arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۸۰۲۱
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۰۸ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۵

ایران در رتبه اول جهان در تولید مقالات

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: براساس آمارهای پایگاه ISI، ایران در تولید مقالات یک درصد دنیا که دارای بیشترین استناد است ، در رتبه اول قرار دارد.

به گزارش انتخاب؛ وحید احمدی سه شنبه شب در جمع خبرنگاران در دانشگاه بوعلی سینا همدان افزود: ایران در شاخص نوآوری های جهانی در سال 2012 رتبه 104، در سال 2013 رتبه 113، در سال 2014 رتبه 120، در سال 2015 رتبه 106 و در سال 2016 رتبه 78 را کسب کرده است.

وی اضافه کرد: رتبه ایران در سال 2016 نسبت به 2015، 29 رتبه ارتقا یافته و براساس آمارها، ایران در رتبه تحصیلات عالی در سال 2015 رتبه چهارم ، در شاخص فارغ التحصیلان مهندسی در رتبه دوم قرار دارد و در حوزه پیچیدگی اقتصادی نیز رتبه 130 را کسب کرده است.

احمدی با بیان اینکه در نظر گرفتن سهم مناسبی از تولید ناخالص داخلی به امر پژوهش ضروری است، افزود: سهم تولید ناخالص ملی براساس برنامه پنجم توسعه باید به سه درصد می رسید که در حال حاضر این میزان 0.47 درصد است اما اهتمام دولت بر عملیاتی کردن این قانون است.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: بر این اساس ، دولت در قانون بودجه سال 95 اعتبارات ویژه ای را به تصویب مجلس رساند که براساس آن حدود 70 هزار میلیارد ریال برای پژوهش در نظر گرفته شده و علاوه بر آن حدود 70 هزار میلیارد ریال نیز برای پژوهش دستگاه ها اختصاص یافته است.

احمدی با بیان اینکه امیدواریم سهم تولید ناخالص داخلی به امر پژوهش از 0.47 درصد به یک درصد افزایش یابد،افزود: براساس قانون، دستگاه های اجرایی باید یک درصد از اعتبارات خود را به امر پژوهش اختصاص دهند که این امر هنوز محقق نشده است.

وی تصریح کرد: 20 درصد مشوق هایی برای دستگاه هایی در نظر گرفته شده است و صورتی که دستگاه ها اقدام به اختصاص این اعتبارات به امر پژوهش کنند، 20 درصد بودجه های آن ها اضافه خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به برگزاری نشست معاونان پژوهش و فناوری منطقه چهار کشور در روز سوم شهریورماه در همدان تصریح کرد: در این نشست معاونان پژوهش و فناوری استان های همدان، مرکزی، قزوین و قم حضور خواهند یافت.

وی با تاکید بر اینکه ما معتقدیم سیاست گذاری ها باید با همکاری دانشگاه ها و عقل جمعی صورت گیرد، ادامه داد: در این راستا، بسیاری از فعالیت ها به دانشگاه ها واگذار شده است به گونه ای که آیین نامه تشکیل شرکت های دانش بنیان به دانشگاه صنعتی اصفهان واگذار شد که این دانشگاه با همکاری تعداد دیگری از دانشگاه ها اقدام به تدوین این آیین نامه کردند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان