arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۳۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۹ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۵

انتقاد تند اردوغان از آمریکا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس جمهور ترکیه در انتقاداتی تند از اظهارات آمریکایی‌ها درباره کودتا، تاکید کرد تا زمان گناه‌کار شناخته شدن افراد در ارتباط با کودتا، بازداشت‌ها ادامه خواهد یافت.

به گزارش انتخاب به نقل از  فارس اردوغان در بازدید از مقر اصلی نیروهای ویژه ترکیه که در زمان کودتا مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود، تاکید کرد کشورهایی که باید از ترکیه بخاطر شکست دادن کودتا تمجید می‌کردند، اکنون در کنار طراحان و توطئه‌گران ایستاده‌اند.

وی ضمن انتقادات تند از «جوزف وُتل» فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه گفت: تو چه کسی هستی؟ شما اکنون طرف کودتاچیان را گرفته‌اید.

وتل پیشتر گفته بود سرکوب حامیان گولن در ترکیه و خیل عظیم بازداشت‌ها بر روی عملیات ضد داعش، اثر منفی می‌گذارد.

«بینالی ایلدریم» نخست وزیر ترکیه نیز طی سخنرانی جداگانه در جمع تظاهرات کنندگان علیه کودتاچیان از بسته شدن پایگاه هوایی «آکینجی» در آنکارا که از سوی کودتاچیان مورد استفاده قرار گرفت، خبر داد.

ایلدریم همچنین تاکید کرد که تمامی پادگان‌های نظامی در استانبول و آنکارا که کودتاچیان از تانک‌ها، بالگردها و ادوات نظامی آن استفاده کردند، تعطیل خواهند شد.

نخست وزیر ترکیه با اشاره به پناهندگی «فتح‌الله گولن» طراح اصلی این کودتا در آمریکا اضافه کرد: «دشمن، در آنکارا و استانبول نیست.»

ادعاهای دو مقام عالی‌رتبه ترکیه درمبارزه با توطئه‌گران و کودتاچیان در حالی است که دولت این کشور روز گذشته 16 شبکه تلویزیونی، 45 روزنامه، 15 مجله و 29 انتشارات را تعطیل کرد.

تعداد بازداشتی‌های ترکیه از مرز 16 هزار نفر گذشته که از این میان 10 هزار نفر نظامی هستند. بیشتر از 60 هزار کارمند رسمی دولت نیز تا کنون به اتهام ارتباط با کودتا و سازمان تروریستی گولن از کار برکنار شده‌اند.
نظرات بینندگان