arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۳۸۲۷
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۰۸ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۵

وضعیت پتروشیمی‌ها پس از خصوصی‌سازی را چگونه شد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 معاون اسبق وزیر نفت درباره وضعیت پتروشیمی‌ها پس از اجرای اصل 44 و نیز دلالی در بازار پتروشیمی‌ها توضیح داد.

به گزارش انتخاب، غلامحسین نجابت  در پاسخ به این پرسش که وضعیت پتروشیمی‌ها پس از خصوصی‌سازی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ اظهار داشت: «من معتقدم که نحوه اجرای اصل 44 و خصوصی‌سازی اشتباه، پتروشیمی‌ها را با مشکل مواجه کرد.»

وی افزود: «شما به تاریخچه پتروشیمی‌ها که نگاه کنید، می‌بینید هر طرحی را که شروع می‌کردیم، با شراکت بخش خصوصی بود. بنابراین فلسفه وجودی پتروشیمی‌ها از سال 1343 -سال تاسیس آن- به همین صورت بوده است.»

معاون اسبق وزیر نفت در امور پتروشیمی عنوان کرد: «در واقع طرح‌ها را به صورت جوینت‌ونچر با مشارکت شرکت‌های خارجی و نیز مشارکت داخلی‌ها اجرا می‌کردند و این فرهنگ وجود داشت. به همین دلیل شما در شرکت صنایع پتروشیمی می‌بینید که هر واحد تولیدی، خودش مدیرعامل و هیات مدیره دارد و یک بنگاه اقتصادی است.»

نجابت تصریح کرد: «در صورتی که قسمت‌های دیگر وزارت نفت مدیریتی بود؛ ولی صنایع پتروشیمی از همان روز اول به شرکت‌داری عادت کردند و گلیم خود را از آب بیرون می‌کشیدند.»

وی متذکر شد: «بر این اساس، اصل 44 در صنایع پتروشیمی هم عمل می‌شد و هم راحت‌ترین سازمانی بود که در آن کار می‌شد، ولی بعد از اجرای قانون، باید چنان عمل می‌شد که ما معایب را برطرف می‌کردیم و محاسن را پررنگ می‌کردیم.»

معاون اسبق وزیر نفت در امور پتروشیمی ادامه داد: «محاسن این بود که ما برند بین‌المللی شناخته شده داشتیم و نیز اعتبار تثبیت شده بین‌المللی داشتیم که در طول مدت جنگ و تحریم خدشه‌دار نشده بود. یعنی تا رقم آخر تعهدات‌مان را در آن شرایط دادیم.»

برای خصوصی‌سازی پتروشیمی باید سناریوی مخصوص طراحی می‌کردیم

نجابت با بیان این‌که پس از خصوصی‌سازی اشتباه، این محاسن از بین رفت، اظهار داشت: «قبل از این اقدام باید می‌نشستیم برای این صنعت بنا به طبیعت و شرایطی که داشت، سناریوی مخصوص طراحی می‌کردیم. به طور قطع می‌بایست این صنعت خصوصی می‌شد، اما همراه با حفظ امتیازات و برطرف کردن معایب.»

وی با بیان این‌که بحث روی نحوه اجرای اصل 44 و خصوصی‌سازی است، افزود: «شما فرمان مقام معظم رهبری را که نگاه کنید و مصوبه مجلس را ببینید، متوجه می‌شوید کل بحث این بوده که اقتصاد کشور ارتقا پیدا و پیشرفت کند.»

نجابت متذکر شد: «ما باید ارزیابی می‌کردیم که آیا قبل از خصوصی‌سازی، وضعیت مناسب‌تر بود یا بعد از آن. اگر وضعیت بهتر شده، یعنی قانون خوب اجرا شده است.»

معاون اسبق وزیر نفت در امور پتروشیمی تصریح کرد: «بحث بر سر نحوه اجرای قانون است که از اصلاح مجموعه‌های صنعتی، این مجموعه‌ها تبدیل شد به واگذاری آنچه را که دولت دارد.»

نجابت عنوان کرد: «دولت باید سالانه به مجلس گزارش می‌داد یا مجمع تشخیص مصلحت نظام که مامور نظارت بر این قانون بوده، باید بررسی می‌کرد که چقدر خصوصی‌سازی صورت گرفته و کارایی این مجموعه‌ها چقدر بالا رفته است. این می‌شد یک معیاری که نتیجه کار را با آن سنجید.»

وی متذکر شد: «آنچه را که دولت گزارش می‌داد، این بود که من Xمیلیارد تومان واگذار کردم. خب واحدها را واگذار کردید، چه بلایی سرشان آمد؟! آیا واگذار کردن تنها هنر است، یا این‌که بعد از واگذاری بهبود عملکرد داشته باشد؟!»

توضیح درباره وجود دلالی در پتروشیمی

معاون اسبق وزیر نفت در امور پتروشیمی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا وجود دلالی را در صنعت پتروشیمی قبول دارید؟ اظهار داشت: «دلالی همیشه بوده و مکانیزم‌های مختلف در زمان‌های مختلف برای پیش‌گیری از آن در نظر گرفته شده است.»

نجابت تصریح کرد: «یعنی در مقابل آنچه که قانونی عمل می‌شد، آن‌طرف هم گروهی نشستند و ضد آن عمل می‌کنند. البته در بعضی مواقع سخت گرفته می‌شد و بیشتر دقت می‌شد، بنابراین از غلظت آن کاسته می‌شد. زمانی هم موضوع به فراموشی می‌رفت و غلظت آن افزایش می‌یافت.»

چشم‌انداز صنعت پتروشیمی در آینده

وی درباره چشم‌انداز صنعت پتروشیمی پس از تحریم نیز متذکر شد: «پتانسیل ایران به گونه‌ای است که در رابطه با صنعت پتروشیمی به طور قطع می‌توانیم نه‌تنها در منطقه، بلکه در دنیا مطرح باشیم.»

معاون اسبق وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: «پتانسیل‌هایی که ما داریم، فقط مربوط نمی‌شود به این‌که ما خوراک و مواد هیدروکربوری داریم؛ بلکه عبارت است از خوراک، نیروی انسانی و امکانات دیگر.»

نجابت افزود: «با رویدادهایی که برای صنعت پتروشیمی به وجود آمده، این توان بالقوه به بالفعل تبدیل نشده است.»

وی تصریح کرد: «برای حرکت آینده انشاءاله تا حدودی موانع برطرف شده باشد و بقیه آن هم برطرف شود. همچنین ما نیازمند یک برنامه منسجم و همه‌جانبه هستیم.»
نظرات بینندگان