arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۳۸۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۳ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۵

درخواست سازمان های امداد رسان در سودان جنوبی از سازمان ملل

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 سازمان های امدادرسان فعال در سودان جنوبی روز جمعه با صدور بیانیه ای مشترک اعلام کردند که سازمان ملل باید بی درنگ ماموریت صلحبانی خود را در حمایت از غیرنظامیان بهبود بخشد و زمینه کمک رسانی به آسیب دیدگان از جنگ داخلی در این کشور را فراهم کند.

به گزارش انتخاب به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس از نایروبی، بیانیه مشترک این سازمان ها شامل آکسفام و کمیته بین الملی نجات، در پی انتشار گزارش هایی درمورد شکست ماموریت صلحبانی سازمان ملل برای دفاع از غیرنظامیان در برابر حملات دولتی از جمله تعرض به زنان، صادر شد.

نیروی صلحبانی سازمان ملل در سودان جنوبی حدود 12هزار سرباز مسلح دارد که از اختیار تام برای متوسل شدن به نیروی اسلحه برای محافظت از جان غیرنظامیان در این کشور برخوردار هستند.

ماموریت صلحبانی سازمان ملل در سودان جنوبی همچنین اختیار دارد در زمینه رساندن کمک های انسانی به دست غیرنظامیان فعالیت کند.

حدود چهار میلیون و 800 هزار شهروند سودان جنوبی تقریبا معادل نیمی از جمعیت این کشور با کمبود شدید مواد غذایی مواجه هستند.

شهر «جوبا» پایتخت سودان جنوبی به تازگی صحنه درگیری های شدیدی بین نیروهای دولتی و سربازان وفادار به 'ریک ماچار' معاون رئیس جمهوری و رهبر شورشیان سابق این کشور بود که بیش از 300 کشته برجای گذاشت.

زد و خوردهای اخیر، ترس از بازگشت به دوران جنگ خونبار داخلی در سودان جنوبی را تشدید کرد؛ جنگ داخلی در سودان جنوبی بیش از دو سال پیش و پس از استقلال این کشور در سال 2013 آغاز شد.

درگیری ها در آن زمان پس از متهم شدن ماچار به توطئه برای کودتا علیه رئیس جمهوری، روی داد.
موارد هولناک نقض حقوق بشر از جمله تعرض به زنان، آتش زدن روستاها و وحشی گری، لکه ننگی بر این درگیری ها برجا گذاشت. دهها هزار نفر در جریان درگیری های این کشور کشته و بیش از 2 میلیون تن بی خانمان شدند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان