arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۳۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۱ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۵

مرگ مذاکره کننده آمریکایی در قضیه تسخیر لانه جاسوسی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روبرت کارسول مقام وزارت خزانه داری آمریکا که مسئول مذاکره در خصوص آزادی ۵۲ گروگان آمریکایی در ایران در سال ۱۹۸۱ میلادی بود، در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

به گزارش انتخاب به نقل از  روزنامه نیویورک تایمز، «جان کارسول» نماینده وزارت خزانه داری آمریکا در مذاکرات مربوط به آزادی گروگان‌های آمریکایی در ایران در سال 1982 میلادی، 22 جولای یعنی 8 روز قبل در سن 87 سالگی در خانه اش در ایالت ماساچوست از دنیا رفت.

مرگ کارسول توسط شرکت حقوقی شرمن اند استرلینگ در منهتن تایید شده است. وی از سال 1952 تا 2014 میلادی در این شرکت حقوقی فعالیت می کرده است.

کارسول که به عنوان مقام وزارت خزانه داری در دوران 3 رئیس جمهور آمریکا فعالیت کرده، در مذاکرات مربوط به آزادی گروگان های آمریکایی در ایران نقش داشته است. وی همچنین نقش مهمی در مذاکرات مربوط به وام فدرال به شهر نیویورک در دوران بحران مالی دهه 1970 میلادی داشته است.

4 نوامبر 1979 میلادی دانشجویان در تهران با تسخیر سفارت آمریکا حداقل 52 نفر را به گروگان گرفتند. گروگانگیری 444 روزه آمریکایی ها در تهران در دوره ریاست جمهوری جیمی کارتر به یک دردسر بزرگ سیاسی و دیپلماتیک برای وی تبدیل شد و موجب گردید تا نتواند بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود.

جیمز رستون در مقاله‌ای در نیویورک تایمز نوشته است: کارسول از جمله افراد ناشناخته‌ای بود که نقش مهم و حساسی در حل و فصل بحران گروگانگیری داشت.

روبرت کارسول 25 نوامبر 1928 میلادی در بروکلین متولد شد. پدرش ویلیام براون کارسول یک مهاجر اسکاتلندی بود.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان