arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۸۰۴۵
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۰ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۵

عملیات نظامی ترکیه و ائتلاف ضد داعش در جرابلس سوریه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که جنگنده‌های این کشور به همراه جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش دست به حملات هوایی در شهر جرابلس زده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، عملیات جنگنده‌های ترکیه و ائتلاف ضد داعش با هدف نابودی اعضای داعش در مزرهای سوریه و ترکیه انجام گرفته است.

نیروهای کرد بر شهرکی مرزی در جرابلس در رود فرات تسلط یافته‌ بودند و این مساله موجب خشم ترکیه در پی نفوذ کردهای سوریه در منطقه شده است.

در این راستا نیروهای ویژه مشترک ارتش ترکیه و نیروهای هوایی ائتلاف ضد داعش صبح امروز (چهارشنبه) عملیات نظامی را در شهر جرابلس در شرق حلب در شمال سوریه با هدف بیرون راندن داعش از این منطقه آغاز کردند.

رسانه‌های نزدیک به دولت ترکیه گفتند:‌ این حمله با هدف پاکسازی مرزهای ترکیه و سوریه از لوث وجود گروه‌های تروریستی و تامین امنیت مرزهایی است که گروه‌های کرد و دیگر گروه‌های مخالف سوریه و داعش آن را به نوعی میان خود تقسیم کرده و بر این مرزها تسلط دارند.

منابع میدانی نیز به اسکای نیوز عربی گفتند: نیروهای زمینی ارتش آزاد سوریه نیز در سایه پوشش هوایی و توپخانه‌ای آمریکا و ترکیه به مقابله با داعش می‌پردازند.

در حالی که یک مسئول ارشد ترکیه اظهار داشت که گروهی از نیروهای ویژه ترکیه در چارچوب عملیات نظامی در جرابلس وارد شمال سوریه شده‌اند، منابع نظامی ترکیه گفتند که عملیات زمینی ارتش در جرابلس هنوز آغاز نشده است و در حال حاضر عملیات گشودن گذرگاهی به سوریه در حال انجام است.

منابع نظامی ترکیه همچنین افزودند که ۶۳ هدف داعش را در شمال سوریه با توپخانه‌ و در حملات هوایی زده‌اند.

این منابع افزودند:‌ عملیات جرابلس تضمین امنیت مرزها، تمامیت ارضی سوریه و حمایت از ائتلاف ضد داعش را هدف قرار داده‌اند.

به گفته این منابع،  جنگنده‌های ترکیه و ائتلاف آمریکا چهار حمله هوایی را علیه اهداف داعش در جرابلس داشتند.

منابع نظامی ترکیه تاکید کردند که ۱۱ موضع از مجموع ۱۲ هدفی که نیروی هوایی در چارچوب عملیات در شمال سوریه تعیین کرده بود به هدف خورده است.

همچنین رسانه‌های ترکیه اظهار داشتند که آنکارا از قبل به مسکو عملیات نظامی خود در جرابلس را ابلاغ کرده بود.

سی ان ان ترک نیز اعلام کرد که تانک‌های ترکیه به مرزهای سوریه نزدیک شده و مقابل شهر جرابلس قرار گرفته‌ اما هنوز از مرز رد نشده‌اند.

ارتش ترکیه از چند روز پیش تجهیزات نظامی و تانک‌های خود را در منطقه قرقمیش در مرزهای سوریه و در مقابل شهر جرابلس مستقر کرده است.

همچنین توپخانه ارتش ترکیه مقرهای داعش در جرابلس را طی چند روز گذشته هدف گرفته است.

دولت ترکیه روز سه شنبه به غیرنظامیان در شهرک قرقمیش در نزدیکی جرابلس گفت که منطقه را که احتمال دارد خمپاره‌های داعش به سمت ترکیه شلیک شود، ترک کنند.

گروه‌های وابسته به ارتش آزاد  سوریه نیز از خاک ترکیه و با هماهنگی ائتلاف ضد داعش خود را برای این جنگ آماده کرده‌اند. این اقدام ترکیه عملیات پیش‌دستانه در مقابل طرح شبه نظامیان "سوریه دموکراتیک" برای حمله به جرابلس در پی تسلط بر منبج و طرد داعش از آنجاست.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان