arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۸۵۸۹
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۲۱ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۵

تاسیس مراکز تجاری ایران در روسیه و ارمنستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار تهران با اشاره به اینکه هدفگذاری استان در نخستین مرحله از توسعه صادرات، توجه به کشورهای مشترک المنافع است گفت: تاسیس مراکز تجاری ایران در دو کشور روسیه و ارمنستان به عنوان پیش نیازهای این بخش در دست اقدام است.

به گزارش انتخاب، محمد امامی امین عصر امروز در نشست هم اندیشی تولید و صادرات محصولات کشاورزی که در محل استانداری تهران برگزار شد افزود: مذاکرات لازم با اتاق بازرگانی ایران و روسیه و دست اندرکاران این حوزه انجام شده و کارهای اداری برای تاسیس این مراکز به پایان رسیده است.

وی با بیان اینکه در گام بعدی باید افراد علاقه مند به حضور در بازار روسیه آشنایی های لازم را در این خصوص کسب کنند اظهار کرد: این نشست در راستای ایجاد آشنایی تولیدکنندگان محصولات کشاورزی با شرایط و ویژگی های بازار روسیه برگزار شده است.

معاون استاندار تهران، اراده دولت را هموار کردن مسیر صادرات و رفع موانع این بخش دانست و گفت: دولت تدبیر و امید به دنبال حرکت اقتصاد کشور به سمت اقتصاد چندمحصولی و غیر وابسته به نفت است.

وی با بیان اینکه راه مقابله با تحریم ها و تحقق اقتصاد مقاومتی توسعه صادرات است تصریح کرد: بیش از 17 هزار واحد صنعتی در قالب کارگاه یا کارخانه در استان تهران فعال هستند که بسیاری از محصولات آن ها در صورت برندسازی، بسته بندی صحیح و رسیدن به استانداردها قابلیت عرضه در بازارهای بین المللی را دارند.

معاون استاندار تهران اظهار کرد: در همسایگی ایران، بازاری با جمعیتی بالغ بر 400 تا 500 میلیون نفر وجود دارد که در گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته است و اکنون که در شرایط کاهش قیمت نفت و محدودیت های اقتصادی هستیم باید به این ظرفیت توجه ویژه ای صورت گیرد.

امامی امین شرایط جغرافیایی و زیرساختی کشور را عاملی برای تسهیل صادرات به کشورهای همسایه عنوان کرد و گفت: کشورهای مستقل مشترک المنافع(C.I.S) شامل آذربایجان، ارمنستان، روسیه، ازبکستان و غیره با جمعیتی در حدود 300 میلیون نفر با توجه به شرایط اقلیمی و زیرساختی امکان تولید بسیاری از محصولات کشاورزی را ندارند و نیازمند واردات زیادی در این بخش هستند.

وی با انتقاد از اینکه حجم صادرات ما به روسیه به عنوان یک بازار فوق العاده بسیار اندک است خاطرنشان کرد: حجم تجارت خارجی روسیه در سال گذشته حدود 800 میلیارد دلار اعلام شد که سهم صادرات ما به این کشور بسیار اندک و در حدود 170 میلیون دلار بود.

این درحالی است که به گفته معاون استاندار تهران، ترکیه سال گذشته حدود 40 میلیارد دلار صادرات به روسیه داشته است که تنها هشت میلیارد دلار آن مربوط به کالاهای کشاورزی بود.
امامی امین با اشاره به اینکه در سال گذشته ایران کمتر از 0.4 درصد ترکیه به روسیه محصولات کشاورزی صادر کرده است تاکید کرد: در حال تلاش هستیم تا سهم خود را از این بازار جذاب به دست آوریم.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان