arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۷۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۵

پرحاشیه و جنجالی ترین دوره های انتخابات آمریکا / از جان کوئینسی آدامز تا جورج بوش

انتخابات 2016 آمریکا اولین انتخاباتی نیست که از پیش از برگزاری آن، یکی از طرفین مدعی تقلب در انتخابات شده است. اخیراً کتاب جدیدی به نام "آلوده به تردید" منتشرشده است که به کندوکاو در چند انتخابات ریاست جمهوری پرحاشیه در ایالات‌متحده آمریکا و هرج‌ومرج‌های پس‌ازآن می‌پردازد و راز و رمزهای نهفته در آن‌ها را بررسی می‌کند. تمرکز این کتاب بر سه انتخابات است که نتایج آن در همان روز انتخابات به پایان نرسیده و در روزها و ماه‌های پس‌ازآن حواشی دامنه‌داری را آفریده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ دیلی سگینال نوشت: انتخابات 2016 آمریکا اولین انتخاباتی نیست که از پیش از برگزاری آن، یکی از طرفین مدعی تقلب در انتخابات شده است. اخیراً کتاب جدیدی به نام "آلوده به تردید" منتشرشده است که به کندوکاو در چند انتخابات ریاست جمهوری پرحاشیه در ایالات‌متحده آمریکا و هرج‌ومرج‌های پس‌ازآن می‌پردازد و راز و رمزهای نهفته در آن‌ها را بررسی می‌کند. تمرکز این کتاب بر سه انتخابات است که نتایج آن در همان روز انتخابات به پایان نرسیده و در روزها و ماه‌های پس‌ازآن حواشی دامنه‌داری را آفریده است.

سال 1824 - جان کوئینسی آدامز در مقابل اندرو جکسون

اندرو جکسون معتقد بود که او باید رئیس‌جمهور می‌شد. او اکثریت آراء را در 11 ایالت آلاباما، ایلینوی، ایندیانا، لوئیزیانا، مریلند، می سی سی پی، نیوجرسی، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، کارولینای جنوبی و تنسی به دست آورد. در دوره‌ای که تمایلات منطقه‌ای در انتخابات تأثیر چشمگیری داشت، جکسون تنها نامزد ملی بود. در 1 دسامبر 1824 نتایج انتخابات اعلام شد و جکسون علی‌رغم پیروزی‌های چشمگیرش درنهایت نتوانست میزانی از رأی که به آن نیاز داشت را به دست بیاورد. جان کوئینسی آدامز، نامزد شمالی‌ها از ژنرال اندرو جکسون در هردو رأی‌گیری الکتورال و عمومی عقب‌تر بود، اما از ویلیام کرافورد و هنری کلی رأی بیشتری به دست آورد. ازآنجاکه هیچ‌یک از نامزدها اکثریت آرای الکتورال را کسب نکرده بودند، مجلس نمایندگان آمریکا می‌بایست از میان سه نامزدی که بیشترین رأی را آورده بودند، رئیس‌جمهوری آمریکا را برگزیند و به‌این‌ترتیب جان کوینسی آدامز ششمین رئیس‌جمهوری آمریکا شد. جکسون در 7 دسامبر در طی نامه‌ای مدعی شد که جان آدامز به علت تبانی با نفر سوم انتخابات، موفق به کسب مقام ریاست جمهوری شده است. یک روز پیش از انتخابات یک روزنامه در فیلادلفیا با استناد به نامه‌ای ناشناس مدعی شده بود که آدامز و کلای باهم توافق کرده‌اند که پس از ریاست جمهوری آدامز، وی کلای را به مقام وزیر امور خارجه منصوب کند. جان کوینسی آدامز، کلی را به سمت وزارت خارجه منصوب کرد. اندرو جکسون شکست‌خورده در انتخابات و طرفدارانش، اتهام زد و بند و تطمیع سیاسی را مطرح و بلافاصله تبلیغات را برای انتخابات دور آتی ریاست جمهوری آغاز کردند.

سال 1876 - راترفورد هایس در مقابل ساموئل تیلدن

راترفورد هایس در یکی از بحث‌برانگیزترین انتخابات در تاریخ آمریکا و با اختلاف یک رأی الکتورال، رقیبش ساموئل تیلدن را شکست داد و به‌عنوان نوزدهمین رئیس‌جمهوری امریکا انتخاب شد. راترفورد هایس مردی آزادمنش، وفادار به حزب و با سوابق خوب جنگی بود، این امتیازات سبب شد تا جمهوری خواهان او را برای انتخابات سال ۱۸۷۶ به‌عنوان نامزد خود معرفی کنند. رقیب او از حزب دموکرات ساموئل تیلدن، فرماندار نیویورک بود. باوجودآنکه شماری از سرشناس‌ترین سخنرانان جمهوری‌خواه و حتی مارک تواین برای هایس تبلیغ می‌کردند، هایس امیدی به پیروزی نداشت. نتیجه انتخابات بسیار نزدیک بود، تیلدن ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار رای عمومی و هایس ۴ میلیون و ۳۶ هزار رأی عمومی را از آن خود کرد، اما سرنوشت انتخابات درگرو نتیجه آرای الکتورال بود. در سه ایالت لوییزیانا، کارولینای جنوبی و فلوریدا درزمینه آرای الکتورال اختلاف وجود داشت و هایس برای پیروزی به رأی الکتورال هر سه ایالت نیاز داشت، پس از چندین ماه مجادله در ژانویه سال ۱۸۷۷ کنگره، یک کمیسیون انتخاباتی را مسئول رسیدگی به این جریان کرد. این کمیسون متشکل از ۸ جمهوری‌خواه و ۷ دموکرات بود، کمیسون با رأی ۸ بر ۷ به نفع هایس رأی داد و نتیجه نهایی انتخابات سال ۱۸۷۶ را چنین اعلام کرد: ۱۸۵ رأی الکتورال برای هایس و ۱۸۴ رأی برای تیلدن.

سال 2000 - جورج دبلیو بوش در مقابل ال‌گور

انتخابات سال 2000 آمریکا یکی از بحث‌برانگیزترین انتخابات در طول تاریخ این کشور است که در 7 نوامبر این سال و با مشارکت ۵۰٫۴٪ برگزار شد. در این انتخابات جرج بوش از حزب جمهوری‌خواه در مقابل ال‌گور از حزب دموکرات قرارگرفته بود. این‌که او پیش‌ازاین سخنگوی ریاست جمهوری بود، این امکان را به او می‌داد که بتواند در رقابت‌های انتخاباتی پیروز شود. پس از پایان یافتن این انتخابات و همچنین اعلام آرا جرج بوش به‌عنوان رئیس‌جمهور 4 سال آینده آمریکا انتخاب شد.

همگان بوش را برنده انتخابات تلقی کردند و درحالی‌که ال‌گور برای ایراد سخنرانی و اعلام رسمی شکست خود و تبریک به رقیب خود، عازم "میدان بزرگداشت کشته‌شدگان جنگ" در شهر نشویل می‌شد، مشاوران ال‌گور به او اطلاع دادند که نتایج اعلام‌شده در مناطق مختلف متفاوت اعلام‌شده است. درنهایت تلاش‌های افراد ستاد انتخاباتی ال‌گور برای مطلع کردن او از ماجرا جواب می‌دهد و ال‌گور در سخنرانی حاضر نمی‌شود و اعلام شکست نمی‌کند. ال‌گور که دقایقی بعد از اعلام پیروزی بوش با او تماس گرفته بود و پیروزی را به او تبریک گرفته بود، با بوش تماس می‌گیرد و اعلام شکست خود را پس می‌گیرد.

این حوادث باعث شد تا ال گور به نتایج اعتراض کند اما بازشماری آرا هر بار با نتایج مختلف روبرو می‌شد که این باعث شد تا بازشماری آرا متوقف شود. همچنان این انتخابات دارای نتایجی مبهم است و عده بسیاری جرج بوش را متقلب می‌دانند.

میزان رأی بوش 2909135 و میزان رأی ال‌گور 2907351 بوده است که اختلاف آن‌ها 1784 رأی است یا به عبارتی 0.3 درصد اختلاف و بر طبق قانون اگر اختلاف آرا کمتر از 0.5 درصد باشد، بازشماری ماشینی الزامی می‌شود. طبق قانون، تنها 6 روز مهلت برای بررسی شکایات و اعلام نتیجه نهایی وجود دارد.


نظرات بینندگان