arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۸۱۵۵
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۱ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۵

بزرگ ترین کشتی هوایی جهان شکست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
'ایرلندر 10' بزرگترین کشتی هوایی جهان روز چهارشنبه در جریان دومین پرواز آزمایشی اش در انگلیس، با شکست مواجه و پس از برخورد با زمین دچار آسیب شد.

به گزارش انتخاب، 'ایرلندر 10' که ترکیبی از بالون و هواپیما است، به دنبال سقوط ناگهانی به زمین، در جریان فرودش در منطقه کاردینگتون در 90 کیلومتری شمال لندن، از ناحیه کابینه خلبانش دچار آسیب شده است.

شرکت انگلیسی 'وسایل نقلیه هوایی هایبردی '( اچ ای وی ) که از مارس 2015 میلادی بر روی این طرح کار می کند، روز چهارشنبه گفته است که هیچ کدام از خدمه این کشتی هوایی در جریان این حادثه دچار صدمه نشده اند.

به گفته سخنگوی این شرکت، پرواز آزمایشی ایرلندر 10 در کل خوب بود و این حادثه در زمان فرود آن رخ داده است.

این هواپیمای غول آسا که 93 متر طول دارد ،هم اکنون در کاردینگتون در شهرستان بدفوردشایر در شمال لندن مستقر است.

این کشتی هوایی در 17 سپتامبر گذشته، اولین پرواز آزمایشی خود را در فرودگاه کاردینگتون با موفقیت پشت سر گذشته بود.

این کشتی هوایی پس از نیم ساعت پرواز و اجرای یک سری پروازهای نمایشی توانسته بود به سلامت به زمین بنشیند.

در آزمایش اولیۀ این هواپیما، بخش بالن مانند آن با 1.3 میلیون فوت مکعب هلیوم یعنی تقریباً به اندازه ای که برای پر کردن 15 استخر شنا کافی باشد، پر شده بود.

'استفان مک گِلنان'، مدیر اجرایی ' اچ ای وی'، گفته است که در ساخت این کشتی پرنده ترکیبی از فناوری هوایی، فناوری بالون و فناوری بالگرد به کار گرفته شده است.

به گفته وی، برای ساخت این کشتی هوایی مبلغی معادل ساخت یک هواپیمای بزرگ، (حدود 46.6 میلیون دلار) تاکنون هزینه شده است.

گفته می شود تفاوت این نوع کشتی پرنده با دیگر هواپیما این است که برای فرود لزوماً به باند فرودگاه نیاز نداشته و می تواند درروی آب، سطح یخ زده و حتی سطح ناصاف فرود بیاید و سرعت آن در حدود 100 کیلومتر در هر ساعت است.

بزرگترین کشتی هوایی جهان در ابتدا در سال 2009 میلادی با عنوان پروژه ایرلندر 10 برای ارتش آمریکا طراحی شد اما پس از آنکه این پروژه نیمه تمام رها شد، بار دیگر برای کاربردهای تجاری بازطراحی شد.

این کشتی هوایی در صورت عملیاتی شدن می تواند تا 10 تُن بار و 48 مسافر را در خود جای دهد و به طور مداوم به مدت پنج روز در آسمان باشد.

این هواپیما هیبریدی است و به دلیل آلایندگی کم و نداشتن آلودگی صوتی مورد استقبال قرارگرفته است. 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان