arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۶۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۵ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۵

با اشاره به خبر امحای 13 خودرو لوکس در آخر هفته؛ بهمنی: واردات قانونی خودرو مشمول قاچاق نمی‌شود

رییس کل سابق بانک مرکزی گفت: اگر خودرو یا هر کالای دیگری با مجوز رسمی مسئولان از مبادی رسمی وارد کشور شده باشد در شمول کالاهای قاچاق و غیر ضرور به شمار نمی‌آید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمود بهمنی با اشاره به خبر امحای 13 خودرو لوکس برای اولین بار در کشور در آخر هفته جاری گفت: اگر این 13 خودروی لوکس با مجوز مسئولان از مبادی رسمی وارد کشور شده باشد مشمول کالای قاچاق و غیر ضرور نمی‌شود.

به گزارش انتخاب؛ نماینده مردم ساوجبلاغ تاکید کرد مسئولان امر مقصر ورود این خودروها هستند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در عین حال متذکر شد تغییر ناگهانی قوانین در این مسئله مزید بر علت است؛ کالایی که وارداتش ابتدا بلا اشکال دانسته می‌شود و وارد کننده اقدام به واردات آن کالا می‌کند اما بعد ازمدتی همان کالا غیرقانونی تلقی میشود، مسئولان دخیل در این موضوع باید رویه ها و قوانین را اصلاح کنند به نحوی که اگر قرار بر واردات فلان کالا از فلان کشور نیست از ابتدا در قوانین بگنجانند تا واردکنندگان از مبادی رسمی تکلیف خود را بدانند.

بهمنی تصریح کرد: اگر این کالاها به صورت قاچاق وارد کشور شده باشد به معنای از بین رفتن ارزی است که می‌تواند صرف واردات فناوری و مواد اولیه تولید شود تا هم تولید رونق بگیرد و هم نرخ بیکاری کاهش یابد، بین کالای قاچاق و کالایی که از مبادی رسمی با تایید مسئولان امر وارد کشور می‌شود، تفاوت وجود دارد.

وی ادامه داد: دستور مقام معظم رهبری مبنی بر آتش زدن کالای قاچاق و غیر  ضروری ناظر بر این است که اگر ارز کشور از بین رفته، لااقل بر خیل بیکاران افزوده نشود، وقتی کالای مذکور آتش زده می‌شود قاچاقچیان متوجه پر ریسک بودن واردات کالای مورد نظر و ضرر وزیان سنگین واردات شده و تمایل به قاچاق در کالای مورد نظر رفته رفته کاهش می‌یابد.

رییس کل سابق بانک مرکزی در پیشنهادی ری اکسپورت(صادرات مجدد) کالا را از راه‌های جبران ضرر و زیان ناشی از واردات قاچاق کالا دانست.

وی افزود: بنده معتقدم که اگر کالاهای قاچاق غیر ضرور به کشور مبداء باز گردانده شود یا ری اکسپورت شود می‌توان ارز خارج شده از کشور را بار دیگر به چرخه باز گرداند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: واردات ، خودرو لوکس
نظرات بینندگان