سینمایی برگزار شد و باز هم همان قصه های پوسیده و کهنه تکرار شد! باز هم فرش مثلا قرمز و رژه مدهای عقب افتاده و لباس های یاجوج و ماجوجی ، باز هم تجمع گروهی به اصطلاح هنرپیشه و فیلمساز ورشکسته ، بازهم گنجاندن نیش و کنایه های خاله زنکی لابلای حرف های شصت من یه غاز و حرکات دن کیشوت وار و بعد هم به به و چه چه زدن های پاچه خوارانه که بابا استاد! چه گفتی!! حقشان را کف دستشان گذاشتی!!!، بازهم جوایز فرمایشی و شوخی های لوس و آبکی و نچسب ، بازهم سر و وضع های آنچنانی و حرکات قبح شکنانه ، بازهم اشک و آه برای سینمای طاغوت و عوامل آن که حیف ! انقلاب شد و نگذاشتند آن نوابغ روزگار هنرشان را به منصه ظهور برسانند!!!

این پایگاه خبری این نشریه در ادامه آورده است: اما در میان همه این برو و بیا و خرج و هزینه هنگفت و اسپانسر و سر و صدا و حضور گروهی از عوامل پرمدعای این سینما و دسته ای «از دماغ فیل افتادگان» این جماعت و کلی حرف و نقل و سخنرانی و جایزه و …، یک وب سایت وابسته به دولت تنها نکته ای که برایش قابل ذکر بود و تیتری که توانسته بود برای این مراسم انتخاب کند ، نام برده شدن از سه مرده وابسته به طاغوت در جشن یاد شده بود! یک شاعر درباری ( که ۱۶ سال پیش مرده بود) و دو هنرپیشه مبتذل فیلمفارسی!!

یعنی این به اصطلاح سینما با همه ادعاهای «شاخ غول شکن»! و من آنم که …!! و خیل جوایز و به اصطلاح مفاخر و مقام سفارت فرهنگی !!! و…، هنوز گیر رقاصی است که ۴۰ -۵۰ سال قبل با نمایش فیزیکی و حرکات ناموزون و صحنه های غیر اخلاقی و … خود را نشان می داد؟! اگر واقعا این به اصطلاح سینما نتوانسته از آن ابتذال ۴۰ سال پیش فیلمفارسی جلوتر برود و افتخارش را مظاهر آن دانسته و امروزش را تداوم آن ابتذال می داند، بهتر نیست کرکره اش را پایین بکشد و خیال همه را راحت کند؟!!!

این نشربه در سایت آنلاین خود آورده است:اما بامزه تر از تیتر آن وب سایت دولتی ، اظهار فضل! یکی از به اصطلاح فیلمسازان این سینما (که با بودجه های کلان بیت المال سریال های آنچنانی هم برای تلویزیون ساخته و می سازد ) بود که به خاطر ذکر نام آن رقاص طاغوتی در مراسم از رئیس جشن تشکر کرد!!!

در انتها این نشریه اورده: حتما پس از مراسم، این جماعت خود بزرگ بین و از خود متشکر! کلی شیشه نوشابه برای خود باز کرده که بابا دم ما گرم که چه کردیم!! با وجود همه بگیر و ببندها و اختناق موجود !!! و علیرغم موضع گیری فضای فرهنگی کشور علیه ولنگاری فرهنگی، زدیم توی خال و از ولنگارترین عناصر تاریخ ضد فرهنگ این مملکت تقدیر کردیم!!!!

بدین ترتیب این نشریه توهین بی سابقه ای را به شرکت کنندگان در جشن کرده است. توهین تندو بی‌سابقه هفته نامه «یالثارات» به هنرمندان؛ هنرمندانی که در جشن حافظ حضور یافته بودند، هنرمندانی که تعداد بسیاری از آنها حق بسیاری به گردن فرهنگ این سرزمین دارند، توهینی که این‌بار تنها متوجه خود هنرمندان نیست بلکه اطرافیان، به ویژه خانواده این قشر را نیز نشانه گرفته است.

به گزارش انتخاب،متأسفانه مدتی است استفاده از واژه‌های نامتعارف توهین‌آمیز باب شده و بسیاری از اشخاص و رسانه‌ها از این کلمات استفاده یا شاید سوءاستفاده می‌کنند و به خود این اجازه را می‌دهند که به راحتی به اقشار فرهنگی و هنری حمله رسانه‌ای کنند. در پی این اتفاق با تعدادی از سینماگران گفت و گو کردیم و از آنها پرسیدیم چه تصمیمی در مواجهه با این افترا اتخاذ خواهند کرد. همه آنها تصمیم‌گیری نهایی‌شان را به تصمیم جمعی منوط دانستند؛ چراکه معتقدند به تنهایی نمی‌توان در مقابل این رفتارهای ناپسند ایستاد و این مقابله نیاز به یک خرد و تصمیم جمعی دارد.
علی معلم، مسئول برگزاری جشن حافظ در گفتگو با ایران گفت: آیا می‌شود در روزنامه فحش هم نوشت؟ می‌شود عکس آدم ها را چاپ کرد و به راحتی به آن توهین کرد؟ به نظر من این اتفاق یک برخورد فرهنگی نیست، بلکه بیشتر سیاسی است و برنامه‌ریزی‌هایی که شاید برای انتخابات دارد انجام می‌شود. در هر صورت این موضوع به من برنمی‌گردد و یک موضوع عمومی است و توهین به خانواده‌ها و جامعه صورت گرفته است. کسانی که مدعی رعایت قانون هستند باید با چنین پدیده‌هایی برخورد کنند.

وزارت ارشاد باید با این موضوعات برخورد جدی کند. منِ تنها نباید به اینگونه مسائل واکنش نشان دهم بلکه جامعه هنری، خانه سینما و سازمان سینمایی باید واکنش نشان دهند. معاون مطبوعاتی و هیأت نظارت بر روزنامه‌ها و رسانه‌ها که قوانین مشخصی دارند باید بر اساس این قوانین با این موضوع برخورد کنند و ما نیازمند یک واکنش عمومی هستیم. تلقی عمومی از این پیشامد این است که مدعی‌العمومی وجود دارد و هیچ فرد و سازمانی حق چنین کنش‌هایی را ندارد و در واقع اکنون موضوع اعاده حیثیت است و خواست ما برخورد جدی با اینگونه رفتارهاست.

یک منبع آگاه درخانه سینما به «ایران آنلاین» گفت: خانه سینما امروز درباره عکس و مطالب توهین آمیز نشریه یالثارات جلسه ای برگزار و بیانیه ای صادر می کند. یک منبع آگاه در وزارت ارشاد نیز به ایران اطلاع داد: بهترین واکنش در مقابل مطلب توهین آمیز نشریه «یالثارات» که ما حتی نمی‌توانیم واژه اش را بر زبان آوریم سکوت است و مطمئنا از طریق هیات نظارت بر مطبوعات این موضوع پیگیری خواهد شد.

این‌گونه توهین‌ها و تندروی‌ها اولین بار نیست که نسبت به هنرمندان رخ می‌دهد اما امیدواریم با پیگیری سازمان‌های مربوطه و مقامات مسئول دیگر شاهد کاربرد چنین الفاظ و رفتارهایی نباشیم.
نظرات بینندگان