arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۳۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۲ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۵

نوذر شفیعی: تعهد نداشتن به آرمان‌های لیستی، فرصت‌طلبی سیاسی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 یک نماینده سابق مجلس گفت:‌ اینکه افراد در انتخابات به نام یک لیست وارد مجلس شوند و بعد به نفع لیست یا تشکل دیگر عمل کنند رفتاری غیردموکراتیک است و در سیستم های دموکراتیک این قبیل رفتارها، غیراخلاقی و عدم وفا به عهد سیاسی است.

به گزارش انتخاب، نوذر شفیعی با تاکید بر اینکه هیچ موضعی نسبت به هیچ یک از فراکسیون های موجود در مجلس ندارم، اظهار کرد: معتقدم صرف نظر از اینکه هر یک از نمایندگان در کدام فراکسیون هستند باید نسبت به دیدگاه ها و خط مشی حزبی و لیستی‌شان پایبند بمانند در غیر این صورت می‌توان از اصطلاح فرصت طلبان سیاسی برای آن‌ها استفاده کرد.

وی افزود: افرادی که پس از انتخابات به آرمان های لیستی پایبند نمی مانند هر جا که منفعتشان اقتضا کرده حرکت می‌کنند، معمولا در آینده سیاسی جایگاهی نخواهند داشت، چون مورد اعتماد هیچ جریان سیاسی قرار نخواهند گرفت.

این فعال سیاسی با بیان اینکه که در اغلب کشورها به خصوص کشورهای جهان سوم چنین رفتارهایی از سیاستمداران سر می زند تصریح کرد: در بسیاری از کشورها قیودات و تعهداتی برای کسانی که به نام یک لیست یا حزب انتخاب می شوند قرار می‌دهند تا افراد را پایبند کنند در شرایطی قبل و بعد از انتخابات رفتاری یکسان داشته باشند.

شفیعی با بیان اینکه اخلاق دموکراتیک حکم می‌کند افراد در مسیر حزبی و لیستی خود حرکت کنند گفت: البته اخلاق دموکراتیک تاکید دارد به نظر اکثریت احترام بگذاریم و در رفتار و منش‌هایمان خصایص دموکراتیک را رعایت کرده و در چارچوب نظام سیاسی با در نظر داشتن منافع این نظام حرکت کنیم.

وی به اشکالات لیست امید اشاره کرد و گفت:‌ لیست امید یک لیست ائتلافی بود، به همین خاطر هر کس ممکن است پس از انتخابات به سمت گرایش حزبی و تشکیلاتی خود حرکت کند و این عامل باعث شد لیست امید تا به حال در رسیدن به اهداف خود در خصوص ریاست پارلمان ، اعضای هیأت رئیسه و دیگر روسای کمیسیون ها ناکام باشد و اینکه هر کس جایگاهی در مجلس را به دست آورده به خاطر اعتبار شخصی خودش بوده است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان