arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۳۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۸ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۵

روزانه چه مقدار از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنیم؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک متخصص پوست اظهار کرد: مقدار مصرف و تعداد دفعات استفاده از کرم‌های ضدآفتاب حائز اهمیت است.

به گزارش انتخاب، دکتر افشار رمضان‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کرم‌های ضدآفتاب مانع از اثرات تخریبی اشعه ماورای بنفش روی پوست می‌شوند، خاطرنشان کرد: در مصرف کرم‌های ضدآفتاب باید به چند نکته توجه داشت. از عوامل مهم در مصرف این کرم‌ها می‌توان به مقدار مصرف و تعداد دفعات مصرف اشاره کرد.

این متخصص پوست با اشاره به اینکه در هر دفعه مصرف مقدار مناسبی از کرم باید استفاده شود، ادامه داد: مصرف‌کننده با توجه به مقدار مصرف کرم باید به تعداد دفعات مصرف این کرم‌ها توجه کند که توصیه می‌شود معمولا ۲ تا ۳ ساعت یک‌بار کرم ضدآفتاب استفاده کند.

رمضان‌پور افزود: نوع کرم ضدآفتاب نیز برای مصرف‌کننده باید حائز اهمیت باشد و معمولا متخصصان پوست در این زمینه می‌توانند به افراد کمک کنند؛ چرا که تعیین کرم مناسب با پوست افراد گزینه‌ای است که نیاز به دقت دارد؛ ولی به‌طور متداول توصیه می‌شود افرادی که پوست چربی دارند از کرم فاقد چربی و افرادی که پوست خشک دارند از کرم دارای مقدار مناسبی چربی استفاده کنند.

این متخصص پوست خاطرنشان کرد: نکته دیگری که قابل توجه است، استفاده کرم بر اساس ترکیبات ساختاری است که این کرم‌ها به دو نوع شیمیایی و فیزیکی تقسیم می‌شوند. منظور از این طبقه‌بندی آن است که در ساخت ضدافتاب‌ها املاح فیزیکی یا شیمیایی استفاده شده است.

وی در این‌ خصوص اظهار کرد: کرم‌هایی که ترکیبات فیزیکی دارند معمولا به افرادی توصیه می‌شود که پوست حساس به نور دارند و یا اختلالات پوستی آن‌ها با نور تشدید می‌شود. همچنین این کرم‌ها به کودکان خردسال توصیه می‌شود؛ چرا که همه طیف‌های نوری (مرئی و ماورای بنفش) را پوشش می‌دهد.

رمضان‌پور افزود: کرم‌ها با ترکیبات شیمیایی نیز معمولا کرم‌های رایجی هستند که بر اساس نوع ترکیبات همه افراد قادر به مصرف آن هستند و طیف‌های موجی A ماورای نفش و طیف موجی B ماورای بنفش یا هر دو طیف را پوشش می‌دهند.

وی تصریح کرد: معمولا کرم‌های ضدآفتاب نیز دارای عددی هستند که مولفه آن‌ها SPF است. این عدد برای تمامی افراد شناخته شده است. این عدد بیانگر محافظتی است که کرم‌های ضدآفتاب از پوست دارند که به طور معمول SPF تجویز شده ۳۰ است و این SPF اگر در دفعات و مقدار مناسب استفاده شود، می‌تواند ۹۳ تا ۹۵ درصد مفید واقع شود. همچنین SPF های بالا برای همه افراد توصیه نمی‌شود و ممکن است باعث واکنش جانبی بر روی پوست افراد شود.

این متخصص پوست اظهار کرد: به طور معمول برای هر فرد عادی که بخواهد از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کند SPF ۳۰ تا ۵۰ تجویز می‌شود و اعداد بالاتر خیلی جنبه کاربردی ندارند مگر در مواقع خاصی که توسط پزشک تجویز شود.

نظرات بینندگان