arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۳۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۴ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۵

آیا غول‌های معدنی دنیا به ایران بازمی‌گردند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیا غول‌های معدنی دنیا به ایران بازمی‌گردند و مذاکراتی با آنها صورت گرفته است؟ مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت و رئیس هیات عامل ایمیدرو پاسخ می‌دهد.

به گزارش انتخاب، کرباسیان در این مورد گفته است: هم‌اکنون شرکت‌های معتبر بین‌المللی دنیا اعم از ریوتینتو، ترافیگورا، گلنکو، شرکت‌های معتبر چینی و شرکت‌های معتبر استرالیایی با ما در ارتباط هستند، به عنوان مثال گلنکو و ترافیگورا با مس عملیات اجرایی خود را شروع کرده‌اند. شرکت‌های بزرگ آلمانی مثل SMS نیز مذاکرات خود را شروع کرده‌اند به گونه‌ای که اخیراً مذاکراتی درباره حل مسائل مالی طرح الکترود گرافیتی و طرح‌های دیگر داشته‌اند و حتی همکاری‌ها با فولاد مبارکه را به طور جدی شروع کردند. شرکت‌های استرالیایی در حال تردد و رفت‌وآمد هستند و کره‌ای‌ها از جمله شرکت پوسکو که یک شرکت معتبر است با ما یک یادداشت تفاهم امضا کرده است. یکی دیگر از شرکت‌های زیر نظر پسکو برای ساخت بندر پارسیان اعلام آمادگی کرده است. این شرکت قرار است با نالکوی هند به عنوان یک شرکت بزرگ آلومینیومی، یک شرکت مشترک برای تولید آلومینیوم در ایران احداث کند. در واقع خیلی از شرکت‌های معتبر هم‌اکنون برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند و امیدواریم شرکت‌های معتبر بزرگ دیگر مثل BHP استرالیا نیز در آینده نزدیک برای همکاری اعلام آمادگی کنند.

وی در ادامه این مصاحبه خود در پاسخ به این سوال که چه زمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران عملیاتی خواهد شد؟ عنوان کرد: در حال حاضر شرکت‌های ایتالیایی همکاری با ایران را آغاز کرده‌اند از جمله صندوق ضمانت آنها که ذکر شد، قراردادی با شرکت اَکسِن فرانسه نیز منعقد شد. مقدمات لازم برای همکاری و انعقاد قرارداد با شرکت‌های آلمانی فراهم شده و پیش‌بینی می‌شود که به‌طور حتم اجرایی خواهد شد. بعد از سفر رئیس‌جمهور کره به ایران همچنین شرکت‌های کره‌ای برای همکاری با شرکت‌های ایرانی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

کرباسیان تصریح کرد: باید بپذیریم که سیستم بانکی در همه جای دنیا سیستم کند و محافظه‌کاری است و همچنین مستلزم زمان است. برخی از پروژه‌ها هم‌اکنون آغاز شده‌اند، به عنوان مثال پروژه تیتانیوم کهنوج که یکی از تاریخی‌ترین پروژه‌هایی است که بیش از 20، 25 سال بر روی زمین مانده است که به دلایل مختلف این پروژه تعریف شده اما شروع نشده، اما پس از برجام جوینت‌های شرکت‌های مشترک پیمانکاری ایرانی خارجی برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند به گونه‌ای که برخی از شرکت‌های معتبر استرالیایی، انگلیسی و شرکت‌های لهستانی در مناقصه شرکت و با همدیگر رقابت می‌کنند. این نشان‌دهنده این است که در حوزه فاینانس مشکلات در حال مرتفع شدن است.

*اقتصادنیوز
نظرات بینندگان