arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۳۹۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۲ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۵

هزاران نیروی ترکیه اطراف پایگاه اینجرلیک را محاصره کردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حدود 7000 پلیس مسلح با خودروهای زرهی اطراف پایگاه هوایی اینجرلیک را که نیروهای ناتو از آن استفاده می‌کنند، محاصره کردند. یک وزیر ترکیه‌ای، این تدابیر را "بررسی امنیتی" توصیف کرد. از آنجایی که هیچ توضیح رسمی داده نشده، گمانه‌زنی‌ها درباره وقوع یک کودتای جدید و یا بازدید یک مقام عالی‌رتبه بالا گرفته است.

به گزارش انتخاب، پایگاه خبری حریت پیشتر گزارش داد که پلیس آدانا نسبت به وقوع کودتای جدیدی هشدار داده است و نیروها به سرعت به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. ورودی پایگاه هوایی مذکور هم بسته شده است.

 به گزارش پایگاه خبری راشا تودی، نیروهای امنیتی مسلح به مسلسل و خودروی زرهی توما (TOMA) که مورد استفاده پلیس ضد شورش ترکیه است، در محل حضور داشتند. وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه در پیامی توئیتری از آدانا این تحولات را کم‌اهمیت جلوه داده و گفت: «بازرسی امنیتی در دست انجام است. ما داریم بازرسی امنیتی کلی انجام می‌دهیم. هیچ مشکلی وجود ندارد.»

برخی از حامیان رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه ظاهرا در نزدیکی ورودی پایگاه تجمع کرده‌اند. با این حال، تجمع مذکور به نظر پر ازدحام و تنش‌آلود نبود. اخیرا تظاهراتی در آدانا برای تعطیل شدن پایگاه هوایی اینجرلیک صورت گرفت. پنج‌شنبه گذشته راهپیمایی گسترده‌ای علیه این پایگاه ناتو برگزار شد و مردم شعارهای ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی سر می‌دادند. معترضان معتقد بودند که آمریکا در کودتای ناکام 15 ژوئیه کشورشان دست داشته است. ده‌ها هزار تن از مردم از جمله اعضای ارتش، پلیس، قوه قضائیه، اصحاب رسانه و کارمندان دولتی در ارتباط با این کودتا بازداشت شده‌اند؛ کودتایی که مقام‌های ترکیه مدعی هستند به دست فتح‌الله گولن، روحانی ترک تبار ساکن آمریکا رهبری شده است.

پایگاه اینجرلیک از سوی ارتش‌های آمریکا و ترکیه استفاده می‌شود و نقش مهمی در کمپین بمباران ضد داعش به رهبری آمریکا در سوریه و عراق ایفا می‌کند. این پایگاه همچنین یکی از شش سایت ذخیره‌سازی ناتو برای تسلیحات هسته‌ای غیر استراتژیک آمریکا در اروپا محسوب می‌شود. میزان دقیق بمب‌های هسته‌ای که در این پایگاه نگهداری می‌شوند، مشخص نیست اما طبق گفته شاهدان عینی، حدود 90 کلاهک در آن وجود دارد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان