arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۳۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۵

چرا ایران از کودتا علیه اردوغان حمایت نکرد؟

در جریان کودتای نافرجام ترکیه، مقام های ارشد ایران شامل رییس جمهور، وزیر امور خارجه و رییس مجلس از دولت منتخب ترکیه در تماس با همتایان ترک خود حمایت کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چرا ایران از کودتا علیه اردوغان حمایت نکرد؟

لوبلاگ نوشت: در جریان کودتای نافرجام ترکیه، مقام های ارشد ایران شامل رییس جمهور، وزیر امور خارجه و رییس مجلس از دولت منتخب ترکیه در تماس با همتایان ترک خود حمایت کردند.

به گزارش «انتخاب»، اما چرا تهران تمایلی به وقوع کودتا در ترکیه نداشت؟

برای ایران روشن نبود که کودتاچیان از کمالیست ها بودند یا حامیان فتح الله گولن. ایرانی ها خاطره روابط پر تنش با ترکیه در دهه هشتاد و نود را به استثنا یک سال حکومت دولت اربکان در زمان قدرتنمایی ژنرال های ترک به خاطر دارند.

مواضع ضد شیعی و ضد ایرانی آشکار و پنهان فتح اﻟله گولن و هواداران اش هم دلیلی برای سکوت ایران در برابر کودتا در اختیار تهران قرار نمی داد.

هر چند اردوغان هم مواضعی ضد شیعی دارد، اما تهران با توجه به ناکامی های سیاسی و منطقه ای اخیر ترکیه ترجیح می داد با دولت تضعیف شده اردوغان ارتباط داشته باشد تا دولتی بر آمده از یک کودتای نظامی.

با توجه به گزارش های رسانه ای از نقش کشورهای عرب منطقه خلیج فارس در کودتا، اردوغان ممکن است با ایجاد روابطی نزدیک تر با تهران، یک ائتلاف منطقه ای را به همراه عراق، آذربایجان و روسیه رقم بزند. تقویت روابط ترکیه و ایران می تواند به موقعیت ایران در برابر عربستان سعودی کمک کند.

ابهام در باره آینده ترکیه دست کم در کوتاه مدت فرصتی برای تهران خواهد بود تا به ترغیب غربی ها برای سرمایه گذاری در ایران بپردازد.

نظرات بینندگان