arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۸۰۶۵
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۲ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۵

کمک مالی یکی از مظنونان اصلی کودتای ترکیه به کمپین کلینتون

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عادل اوکسور، یکی از مظنونان اصلی کودتای 15 ژوئیه در ترکیه، دو سال گذشته پنج هزار دلار توسط یک شرکت ساختگی به کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری کمک کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری ورلد بولتن، عادل اوکسوز، استادیار دانشکده الهیات در دانشگاه ساکاریا در ترکیه بوده که در حال حاضر در میان افراد تحت تعقیب از اعضای سازمان فتو (وابسته به فتح الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه) از سوی مقامات ترکیه است.

اوکسوز شب کودتای 15 ژوئیه در پایگاه هوایی آکینجی در آنکارا بود که در آنجا بازداشت شده و پس از یک بازجویی کوتاه آزاد شد. اما در حال حاضر اوکسوز به عنوان یکی از افراد اصلی کودتای 15 ژوئیه متهم است و حکم بازداشت وی دوباره صادر شده است. مقامات ترکیه اعلام کردند: وی رهبر پایگاه آکینجی بوده است.

اوکسوز پس از آزادی‌ ناپدید شده و علی رغم تلاش‌های دولت ترکیه برای دستگیری‌اش، هنوز اثری از او یافت نشده است.

در همین راستا روزنامه یهو اس ای تودی، در گزارشی اعلام کرد: اوکسوز که یکی از مظنونان اصلی کودتای 15 ژوئیه در ترکیه است، یکی از حامیان مالی کمپین هیلاری کلینتون نیز محسوب می‌شود.

براساس این گزارش، اوکسوز یک شرکت ساختگی به نام "هارمونی اینترپرایزز: در سال 2014 ایجاد کرده که در ماه ژوئن همان سال پنج هزار دلار کمک مالی به کمپین "آماده برای کمپین هیلاری" کمک کرده است.

براساس قوانین آمریکا، افراد خارجی نمی‌توانند به کمپین‌های انتخاباتی در آمریکا کنند اما شرکت‌های متعلق به افراد خارجی اگر منفعت مالی برای آمریکا داشته باشند، می‌توانند کمک کنند.

همچنین این روزنامه در ادامه نوشت: افراد دارای دو تابعیت آمریکاـ‌ترکیه‌ای وابسته به فتح الله گولن تاکنون صدها هزار دلار کمک‌های مالی مشکوک به کمپین‌های انتخاباتی در آمریکا داشته‌اند.

براساس تحقیقات انجام شده از سوی این روزنامه، شرکت‌های وابسته به گولن که کمک‌ مالی کرده‌اند تلفن‌ها و ایمیل‌های خود را قطع کرده‌اند که این مساله نشان می‌دهد که به احتمال بسیار این شرکت‌ها ساختگی بوده‌اند.
نظرات بینندگان