arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۸۶۰۱
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۲۳ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۵

ژاپن ۳۰ میلیارد دلار صرف توسعه قاره سیاه می کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نخست وزیر ژاپن از اختصاص مبلغ ۳۰ میلیارد دلار ظرف مدت سه سال با هدف حمایت از زیرساخت های توسعه آفریقا خبر داد.

به گزارش انتخاب به نقل از رویترز، «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن امروز شنبه از قصد این کشور برای اختصاص ۳۰ میلیارد دلار کمک مالی برای حمایت از زیرساخت های توسعه آفریقا در دو بخش دولتی و خصوصی خبر داد.

ژاپن که به لحاظ منابع طبیعی در مضیقه است، به ویژه از بعد از حادثه نیروگاه اتمی فوکوشیما در سال ۲۰۱۱ میلادی و به دنبال آن تعطیلی اغلب راکتورهای هسته ای، به شدت به فکر بهره مندی از منابع طبیعی قاره سیاه افتاده است.

آبه در حال حاضر برای حضور در ششمین کنفرانس بین المللی که به همت توکیو پیرامون موضوع توسعه آفریقا برگزار می شود، به نایروبی پایتخت کشور کنیا سفر کرده است.

به گفته وی، بسته کمک مالی ژاپن ظرف مدت سه سال ارائه می شود و شامل ۱۰ میلیارد دلاری نیز هست که از طرف بانک توسعه آفریقا برای پروژه های زیرساختی در این قاره اختصاص یافته است.

آبه در جمع دستکم ۳۴ رهبر از سراسر قاره آفریقا مجموع کمک مالی در نظر گرفته شده را با احتساب سرمایه گذاری بخش خصوصی ۳۰ میلیارد دلار اعلام و از این اقدام به عنوان راهی نوید بخش برای آینده قاره سیاه و البته نزدیکی هر چه بیشتر آفریقا و ژاپن یاد کرد.

ناگفته نماند که این ۳۰ میلیارد دلار متفاوت از مبلغ ۳۲ میلیارد دلاری است که ژاپن در کنفرانس مشابهی در سال ۲۰۱۳ میلادی به پرداخت آن ظرف مدت پنج سال متعهد شد.

به گفته آبه، انگیزه افرایش رغبت توکیو به سرمایه گذاری هر چه بیشتر در آفریقا بهبود همکاری ها و افزایش سطح کیفیت است که در دو عرصه بهداشت و کارآمدی نیروی کار نیز لحاظ می شود.

مجموع سرمایه گذاری مستقیم ژاپن در آفریقا در سال میلادی ۲۰۱۵ مبلغ ۱.۲۴ میلیارد دلار و اندکی کمتر از مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار در سال میلادی ۲۰۱۴ بود.

 این در حالی است که در ماه آوریل سال میلادی ۲۰۱۵، چین تنها در منطقه نفت خیز گینه استوایی دو میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد.

منبع: مهر
نظرات بینندگان