arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۳۶۸۵
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۱ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۵

اولین ورزشکار دوپینگی المپیک

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ورزشکار سوئدی به خاطر مصرف الکل به دوپینگ متهم شد.

به گزارش  انتخاب، هانس گونار لیلنوال سوئدی سیاه ترین اتفاق المپیک را رقم زد چون اولین ورزشکار دوپینگی لقب گرفت. دلیل آن مصرف ماده یا داروی خاصی نبود بلکه مصرف الکل این اتفاق را رقم زد. لیلنوال به مصرف الکل علاقه داشت، اما پیش از رقابت خود کمی از این ماده مصرف کرده بود. با این حال تنها ماده ای که باعث شد او را دوپینگی بنامند الکل بود.


در المپیک مکزیک 1968 برای اولین بار به طور جدی کنترل دوپینگ انجام شد. این تصمیم یک سال پیش از آن توسط کمیته بین المللی المپیک گرفته شد. تنها  کسی که نتیجه آزمایشش مثبت درآمد ورزشکار 27 ساله سوئدی بود. لیلنوال یک سال پیش از المپیک مکزیک، در رقابت های جهانی سوئد به مدال نقره دست یافته بود.


او در مکزیک در بخش انفرادی توانست در جایگاه سوم قرار بگیرد که نسبت به رکورد چهار سال پیش خود در المپیک توکیو پیشرفت قابل توجهی داشت. در آن رقابت ها رتبه دهم را به خود اختصاص داد اما چهار سال بعد یعنی در سال 72 در المپیک مونیخ افت کرد و در جایگاه بیست و پنجم قرار گرفت.


پس از این که دوپینگ لیلنوال مثبت اعلام شد مجبور شد مدال برنزش را پس بدهد. این موضوع باعث شد تیم سوئد نیز سقوط کند و در جایگاه سوم قرار بگیرد. او با ابراز پشیمانی گفت: تنها کمی الکل مصرف کردم تا پیش از مسابقه تیراندازی تمرکز داشته باشم.


لیلنوال در ورزش های پنجگانه مدرن رقابت می کرد. ورزش های پنجگانه یکی از قدیمی ترین مسابقات المپیک است که اکنون در المپیک وجود ندارد. در این رشته به ترتیب اسب سواری، شمشیربازی، تیراندازی، شنا و دو برگزار می شدند. این ورزش بیشتر برای حفظ فیزیک یک ورزشکار انجام می شد.


به نظر می رسد لیلنوال در رابطه با مصرف الکل حقیقت را گفته باشد چون اغلب ورزشکاران برای تمرکز کردن و نداشتن استرس این کار را انجام می دادند، اما ورزشکار سوئدی در مصرف آن زیاده روی کرده بود و به همین دلیل دوپینگش اعلام شد. در هر صورت لیلنوال به خاطر مصرف الکل مدال ارزشمند المپیک را از دست داد.


منبع: ایسنا
نظرات بینندگان