arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۳۷۵۵
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۵ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۵

مرد شماره دو القاعده کیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رهبر فتح الشام (جبهه النصره سابق) در اظهارات اخیر خود نام مرد شماره دو القاعده و معاون ایمن الظواهری را فاش کرد.

به گزارش انتخاب، به نقل از شبکه خبری سی ان ان، ابومحمد الجولانی، رهبر فتح الشام یا همان جبهه النصره روز پنجشنبه در سخنانی تلویزیونی که در واقع اعلامیه جدا شدن این جبهه از القاعده بود، از کسی نام برد که همان مرد شماره دو القاعده است.

مرد دوم القاعده و معاون ایمن الظواهری، رهبر این گروه "احمد حسن ابوالخیر المصری" نام دارد که براساس لیست تروریستی که وزارت خزانه‌داری آمریکا در سال 2005 صادر کرده بود، نام واقعی او "عبدالله محمد رجب عبدالرحمن" است. این فرد در سال 1957 در شمال مصر به دنیا آمده است.

به گفته اعضای سابق القاعده، ابوالخیر المصری مسئول نقل و انتقالات و امور لجستیکی و برخی مسائل مربوط به مأموریت‌های خارجی القاعده و از افراد نزدیک به ایمن الظواهری، رهبر القاعده است.

او در اواخر دهه‌ هشتاد جزو گروه الظواهری در مصر بود و اوایل ده‌ نود با الظواهری به سودان و از آنجا به افغانستان رفت؛ جایی که همراه با الظواهری به دار و دسته اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده پیوست.

به گفته سلیمان ابوالغیث، عضو سابق القاعده، المصری همراه با تعدادی دیگر از رهبران این گروه سال 2003 در شیراز بازداشت شدند و برای دو سال در یکی از زندان‌های وابسته به سازمان اطلاعات ایران در حبس بود وی مارس 2015 از زندان آزاد شد.

دستکم برای یک سال سازمان اطلاعات آمریکا به این نتیجه رسیده بود که ابوالخیر المصری جانشین احتمالی ایمن الظواهری پس از کشته شدن ناصر الوحیشی است. الوحیشی معاون سابق الظواهری و رهبر القاعده در شبه جزیره عرب بود که سال 2015 در حمله پهپادی آمریکا در یمن کشته شد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان