arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۷۹۳۸
تعداد نظرات: ۳۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۵ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۵

گاف عباس جدیدی: پس‌فردا که «انکر» و «منکر» به سراغم آمدند، باید جوابی داشته باشم / منتقدان کتابم، می خواهند به اسلام ضربه بزنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وقایع اتفاقیه: شاید بتوان عنوان حاشیه‌سازترین کسی را که ناگهان به نوشتن روی آورده است به یکی از اعضای شورای شهر تهران داد؛ کسی که خیلی‌ها او را بیشتر با دو‌بنده کشتی به خاطر می‌آورند. اینکه یک کشتی‌گیر سابق و عضو شورای شهر پایتخت تصمیم بگیرد کتاب بنویسد به خودی خود جالب است و همان موقع یعنی در نمایشگاه کتاب بیست و نهم که خبر انتشار کتاب عباس جدیدی به گوش رسید خیلی‌ها را تا غرفه محل توزیع کتابش کشاند، اما آنچه بعدا سر و صداهای بیشتری به پا کرد موضوع کتاب او و نحوه تألیفش بود؛ مسئله‌ای که حتی صدای رسانه‌های اصول‌گرا را هم در‌آورد. همان موقع، فارس درباره کتاب عباس جدیدی نوشت: «در بیست‌و‌نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، کتابی با عنوان «آموزش نماز و گزیده‌های اخلاقی و معرفتی» با ۸۸ صفحه خودنمایی می‌کرد؛ کتابی که نام آن مزین به مفهومی‌ترین و بنیادی‌ترین مسئله دین یعنی «نماز» است، اما نکته جالب توجه اینکه، کتاب وسیله‌ای برای تبلیغ ناشر مؤلف آن شده است. کافی است نیم‌نگاهی به کتاب داشته‌ باشیم تا این مفهوم به ذهن متبادر شود که نویسنده بیشتر به دنبال تبلیغ خویشتن بوده است تا نماز.»

این رسانه و چندین کارشناس و رسانه دیگر هم به محتوای کتاب جدیدی انتقاد کردند و ایرادهای زیادی از آن گرفتند. مثلا در صفحه 54 این کتاب چاپ تصاویر وضو‌گرفتن یک دختر و پسر مشاهده می‌شود که دختر در تصویر سمت راست بالای صفحه، صورتش را با دست چپ می‌شوید، همچنین مسح سر نیز با دست چپ آموزش داده می‌شود که همین موضوعات در کنار تصاویر پی‌درپی خود مؤلف در جای‌جای کتاب، صدای خیلی‌ها را در‌آورد. 

این سر‌و‌صداها تا مدتی خوابیده بود که چند روز پیش، جدیدی در صحن شورای شهر از کار خودش دفاع کرد و خبر از چاپ و توزیع مجدد کتابش داد. او گفت: «درباره الطافی که عنایت خداوند در هر زمانی مرحمت داشته در سالی که گذشت توفیق یافته‌ام بخشی از نذر و عهدهای خودم را ادا کنم تا توانسته باشم در راه بالا‌بردن فرهنگ مشارکت مردمی و کاهش آسیب‌های اجتماعی و در نهایت مبارزه علیه تهاجم فرهنگی قدم کوچکی برداشته باشم که توفیقی حاصل شد تا در این راستا دو جلد کتاب با موضوع نماز و سبک زندگی ایرانی- اسلامی و حقوق شهروندی و دیگری خاطرات و دلنوشته‌هایی از زندگی‌ام را تألیف کنم.» 

او به حاشیه‌هایی که بعد از دور اول انتشار کتابش به راه افتاده بود هم اشاره کرد و گفت: «در اینستاگرام ما را در نوشتن کتاب نماز زیر مشت و لگد انتقاد می‌گیرند که چرا ورزشکاران در باب نماز، سخن می‌گویند؟ علی‌رغم میل باطنی که همیشه از مجادله پرهیز می‌کنم در پاسخی منطقی به این عزیز برادر باید عرض کنم که به قول پرویز پرستویی در فیلم مارمولک که می‌گوید خدا که متعلق به آدم‌های خوب نیست، خدا خدای آدم‌های خلافکار هم هست و فقط خود خداست که بین بندگانش فرق نمی‌گذارد. فی‌الواقع خداوند ‌اند لطافت، ‌اند بخشش، ‌اند بی‌خیال‌شدن، ‌اند چشم‌پوشی و‌ اند رفاقت است. رفیق خوب و با‌مرام همه چیزش را پای رفاقت می‌گذارد.»

این نوع گفتار را در گفت‌وگو با جدیدی هم می‌توان دید وقتی که با سوژه کتابش درباره نماز به سراغش می‌رویم. او که به سختی حاضر می‌شود درباره کتابش حرف بزند و ترجیح می‌دهد حاشیه برود بالاخره درباره انتقادهایی که به کتابش شده مانند اینکه چطور می‌شود بدون داشتن تخصص درباره نماز کتاب نوشت، می‌گوید: «این انتقاد عجیب است؛ به ویژه اگر از زبان کسی باشد که از واحدهایی که فارغ‌التحصیلان حقوق گذرانده‌اند خبر داشته باشد. رشته من تربیت بدنی که نبوده، حقوق بوده و این یعنی من در تمام طول تحصیل با فقه، خارج فقه، اصول، مبانی، دروس عربی و... سر و کار داشته‌ام و بیشتر از خیلی‌ها با این مسائل آشنایی دارم. در ضمن این را هم بگویم که چه کسی گفته حتما باید یک نفر عالم تمام و کمال دین باشد تا بتواند در حوزه نماز ورود کند؟ از نظر من مسئله امر به نماز و نهی از بی‌نمازی، یک مأموریت ملی است که همه باید نسبت به انجام آن احساس وظیفه کنند و هر کاری از دستشان بر‌می‌آید انجام دهند. من نه‌تنها بر خودم واجب می‌دانم که در زمینه ترویج نماز قدم بردارم بلکه هر وقت احساس کرده‌ام کس دیگری هم هست که جوان‌ها از او حرف‌شنوی دارند رفته‌ام رو انداخته‌ام که بیا وارد وادی تبلیغ نماز بشو؛ مثلا به علی دایی گفتم بیا برای بالا‌بردن پرچم نماز کمک کن؛ چون اگر ما اهالی ورزش و کسانی که جوان‌ها آنها را الگوی خودشان می‌دانند، توصیه‌ای کنیم قطعا تأثیری صد‌چندان می‌گذارد. من فکر می‌کنم پس‌فردا که مردم و انکر و منکر شب اول قبر به سراغ من آمدند باید جوابی برایشان داشته باشم. البته این را هم بگویم که من در همه امور از جمله نوشتن این کتاب‌ها با اهالی حوزه و دانشگاه مشورت کرده‌ام و می‌کنم.»

جدیدی در پاسخ به این نکته که منظورتان نکیر و منکر است؟ می‌گوید: شما به مغز سخن توجه کن، به لفظ چه‌کار داری؟ 

او برای انتقادهایی که درباره محتوای کتابش می‌شود، مانند آموزش‌های غلط، استفاده از شمایل ائمه، نمایش اندام خودش در دوبنده کشتی آن هم لابه‌لای صفحات آموزش نماز و... جوابی دارد و آنها را سهل‌انگاری‌های پذیرفتنی می‌داند. می‌گوید: «خب کار بی‌عیب که وجود ندارد. ما که نعوذبالله ادعا نکردیم قرآن نوشته‌ایم که کتابمان بی‌عیب و نقص باشد. اشکالات محتوایی و تصویری در هر اثری ممکن است، وجود داشته باشد. اگر کسی مسلمان واقعی باشد ایراد مرا در خفا می‌گیرد. اگر واقعا دغدغه اصلاح کتاب برای منتقدان مطرح باشد، مثلا طی یک تماس به من می‌گویند فلانی، کتابت فلان ایرادها را دارد و من هم از ایشان تشکر می‌کنم و حتما در نسخه‌های بعدی کار را اصلاح می‌کنم اما احساس من این است که هدف از این کارها بیشتر ضربه‌زدن به اسلام است وگرنه شما کدام کار را بی‌عیب دیده‌ای؟ همین خبرگزاری فارس چه ایرادهایی که در برخی خبرهایش دیده نمی‌شود. خب چه ارزشی دارد که ما بیاییم این ایرادها را در بوق و کرنا بکنیم و کاری کنیم که این خبرگزاری از هدف اصلی‌اش که انتشار اخبار است، دور بماند یا اصل کار و هدفش زیر سؤال برود. من بارها گفته‌ام که ذهن جای خطرناکی است. اگر درست و خوش‌بینانه فکر کنیم، بهشت است و اگر بد فکر کنیم، دوزخ است. همواره تأکید کرده‌ام که باید ساده‌دل باشیم اما ساده‌لوح نه، بنابراین وقتی در اثری ایراداتی دیده می‌شود باید این ایرادها گوشزد شوند اما استفاده رسانه‌ای و ابزاری از آنها چیز دیگری است. بارها دیده‌ایم که کتابی در چاپ دهمش هم باز ایراد دارد و دائم در هر بار تجدیدچاپ، یکسری ایرادها برطرف می‌شوند.»

او شائبه تبلیغاتی‌بودن کارش را هم نمی‌پذیرد و می‌گوید: «ما تا چشم باز کردیم دست به هر کاری زدیم، گفتند برای نشان‌دادن خودش است، برای مطرح‌کردن خودش است اما چرا؟ کدام تبلیغ؟ من اگر دنبال تبلیغ و آگهی‌کردن خودم باشم هزار و یک راه بهتر بلدم. تبلیغ برای چه؟ برای انتخابات دور بعد شوراها که همین حالا ماه‌ها تا برگزاری‌اش مانده؟ کو تا انتخابات که من بخواهم از الان برای آن تبلیغ کنم. اگر این‌طور باشد هرکس که منتخب مردم است در طول خدمتش هر کاری که می‌کند یعنی دارد برای دور بعد تبلیغ می‌کند. ما هر کاری کنیم این حرف‌ها وجود دارد و کاری هم نمی‌شود کرد اما این را بگویم که من با این حرف‌ها پرچم نماز را زمین نمی‌گذارم بلکه تا جایی که بتوانم آن را بالاتر می‌برم. در این میان اگر بتوانم صدتا جوان را هم نمازخوان کنم، کام خودم را گرفته‌ام.»

خبر تازه هم اینکه جدیدی در حال آماده‌سازی چاپ‌های بعدی کتاب است. به گفته خودش استقبال خیلی خوبی هم از کتاب شده و همین حالا‌ آن‌قدر برای چاپ‌های جدید سفارش گرفته‌اند که نمی‌دانند چطور این همه سفارش را به چاپ برسانند و توزیع کنند. 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۹
غیر قابل انتشار: ۱۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
25
4
کار درست و هوشمندانه ای کرده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
البته که ...بسیار خوبست ...
مظاهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
6
19
با سلام. جناب عباس جدیدی بنده فرض را برا این میذارم که همه حرفای شما درست است. فقط یک دعا و آن اینکه کاش برای یک روز هم که شده اتفاقی بیفته همه بتونن باطن همدیگه رو بخونن. امیدوارم اون روز هم که اگه به هر حال تو این دنیا نباشه حتما روز قیامت اتفاق میفته هم من هم شما شرمنده نباشیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
0
9
وقتی کشتی گیران و تکواندو کاران شورای شهر تهران میشوند. بیش از این هم از تهران انتظار نمیره
امید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
12
8
هر کسی ممکن است گاف بدهد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
5
24
عباس آقا : بجای این فرمایشات و کارها به شورای شهری برس و لطف کن از هنر و تجربه مدیریت شهری و مبانی شورای شهری و وظایف و ماموریت آن مقاله چاپ کن و سخن بگو و سایر موارد را به اهل فن بسپار!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
5
36
شما را به خدا برای انتخابات دور بعد شورای شهر در سال آینده به متخصصین رای بدهیم و نه به ....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
4
40
خدایی کی به این رای داده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
من و شما و دیگران رای ندادیم
علی
|
Austria
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
0
3
وزارت ارشاد به جای پیگیری برای برگزاری كنسرت نظارت درستی بر کار نشر داشته باشد.
ناشناس
|
-
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
4
34
ازماست که برماست !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
4
25
من نميدونم تو این مملکت چرا همه خودشون رو مساوی اسلام میدونن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
3
21
مگه این آقا کتاب هم نگاشته
پس ما هم مشغول بشویم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
0
3
ترا به خدا ببين شوراى شهر تهران ، نه دهات ابرقو، جاى چه معجون هائى است كه سرنوشت مغزايران را رقم مى زنند، بشكندآن قلمى كه به صاحب چنان " متابى" مدرك دانشگاهى حقوق داده است. ( اگرراست باشد، كه هست چه فجايعى در دانشگاه ها افتاده است .) برادر زحمت كش ما در رشته خودت كاركن ، چرا " عرض خود مى برى و زحمت ما مى دارى "
يادم مياد يك بارهم دوپينگى از آب درآمدى و آبروريزى شد. (گويا سال ١٩٩٣)
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
0
3
ایشون در زمان ورزش با دوپینگ آشنا بود حالا نوع دوپینگش فرق كرده
ناشناس
|
Canada
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
27
9
البته او گاف نداده است کلمه "نکیر" به صورت عامیانه وتاجدی هم محجوبانه، در بین بچه های جنوب شهر به صورت "انکر" ادا می شود تا شبیه کلمه ای که بیان ان در عموم مرسوم نیست،نباشد.شما هم مته به خشخاش نگذارید
شهراد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
0
0
سلام
به قول بونصر مشکان در کتاب بیهقی که خطاب به بوسهل گفت: در همه ی کارها نیمه تمامی. یکی هم نیست به این عزیز برادر بگه. وقتی که برای هر کاری از هر کسی استفاده کنند همین می شود چون یک نفر در ورزش خوب بوده مثل فلانی و بهمانی پس حتما در شورا و مجلس و... هم خوب است. البته اگر مانند همهی کشورهای مترقی همه ی افراد علاقمند به سیاست جذب حزب شوند و با دیدن آموزش لازم به کار سیاسی بپردازند ایرادی ندارد.
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
4
31
چه توجیهات مضحکی سوال این است که با ورود قهرمانان به شورای شهر تهران چه گشایشی دز کار مردم شد؟الان آقای .. . برای خوذش تو ساخت ساز کسی شده.
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
0
3
چه توجیهات مضحکی سوال این است که با ورود قهرمانان به شورای شهر تهران چه گشایشی دز کار مردم شد؟
saeed
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
0
2
ببینین تو چه مملکتی زندگی میکنیم که یک نفر كم سواد با رای عوام الناس میشه عضو شورای شهر بعدش یک کتاب با موضوع مذهبی مینویسه و جالب اینکه چاپ هم میشه. نتیجه اینکه یه چیزایی مثل شایسته سالاری تو این مملکت ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
0
2
بنده خدا هنوز نميدونه بايد به خداوند جوابگو باشد
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
26
9
دمت گرم اقای جدیدی. همین که دغدغه ی فرهنگ دینی داری دمت گرم. به حرف های دیگران توجه نکن و با قدرت به کارت ادامه بده. هر جا هم اشکالی دیدی تصحیح کن و باقیش رو بسپار به خدا.
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
همین دغدغه ی دینی که داری بسه . اصلا نگران نباش . شورای شهر و مدیریت شهری کیلویی چنده؟ اصلا وظیفه شورای شهر ، تبیین مبانی انکر و منکره!!!
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
1
1
آقای جدیدی شما از کی اسلام شناس ودین پژوه شدی .آقایان وخانمهای تهران نشین شمارابه خدای احد و واحد قسم میدهم که در انتخاب هایتان دقت بیشتری بکنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
0
3
اصلا تخصص گرایی در این کشور معنا نداره من منظورم فقط ایشون نیست ،طرف رشتش فلسفه هستش داره در مورد زیست نظر میده ،اون یکی ورزشکاره داره البوم میده بیرون یا فیلم بازی میکنه بعد اون یکی سینما خونده تو اداره کشاورزی مشغول به کاره یکی دیگه میشناسنم شیمی خونده داره روزنامه نگار شده تو قسمت سیاسی مطلب میزنه .والا من که دیوانه شدم. به نظرم اگر هرکسی در حوزه خودش کتابی بنویسه یا مقاله ای چاپ کنه و تجربیات و علومش رو در اختیار دیگران قرار بده کمک بزرگی به جامعه و کشورش کرده ولی متاسفانه در اینجا...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
0
1
حتی صدای رسانه های اصولگرا را هم در آورد؟
انصاری
|
Netherlands
|
۰۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
0
1
بهتر است انسان در راه خودسازی خود نکیر و منکر خود شود
به حساب خود رسیدگی کنید قبل از اینکه حسابی به حسابتان در روز محاسبه و قبل از آن حسابرسی شود.
صحرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
0
1
جناب جدیدی نمی شد برای کاهش دغدغه های فرهنگی و افزایش راندمان خودت یک کتاب درباره آموزش کشتی چاپ و نشر می دادی.

امور دینی مگر چقد تخصص داری که وارد آن شدی. اگر طبیب بودی در همان کشتی موفق می شدی.
رحمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
0
1
تا مرد سخن نگفته باشد عیب وهنرش نهفته باشد
امیر رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
0
1
" پس‌فردا که «انکر» و «منکر» به سراغم آمدند، باید جوابی داشته باشم".!!!
اقای جدیدی «انکر» و «منکر» شما فعلا مردم تهران هستند.جواب برای اونها داشته باش.!!
ناشناس
|
-
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
0
1
آقای جدیدی "هر کسی را بهر کاری ساختند"
تو به هل دادن روی تشک متمرکز شو و قلم را به اهل قلم بسپار . به قول مرحوم شریعتی " میخواهی فکر یا عقیده ای را از بین ببری با آن دشمنی نکن ، سعی کن بد دفاع کنی "
سیما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
0
3
قیمت غذا در فست فود شما خلاف گفته هایتان می باشد آقای جدیدی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
0
3
ببین کی داره به نمایندگی مردم توی شورای شهرحرف میزنه. امثال ایشان ورضا زاده خودشون راگم کرده اند. همه هم میدونیم شما وایشان را چگونه به رشته حقوق دانشگاه راه دادند عباس آقا.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
2
0
خسته نباشی قهرمان. جدیدی در هر کاری و در هر جایی که وارد شده است قهرمان ملی است.
آقای جدیدی گاف نداده است بلکه این شما هستید که از کاهی کوهی ساخته اید. به توضیح منطقی یکی از خوانندگان توجه کنید:
"... او گاف نداده است کلمه "نکیر" به صورت عامیانه وتاجدی هم محجوبانه، در بین بچه های جنوب شهر به صورت "انکر" ادا می شود تا شبیه کلمه ای که بیان ان در عموم مرسوم نیست،نباشد."
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
0
3
افسوس آقای جدیدی پهلوان کشور نتوانست لغت یهلوانی چند سالی با خود داشته باشد.عمل کرد او در چند سال اخیر خط بطلانی برای معرفت شد.
محمدعلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
2
0
بسم الله الرحمن الرحیم
بی عیب، خداست.ماازباطن مردم،باخبرنیستیم و ماموربه قضاوت درباره ی باطن مردم نیستیم.
قهرمان! کار ارزشمندی را آغازکرده ای.
امیدوارم موفق باشی و درآینده، کارت ازهرجهت، کیفیتی بالاترپیداکند.همیشه عده ای سازمخالف خواهندزد.
یاعلی!
نظرات بینندگان