arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۳۹۳۳
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۰۷ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۵

دبیر کل جدید اوپک چه سازمانی را تحویل می گیرد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 دبیر کل اوپک که از ماه آینده شروع به کار می کند با یک سازمان پرتنش و شکننده رو به رو خواهد بود.

به گزراش  انتخاب،عبدالله سالم البدری، مرد 76ساله ای که قریب به یک دهه از عمرش را به اداره دبیرخانه اوپک گذرانده است، از یازدهم مرداد صندلی خود را به محمد بارکیندو واگذار می کند.

بارکیندو در فاصله سال های 2009 تا 2010 ریاست شرکت ملی نفت نیجریه را به عهده داشت،قبلا در  ال 2006  هم به عنوان دبیرکل موقت این سازمان بین المللی انتخاب شده بود.

در جلسه اخیر اوپک «محمد بارکیندو» نیجریه ای با اجماع اعضای اوپک به عنوان دبیرکل جدید این سازمان برای سه سال منصوب شد.

 عبدالله سالم البدری، سرپرست دبیرخانه اوپک باید در سال ٢٠١٣ از این مسئولیت کنار می رفت، اما به دلیل نبود اجماع برای انتخاب دبیرکل جدید، دوره مسئولیت او بارها تمدید شده بود .او طولانی ترین مدت دبیرکلی را به نام خود ثبت کرد.
قیمت نفت اگرچه با رشد ۵۳ درصدی کاهش قیمت ژانویه را جبران کرد ولی این افزایش قیمت هنوز موجب نشده که صدمه هایی که از طریق کاهش قیمت نفت بر کشور هایی مانند ونزوئلا آمده جبران شود. با این شرایط بحرانی قیمت نفت، بارکیندو دبیر کل اوپک را از اول ماه آینده میلادی به عهده خواهد داشت.

برخی کارشناسان معتقدند که هنوز بدترین شرایط برای بازار نفت رخ نداده است. در حال حاضر آمریکا تعداد دکل های خود را افزایش داده است و همین قضیه موجب می شود که جهان دوباره با مازاد بیشتر نفت مواجه شود.

نماینده کویت در اوپک معتقد است که موفقیت بارکیندو علاوه براینکه به روابط این شخص با عربستان بستگی دارد،بلکه باید اعتماد کشور های ایران، عراق و ونزوئلا را نیز به خود جلب کند.

کشور های مانند ونزوئلا، عراق، نیجریه، الجزیره و لبنان ۵ کشوری هستند که بودجه هایوابسته به نفت دارند و در حال حاضر با شرایط سختی در اقتصادهایشان رو به رو هستند. در این میان کشورهایی مانند کویت و قطر البته توانستند با نفت ۵۰ دلاری کشور خود را سرپا نگه دارند.

به گفته کارشناسان درحال حاضر این سازمان با روندی شکننده رو به رو است و نیاز به مدیریت هوشمند دارد.

منبع: بلومبرگ
نظرات بینندگان