arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۸۶۰۸
تعداد نظرات: ۶۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۸ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۵

مشهد؛ از ماجرای کنسرت ها تا رای متناقض در انتخابات

«کنسرت می خواهی؟ از مشهد برو!» این عنوانی است که این روزها تیتر یک رسانه های مختلف شده در مورد شهر مشهد. باز هم سخنرانی آیت الله علم الهدی،‌ امام جمعه ی مشهد درباره ی کنسرت در مشهد، خبرساز شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس سیاسی «انتخاب»؛ احسان رستگار: ماجرای اول: «کنسرت می خواهی؟ از مشهد برو!» این عنوانی است که این روزها تیتر یک رسانه های مختلف شده در مورد شهر مشهد. باز هم سخنرانی آیت الله علم الهدی،‌ امام جمعه ی مشهد درباره ی کنسرت در مشهد، خبرساز شده است. آمار دقیقی در دست نیست اما به عنوان یک مشهدی - که ۱۸ سال ابتدایی عمرش را در مشهد گذرانده - و نیز مردم این شهر خاص را به خوبی می شناسم و با اهالی رسانه ی آن در ارتباطم، می دانم که اگر همه پرسی برگزار شود، مشهدی های سال ۹۵ - که بسیاری از آن ها را جوانان دهه ی شصتی و مخصوصا هفتادی تشکیل می دهند - اکثرا برای برگزاری کنسرت در مشهد، پاسخ آری خواهند داد.

ماجرای دوم: یکشنبه، نهم اسفند ۹۴، ترکیب نمایندگان مجلس دهم در شهرهای دیگر هم مشخص شد؛ هنوز شمارش آراء کاملا تمام و اعلام نشده بود، اما نتایج اعلام شده برای شهر مشهد، نشان می داد که ۵ صندلی نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی، همگی توسط اصول گرایان پر شده است. اگر کسی بافت سیاسی مشهد را می شناخت، متعجب نمی شد، اما نکته ای همه را غافلگیر کرد؛ از ۵ نفر، سه نفر متعلق به گفتمان حزب پایداری بودند و دو نفر دیگر هم اصول گرا بودند؛ این ۵ نفر راه یافته به مجلس دهم، همگی در یک فهرست انتخاباتی یعنی فهرست اصول گرایان قرار داشتند. سید امیر حسین قاضی زاده ی هاشمی با حدود ۳۸۴ حاضر رای، نصرالله پژمان فر با حدود ۳۷۷ هزار رای، محمدحسین حسین زاده ی بحرینی با حدود ۳۵۳ هزار رای، رضا شیران خراسانی با حدود ۳۴۳ هزار رای و جواد کریمی قدوسی با حدود ۳۲۴ هزار رای، به ترتیب نفرات اول تا پنجمی بودند که توانستند به نمایندگی از مردم مشهد، وارد مجلس دهم شوند. نفر سوم و نفر چهارم رای آورندگان، یعنی محمدحسین بحرینی و رضا شیران، متعلق به حزب پایداری نبودند، اگرچه اصول گرا به شمار می رفتند. حزب سیاسی رضا شیران، جمعیت پیشرفت و عدالت و تنها نامزدی در انتخابات مجلس دهم بود که رسما مورد تایید و حمایت محمدباقر قالیباف قرار گرفت.

ماجرای سوم: هفته ی آخر خرداد ۹۲ و پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، آمار تفکیک شده ی استانی وزارت کشور حاکی از آن بود که حسن روحانی با حدود ۵۲۹ هزار رای، محمدباقر قالیباف با حدود ۳۰۳ هزار رای و سعید جلیلی با حدود ۱۱۱ هزار رای، نفرات اول تا سوم انتخابات ریاست جمهوری در استان خراسان رضوی شده اند. حتی خود روحانی هم فکر نمی کرد که در استان و به تعبیری شهر قالیباف، بتواند او را شکست دهد. همه متعجب بودند که چرا رای مردم مشهد، با این فاصله ی حدود ۲۲۶ هزار نفری، به نفع روحانی چرخیده! اگرچه این اتفاق در انتخابات های قبلی نیز مسبوق به سابقه بوده است، اما محبوبیت قالیباف در مشهد، آن قدر محسوس بود که تحلیل گران با هر گرایشی، آراء این شهر و خراسان را برای قالیباف کنار گذاشته بودند و سعی بر این بود که روحانی با اختلافی اندک بتواند جایگاه دوم را از آن خود کند و نامزد مشهدی دیگر این شهر یعنی سعید جلیلی، نتواند دوم شود. اما اگر رای قالیباف و جلیلی را با هم جمع کنیم، باز هم حدود ۱۱۴ هزار رای از روحانی کم می آورند؛ این یعنی رای مشهد، بیش از آن که قومی-قبیله ای باشد، ایدئولوژیک بوده است و مبتنی بر حمایت دو رئیس جمهور اسبق و نیز حجت الاسلام سیدحسن خمینی از روحانی، نهایتا اکثرشان به روحانی رای داده اند.

حال این سه ماجرا - که طی سه سال اخیر در مشهد رخ داده- را بگذاریم کنار هم و به قضاوت بنشینیم؛ مردمی که اگرچه اکثرا با کنسرت موافقند، ولی تصمیم گیرندگان و مقامات عالی رتبه ی شهر با کنسرت مخالفند، مردمی که در انتخابات مجلس، اتفاقی را که در تهران به نفع فهرست امید رقم خورد را در مشهد به نفع فهرست ائتلاف اصول گرایانی رقم می زنند که سه نفر از آن فهرست، از اعضای معروف حزب پایداری و سراپا مخالف برجام بوده و هستند و مردمی که در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲، به گفتمان مذاکره با دنیا و در واقع به بازتولید و روایتی به روز از گفتمان سیاسی و فرهنگی اصلاحات و دو رئیس جمهور قبل از محمود احمدی نژاد، یعنی آیت الله هاشمی رفسنجانی و «رئیس جمهور اسبق» رای می دهند.

هر تحلیل گری اگر این سه اتفاق را که طی سه سال پیاپی رخ داده، مورد تامل قرار دهد، گیج می شود، اما توضیح آن اصلا برای یک تحلیلگر مشهدی، دشوار نیست. در این باره، ذکر نکات زیر، مفید به نظر می رسد:

۱- تعبیری به نام بافت سیاسی برای مشهد می تواند به کار رود، کما این که برای هر نقطه از دنیا که حکومتی بر آن استوار و مردمی در آن از حقوق شهروندی برخوردارند، لفظا، این عبارت کاربرد می یابد، اما در عمل، آن چه که به عنوان جریان سیاسی منسجم، هوشمند، هدفمند و جریان ساز که بخواهند در مشهد فعالیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی منسجم انجام دهند و طیفی از مردم را لااقل سالیانه با خود همراه کنند، در مشهد وجود ندارد؛ به جز برخی از طیف های خاص - که قدرتمند هستند اما این قدرت را از مردم اخذ نکرده اند - مانند انصار حزب الله مشهد که مورد حمایت معنوی آیت ا... علم الهدی هم هست. در ساحت عمل، جریانی در مشهد می تواند رسما و علنا رشد کند و فعالیت های تبلیغاتی و سیاسی و فرهنگی و اجتماعی اش را بسط دهد، که این جریان، با آن ماهیتا مخالفت نداشته باشد. طبیعتا این بدان معنا نیست که اصلاح طلبان حق فعالیت در مشهد را ندارند، اما به این معنا هست که تناسب تخصیص فضا و امکاناتی که در اختیار اصول گرایان و طیف های مورد حمایت نهادهای خاص در مشهد قرار می گیرد در قیاس با اصلاح طلبان، آن قدر که در تهران عادلانه و بدون هرگونه تبعیضی هست، محقق نمی شود. مشهد در واقع شهر مطلوبی برای فعالیت اصلاح طلبان نمی تواند باشد تا زمانی که امام جمعه ی آن، بارها اصلاح طلب به ما هو اصلاح طلب را شدیدا مورد عتاب در خطبه های نماز جمعه قرار داده است. اگر در نهادهای قدرت تهران، دعوا بر سر فتنه است، در نهادهای قدرت مشهد، دعوای حیثیتی بر سر نفس اصلاح طلب بودن هم هست.

۲- و اما علت اصلی، به اعتقاد نویسنده، مورد فوق نیست، چون به هر ترتیب، اشخاص شناخته شده ای از صافی شورای نگهبان عبور کرده اند و با شناسنامه ای کاملا اصلاح طلبانه، وارد عرصه ی رقابت انتخابات مجلس دهم شدند، ولی رای نیاوردند؛ شخصی مانند حسین امینی، استاندار اسبق سیاستان و بلوچستان در دولت اصلاحات و رئیس بنیاد امید ایرانیان خراسان رضوی و رئیس ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف در خراسان که در صدر فهرست انتخاباتی امید در مشهد بود، بهترین نمونه برای ذکر است. علت العلل این انتخاب مشهد در سال ۹۴ و آن انتخابات همین مشهد در ۹۲، متاسفانه، در چارچوب علوم سیاسی، توسعه نیافتگی سیاسی و به زبان دیگر، رای غیر هوشمندانه است. رای مردم مشهد، به عنوان دومین کلان شهر جمهوری اسلامی ایران، با رای مردم اصفهان، شیراز و تبریز، قابل مقایسه نیست؛ چون در کلان شهرهای دیگر، این تناقض آراء طی دو سال و این انتخاب ضد و نقیض در ریاست جمهوری یازدهم و مجلس دهم رویت نمی شود.
بحث بر سر این نیست که چون مردم مشهد به فهرست امید رای نداده اند، عیبی متوجه انتخابشان است، بلکه بحث بر سر تضاد و تناقض حداکثری مردم یک شهر طی کوتاه ترین بازه ی زمانی انتخاباتی یعنی دو سال و انتخاب اصلاح طلب ترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۲ و سپس انتخاب اصول گراترین فهرست انتخاباتی مجلس دهم در سال ۹۴ است. چطور می شود انتخاب گفتمان مذاکره با آمریکا و گفتمان مورد حمایت آیت ا... هاشمی و رئیس جمهور اصلاحات را - که وجوه سیاسی و فرهنگی آن برای همه ملموس است - را با گفتمانی که بیشترین تقابل و تضاد را با این نگاه دارد یعنی فهرست اصول گرایان ۹۴ مشهد، در کنار هم قرار داد؟
این یعنی مردم مشهد، دقیقا متوجه نشده اند که چه کسی را می خواهند به قدرت برسانند؛ یک سال روحانی را به قدرت می رسانند تا مذاکره کند و برجام را رقم بزند و دو سال بعد، کریمی قدوسی و پژمان فر و قاضی زاده ی هاشمی را هم به قدرت می رسانند که اساسا و ماهیتا با روحانی و اصلاحات و مذاکره و برجام و محورهای گفتمانی دولت یازدهم، تمام قد مخالفند. 
شفاف ترین نکته ای که از رای مردم مشهد می توان به طور دقیق و منطقی و تحلیل کرد، رای بالای آن ها به قاضی زاده ی هاشمی است، یعنی پسرعموی وزیر بهداشت، محبوب ترین وزیر دولت یازدهم در سراسر کشور؛ محبوبیت و خوش نامی فراوان وزیر بهداشت در کل کشور و مخصوصا استانش یعنی خراسان رضوی، از دلایلی بود که باعث شد دو پسر عموی او از شهر مشهد و فریمان، وارد مجلس شوند. این واقعیت از آن جا قابل استنتاج است که قاضی زاده در فهرست اصول گرایان،‌ نفر چهارم از پنج نفر بود، اما توانست رای اول مشهد را از آن خود کند؛ پس مشخص است بسیاری از مردم مشهد، به فهرست اصول گرایان رای نداده بلکه فهرستی مختلط را با سلیقه ی خود به صندوق انداخته اند که در اکثر این فهرست ها، نام پسرعموی وزیر بهداشت هم بوده است.

۳- برخی این گونه عنوان می کنند که تبلیغات اصول گرایان در مشهد بیشتر بوده و نتیجتا آن ها برنده شده اند. با فرض صحیح در نظر گرفتن این گزاره، سوالی که پیش می آید، این است که پس چرا در تهران - که اصول گرایان از اصلاح طلبان بیشتر تبلیغات کرده بودند - دقیقا عکس نتیجه ی مشهد آن هم در هر دو انتخابات مجلس و خبرگان رخ داد؟ پاسخ، علتی است در ادامه ی مورد فوق؛ مردم مشهد علاوه بر این که عجیب و غیرقابل پیش بینی رای می دهند، خیلی توصیه پذیر هم نیستند. یعنی نمی توان شخصیت خاصی را یافت که اگر از فلان فهرست - خواه اصول گرا، خواه اصلاح طلب یا جریانی دیگر - حمایت کند، آن ها نیز پیرو انتخاب او به آن شخص رای بدهند. این البته هم حسن است و هم عیب؛ حسن است چون استقلال فکری بالای مردم را نشان می دهد. عیب است چون تبعیت کردن از شخصیتی هم فکر و هم گفتمان، حسن است نه عیب؛ به هر حال قاعدتا هر یک از مردم ایران، به یک گفتمان قرابت فکری داشته و هر گفتمان هم چند نفر تابلو و شخصیت مشهور دارد، پس من حیث المجموع، این جا تبعیت نکردن از شخصیت مشهور یک جریان، به مثابه تکبر و عدم توسعه یافتگی سیاسی است، نه پیاده نظام نبودن و مستقل رای دادن.

امروز در ایران، مهم ترین رسانه، تلگرام است و به تعبیری، تلگرام همه جا حکمرانی رسانه ای می کند. پس نمی توانیم بگوییم که اطلاع رسانی ضعیف بوده یا دلایلی از جنس تبلیغات ناکافی چون پایداری ها نیز از حیث تبلیغات، اگر از اصلاح طلبان ضعیف تر نباشند، قوی تر نیستند.

سخن آخر:
بعد از انتخابات، با خیلی از مشهدی ها صحبت کردم؛ نکته این جاست که اولا بسیاری شان، مخصوصا میان سال ها، برایشان مهم نبود که نامزدی که اسمش را روی تعرفه نوشته اند، اصول گرا بوده یا اصلاح طلب، بلکه شهرت او برایشان مهم تر بود. بسیاری از مشهدی ها، ۹۲ به روحانی رای دادند و ۹۴ به کریمی قدوسی و پژمان فر، چون این ها اسمشان سر زبان ها افتاده است در مشهد، به همین سادگی.

ثانیا، در مشهد، برخلاف تهران، مردم مجلس و انتخابات مجلس را، یک پنجم انتخابات ریاست جمهوری هم جدی نمی گیرند و فضای شهر، مثل تهران انتخاباتی نمی شود.

واقعیت این شهر این است که، برخلاف تهران که از مدارس، مردم می آموزند که چگونه سیاسی شوند و این سیاسی شدن در دانشگاه ها قوام می یابد، ساخت های آموزشی و نیز مردم نهاد در مشهد، شدیدا فشل و بی هدف بوده و نتیجتا، ذائقه ی اصلی و سلیقه ی سیاسی مردم مشهد را، فعلا، متاسفانه، فقط می توان از نتایج انتخابات های ریاست جمهوری استمزاج کرد، نه هیچ انتخابات دیگری. در انتخابات ریاست جمهوری، مردم مشهد به آن کسی رای می دهند که بیشتر از حرف هایش خوششان بیاید، مثل تهران.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۱
متین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
7
13
نبود هوش سیاسی در بسیاری از شهرها حتی تهران مشهود است. مگر همین تهرانی ها نبودند که احمدی نژاد را به قدرت رسانیدند ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
10
13
این موضوع کنسرتها فقط برای منحرف کردن افکار عمومیه وگرنه مشکل اصلی مردم ما کنسرت نیست این مشکل مردم مرفه که دغدغه دیگه ای جزء تفریح ندارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
دمت گرم...اینقد کنسرت کنسرت میکنن انگار ما از کمبود موسیقیو کنسرت داریم نابود میشیم!!!بابا فکر خونه و اشتغال و ازدواج جوونا باشید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
امثال شما مشکل مملکت را نه حجاب می دانید نه فرهنگ نه هنر نه میزان شادی مردم نه میزان تفریحشان .شما حتی بزرگترین مشکلان را مشکل به حساب نمی اورید.اگر یک جامعه بخواهد پیشرفت کند تمام ابعاد ان باید بهم به جلو برود .فرهنگ وهنر یک جامعه ستون های یک جامعه اند چطور می توانید انهارا بی اهمیت قلمداد کنید
دکتر حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
1
8
این فشل و بی هدف بودن تو نوشتار شما تحلیل گر مشهدی هم کاملا مشخصه!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
5
8
در جواب مردم مشهد
خود کرده را تدبیر نیست.
مهران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
11
8
بازهم توهین، خجالت بکشید حالا چون مردم مشهد در انتخابات مجلس به اصلاح طلب ها رای ندادن یعنی توسعه سیاسی نداشتند خجالت هم خوب چیزیه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
2
5
بدلیل زائر خیزی مشهد خیلی تحلیلهای دقیقی نمیشود انجام داد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
3
6
توهین می کنید اما از خود مردم مشهد نظر نمی خواهید این نشانه کبر و خونخواهی شماست. اگر مثل تمام دنیا از مردم مشهد نظر خواهی کنید و مشکلات را بپرسید جواب درست خواهید گرفت نه با هوچی گری و حرفهای بیهوده زدن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
9
4
اقای علم الهدی بهترین درس را به مردم و بهترین موقعیت را به اصلاح طلبان، دادند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
7
5
من یک شهروند مشهدی ام. یکی از مواردی که شما از ذکر اون غفلت کردید درجه بالای مذهبی بودنه مردم مشهد هست. مردم به سبب علاقه به ائمه؛ حضور چشمگیری در مجتمع های مذهبی دارند. مطلب مورد نظر من همین هیئات مذهبیست که متاسفانه در سیطره نفوذ پر رنگ جبهه پایداریست و بازهم متاسفانه کافیست یک جلسه پای منبر این مجالس بشینید تا ببینید چگونه محفل را تبدیل به محفل جناحی میکنند...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
3
3
با وجودی که مشهدی هستی نتوانستی دلیل این دوگانگی در رای را دریابی در حالیکه این وضعیت در بسیاری از جاهای کشور هم همیطور است . علت در این است که اصول گرایان بصورت تکلیفی به اسامی مشخص رای میدهند اما رای غیر اصول گرایان که طیف های متعددی هستند بین افراد زیادی تقسیم می شود ولی این در انتخابات ریاست جمهری اینجور نیست و متاسفانه از همین واقعیت جامعه استفاده می شود وانتخابات مجلس را مهندسی می کنند. شما می توانید تقریبا این طور حساب کنی ، کل ارای ماخوذه منهای رای بالای اصول گرایان مساوی است با رای اصلاح طلبانی است که در انتخابات ریاست جمهوری به نامزد اصلاح طلب می دهند
رضاجوانشیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
0
5
سلام
اگر جسارت گذاشتن نظر را نداشته باشید بدانید روز بروز محبوبیت خود را از دست خواهید داد،وقتی جامعه یکطرفه باشد و تک نظر ،پس دانستن یا ندانستن خبر چه ارزشی دارد ،شاید بگویید ما هر روز تعدا بیننده مان زیاد می شود ولی ببینید و نظر سنجی بکنید ببینید چند درصد با روشهای شما از جمله عدم پخش نظرات علی الخصوص نظراتی که توهین نیستند شاید کمی تند باشند یا حاوی سوال از شخص مورد نظر یا گوینده خبر ولی عدم پخش نظرات توسط شما روزی شما را نیز گوشه نشین و محصورخواهد کرد ،پس بنظر بنده سعی کنید این رویه را کمی متعادلتر کنید یا اینکه به کار دیگری مشغول شوید.
با تشکر - رضا جوانشیر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
1
5
عجب تحليل دوغكي ‎لطفابه شعور مخاطب با درج اين مطالب توهين نكنيد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
5
1
این ها همه از عدم توسعه سیاسی در کشور و به خصوص شهری همچون مشهد نشات می گیرد که مردم به اشتهار افراد رای میدهند و نه به عملکردها و سیاست های آنها
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
4
1
در مشهد طبقه ای به شدت مذهبی وجود دارند که همیشه در انتخابات شرکت میکنند و مشخصا هم در سبد آرای اصول گرایان هستند . طبقه ای هم رای شناور اند که مطابق مقاله فوق کاملا درست میفرمائید و غیر هوشمندانه رای میدهند و طبقه سوم آرای خاموش . معمولا در انتخابات شرکت نمیکنند. اگر جریان اصلاح طلب بتواند این قشر را مجاب کند که همانند سال 76 یا 92 حتما در انتخابات علیه اصول گرایان رای میدهد.
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
1
5
تحلیل آبگوشتی از نوع بزباش.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
2
1
کدوم تناقض؟ حرف حجاریان در مورد انتخابات مشهد رو فراموش کردین؟
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
3
2
سلام از سایت انتخاب خواستار هستم مطلب من را منتشر کند که همه ببینند و قضاوت کنند . البته حاوی توهین هم نیست که معذوریت در تایید و انتشار آن وجود داشته باشد . به نظر من رای مردم مشهد در انتخابات مجلس اخیر با نگاه به درصد مشارکت مردم بیشتر روشن می شود . چیزی که نویسنده محترم فراموش کرده اند این است که اساساً در انتخابات مشهد حدود 50 درصد اصلا در انتخابات مجلس شرکت نکردند . سبد رای اصولگرایان و پایداری ها در مشهد به صورت 100 درصد در انتخابات شرکت کرده و سبد رای آنها را بالا بردند ولی در مشهد موضوعات ناراحت کننده ای مانند وررشکستگی موسسه میزان و همچنین بحران شرکت پدیده باعث شده طیفهای سبد رای اعتدال و اصلاحات نوعی غیر رسمی انتخابات را تحریم کنند . حدود یک میلیون نفر از دو میلیون نفر رای ندادند . حتی اگر نصفی از اینها رای می دادند قطعاً نتیجه انتخابات در مشهد حداقل مشابه اصفهان و یا تبریز میشد ولی چنین نشد چون اساساً سبد رایی که می توانست لیست امید را از مشهد پیروز کند در منزل نشست و سر صندوق نرفت . این نتیجه دلیل بر چرخش سیاسی مردم مشهد و یا سردرگمی آنان در انتخاب هدف رای خود نیست . بلکه نشان می دهند بی تدبیری و تعلل دولت در حل مشکل میزان و پدیده باعث قهر حامیانش در انتخابات مجلس شد و با استفاده از این خلاء لیست رقیب به راحتی به مجلس رفت . سپاس
هاشم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
3
2
با سلام و احترام- اینجانب یک مشهدی هستم و حدود 13 سال در شهرهای تهران و اصفهان زندگی کرده ام، خدمت نگارنده محترم می خواستم عرض کنم:
۱- مردم کشور ما در حال رشد هستند و در کل کشور عقب افتادگی اجتماعی وجود دارد.
۲- علت نوسانات تنها مربوط به مردم نیست. مردم در کل هوشمندتر از نهادهای اجتماعی هستند. علت رای بالای مردم به آقای روحانی چهره اعتدال گرای ایشان بود نه چهره اصلاح طلب ایشان، اگر آقای روحانی تنها به عنوان چهره اصلاح طلب کاندیدا شود،احتمال رایش پایین است.
۳- کشور ما در حال رشد است و هرکس تا حدی حق آزادی و انتخاب و اظهارنظر دارد، هر چند که ما هنوز پیشرفته نیستیم. شما هم با اینکه در مشهد زندگی نمیکنید و با یک جامعه آماری غیر اصولی و با پیش فرض های ذهنی خودتان. با اطلاعات ناقص درباره مردم خوب صحبت نمی کنید ولی به خودتان به راحتی حق میدهید در مورد مردم از یک تریبون بد حرف بزنید.
۴-ان شاالله همگی ما بتوانیم روش علمی اطلاعات ارایه کردن و تحلیل کردن را یاد بگیریم. تا با کمک آن همگی بتوانیم به رشد اجتماعی جامعه ان کمک کنیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
1
3
حالا دیگه می خواهید برای مردم هم تعیین تکلیف کنید تا به کی رای بدهند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
3
3
آقا برو ببین درصد مشارکت چقدر بوده ... من که به روحانی رای دادم این انتخابات مجلسو رای ندادم
شما اصلا فکر نکن کسی که به روحانی رای میده دو سال بعد به کریمی قدوسی رای داده ...
تهران با مشهد خیلی فرق داره ... تو رد صلاحیت ها بالاخره ده بیست تا کاندیدای درست حسابی از اصلاح طلبا تایید شدن تو تهران ... تو مشهد انصافا نگا کن کیا رو معرفی کردن ...
اصلاح طلبا دو تا کار باید بکنن برا قدرت نمایی تو مشهد:
1. یه کاندیدای مشهور مث مطهری بیاد از مشهد کاندیدا شه تا با اقتدار اول شه
2. به مردم اطمینان بدین که با شرکت در انتخابات وضعشون عوض می شه ... طرف برا 2 ساعت کنسرت باید تا نیشابور بره و برگرده بعد بهش می گی برو به اصلاح طلبا رای بده ؟!
فرهاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
3
4
به عنوان یک مشهدی میگویم که شما کاملا داری آسمان و ریسمان را برای توجیه شکست خود به هم می بافی
john
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
2
1
شاید هم کسانیکه در انتخابات ریاست جمهوری اومدن و رای دادن در انتخابات مجلس صحنه رو خالی کردن!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
5
2
تحلیل درستی نبود، اصولگرا ها همه پست های مشهد رو در اختیار دارن ، فقط قشر اطراف حرم مذهبی هستن ، مشهد بافت خاصی داره، بعضی مناطق مذهبی و سایر جاهاش اینطوری نیس در انتخابات خیلی ها به فهرست امید رای دادن ولی در کمال تعجب دیدن اصول گرا در اومد حتی وزیر کشورم اومد مشهد ، مشکوک بود .مردم مشهد ۵۵ تا ۶۰ درصدشون همون چیزی هستند که در تهزانم میبینین شما ولی متاسفانه اون قشر اندک قدرتشون بیشتره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
0
4
خطاب به نویسنده محترم
تفاوت انتخاب مردم در سال 92 و 94 ناشی از عدم توسعه یافتگی سیاسی نیست ؛ دلیل این است که مردم مشهد از اوایل سال 92 در این شهر دجار بحران های اقتصادی فراوانی مانند موسسه میزان ؛ پدیده ؛ بدرطوس و امثالهم شدند مشکلاتی که نزدیگ به دو میلیون از شهر 3 میلیون نفری مشهد رو درگیر خودش کرده که متاسفانه دولت محترم کوچکترین توحهی بهش نکردند ؛ این تغییر رویکرد یعنی ناامیدی مردم از یک جریان و یک گفتمان و امید به دیگری
امیدوارم در ماههای باقیمانده از دوره ریاست جمهوری ؛ رئیس جمهور محترم قدمی در راه رفع مشکلات و بحران های اقتصادی در مشهد بردارند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
1
3
تحلیل بی خودی بود.....اصلا جنس مردم مشهد با تهران متفاوته. دین و سیاست تو خون خراسانیهاست. خراسان دیار امثال مطهری ها و شریعتی ها و......هست. بعد شما مشهدی ها رو به عدم رشد سیاسی متهم میکنی؟ اکثریت جمعیت تهران رو مهاحرین تشکیل دادن. کسایی که معمولا تو شهر خودشون کار و بار درست حسابی نداشتن و برا پیدا کردن کار راهی تهران شدن. این ها جز اقشار ضعیف جامعه بودن و به لحاظ فرهنگی هم حرفی برا گفتن نداشتن‌ . برا همین اکثرا جوگیر هستن و خیلی زود تحت تاثیر قرار میگیرن. یه روز عاشق یکی میشن بهش رای میدن روز بعد همه متنفر میشن ازش!کلا رفتار میانه ندارن!!! انگار نه انگار سال ۸۴ بیشترین رای رو به احمدینژاد دادن و سال ۹۲ به روحانی!!!!این رفتارها نشون دهنده رشد سیاسی نیست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
4
0
چون در آمد بیشتر مردم مشهد از ارائه خدمات به زوار حرم رضوی و گردشگری مشهد میباشد وجود فضای غبار آلودی که بتوان در آن به نفع خود سود برد و با توجه به گذشته در صورت بر سرکار بودن افراد وابسته به طیف اصولگرایی میشود چنین فضایی ایجاد شود لذا مردم به این افراد رای دادند! در صورت پیروزی اصلاح طلبان در مشهد و حام شدن قانون بر اوضاع اقتصادی این شهر بیشتر اصناف باید متحمل ضررهایی می شدند که اینهم برای یک کاسب مورد قبول نیست!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
4
1
تحلیل تا حدودی درست بود اما بعنوان یه مشهدی که درگیر فضای سیاسی این شهر هم هستم باید بگم نقص های زیادی بر این تحلیل مترتب است.

در مشهد 45 درصد حاشیه نشینی داریم که در کشور بی نظیره و اتفاقا حضور اینها در پای صندوق ها خیلی پر شور است.

این حاشیه نشین ها زیاد درگیر معادلات سیاسی و صاحب تحلیلهای سیاسی نیستند.

حضور فعال پایگاههای فرهنگی در مساجد حاشیه مشهد در انتخابات مجلس که با لیست واحد حضور دارند کاملا اثرگذار است. در انتخابات ریاست جمهوری هم نمایندگان اصولگرا متشتت بودند و البته مردم شخصا مناظرات رو پیگیری کردند و رای اونها حاصل تصمیم خودشان بود.

اما در انتخابات مجلس بدلیل عدم شناخت کافی از افراد و جناح ها در مشهد و حاشیه شهر فرصت تصمیم سازی به پایگاههای فراگیر اصولگرایان در مساجد و مراکز فرهنگی می دهد.

اگر دقت کنید الان 3 دوره است اصلاح طلبها حتی یک نماینده هم در مشهد ندارند چون پایگاه مستحکمی ندارند.

البته بحث فراوان است و مجال گفتن کم.

موفق باشید
بابک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
4
1
تحلیل خوبی بود اما یک نکته مهم دیده نشده بود اونم اینکه درصد مشارکت در مشهد در انتخابات مجلس و خبرگان 50% بود و بدیهی است مشارکت کمتر یعنی پیروزی اصولگرایان به استثناء تهران که با همین مشارکت 50% بازهم اصولگرایان شکست خوردند چرا که تهران شهر اصلاح طلبان است به شرط اینکه در تحریم نباشن.
وجدان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
1
3
مجموع رای مردم در مشهد به قالیباف و جلیلی بیشتر از روحانی بود!تازه بدون احتساب رای ولایتی و از رضایی نیز بگذریم!در ضمن رای جلیلی حدود نصف رای روحانی است.مشهد را بهتر بشناسید و به مردم مشهد انگ نفهمی سیاسی نزنید.
sadegh
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
3
1
برای بنده جالبه که نفرات بعدی از لیست امید بودند. درضمن در شهر در بسیاری از ارگان ها تبلیغ اصولگرایان شد مثلا جایی که من کار میکنم به طور مستقیم به دولت و اصلاح طلبان توهین شد.
3 4 84
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
1
4
هر جا که شما رای نمیارید مشکل از مردم انجاس و هر جا که شما رای میارید همه چیز در انجا درسته. حتی یک نماینده اصلاح طلب تو مشهد رای نیاورد و فاصله اولین نمایندتون با کریمی قدوسی که ین همه بر ضدش تبلیغات میکردید 50 هزارتایی بود . رای مردم ثابت نیست و با گذر زمان تغییر میکنه پس اینقدر اسمون ریسمون نبافید ما هم تو مشهد زندگی میکنیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
5
0
خیلی ضعیف بود. به عنوان یک مشهدی تاثیر شورای شهر که از جبهه پایداری هستند و استفاده بودجه شهرداری در مناطق حاشیه شهر برای ترغیب مردم به جبهه پایداری از قلم افتاده است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
2
1
متاسفانه بسیاری از مشهدی ها نسبت به انتخابات مجلس بی تفاوت هستند معمولا جمعیت قابل توجهی انتخابات را تحریم می کنند .دربین مردم مشهد در تمام سنین جمعیتی ، بسیار ناامیدی و یاس از گذشته موج می زند .
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
1
2
خود این نویسنده هم کلا متناقض بود! :D

"چون این ها اسمشان سر زبان ها افتاده است در مشهد، به همین سادگی."
راحت میتونم بگم حدود 90درصد مردم معیار انتخابشون همینه! چون اعتقاد دارن هیچکدوم فرقی با هم ندارن و ...!!!
تو اکثر شهرستان ها این عامل اصلی رای دادنه.. چه رییس جمهوری چه مجلس چه خبرگان چه شورای شهر(حتی شورای روستا! خودم شاهد بودم، شخصی بدنام! که به خاطر خصوصیات منفی و کارهای منفی اسمش سر زبون ها افتاده بود، تو انتخابات شورای روستا رای آورد!!!!)

داخل پرانتز اینم بگم! :D (مردم هیچ شهری رو با مردم تهران مقایسه نکنید! مردم تهران فقط ساکن تهرانن، تهرانی نیستن که مثلا بگید مشهدی ها در مقایسه با تهرانی ها فلان و ...!!)
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
1
3
هدف از نوشتن این به اصطلاح تحلیل چی بود؟خب همه می دونن که اکثریت مردم موافق کنسرت هستند..اما سوال
1.رای ندادن به افراد به اصطلاح اصلاح طلب ایا عقب موندگی سیاسی رو می رسونه؟
2.همین مردم تهران دوره قبل همه اصولگراها رو فرستادن تو مجلس این دوره لیست امید رو.این 4 سال باشعور تر شدن و اگه دور بعد مثلا مجددا تندروهای پایداری رو بفرستن مجلس باز شعورشون میشه مثل مردم مشهد؟
3.تو کدوم منبع علوم سیاسی طرفداری از یه حزب خاص نشون دهنده میزان درک بیشتر مردم فلان جا نسبت به بهمان جاست؟
4.لطفا دموکراسی رو با نوشتن این تحلیل ها به سخره نگیرید.
عبادی
|
Germany
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
2
0
توجه به موضوع جالب است ولی تحلیل کامل نیست. رای انتخابات مجلس با توجه به واقعیت های موجود در شهر مشهد صحیح است. اما شناخت واقعیت های موجود در شهر مشهد سخت است و نیاز به بررسی دقیق دارد. نکته جالب این جاست که بر اساس همین واقعیت های موجود در شهر مشهد تفسیر نتایج انتخابات 92 پیچیده می شود و در صورت تحلیل دقیق آن می توان به تحلیل کاملی از فرآیند سیاسی کشور دست پیدا کرد.
مشهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
2
2
بعنوان یک مشهدی عرض میکنم دلیل اصلی انتخاب نمایندگان پایداری و اصولگرا در این دوره مجلس حضور نیافتن اغلب افرادی ست که در انتخابات ریاست جمهوری به دکتر روحانی رای دادند. در حقیقت مردم مشهد انتخابات مجلس را جدی نگرفتند و نتیجه ان شد که مثل دوره قبل پایداریجی ها پیروز شدند.
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
2
2
سلام
من مشهدی ام
خودم بهتر میدونم اینجا چه خبره
تهران کل لبست اصلاحات و حامیان دولت رای آورد چون یک لیست بود اما توی مشهد سه چهار لیست بود
یکی لیست اصلاح طلبا بود
یکی لیست حامیان دولت و اعتدالیون
یکی هم لیست اعتدال توسعه که با حمایت زیاد نوبخت همراه بود
شما اگه نتایج انتخابات مشهد رو ببینید نفرات 6 تا 15 همگی از این سه لیست بودن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
3
0
واقعا بر چه اساسی مشهدی ها اینطوری رأی دادن؟نفهمیدن به پایداری چی ها دارن رأی می دن؟
psk
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
2
3
با تشکر از انتخاب باید به عنوان یک مشهدی که در سیاست حضور دارد به عرض برسانم چند اتفاق دلیل عدم مشارکت مردم مشهد در انتخابات 94 و به طبق آن با رای 300 هزار نفری انتخاب اعضای پایداری بود
1- جلوگیری از اختلاس گران پدیده شاندیز و درگیر شدن بیش از 300 هزار نفر از مردم مشهد ( هر 1.5 خانواده یک نفر ) با مشکل پس گیری پول بلوکه شده
2- شرکت هایی مشابه پدیده با نام های تبرک - پردیسبان - ابرده - مشهد مال - مارال و... که با سهام فروشی پول مردم را گرفته و عد از حکم توقیف دادستانی درکیر و دار پس گفتن پول هایشان هستند
3- موسسات قرض الحسنه ایی که پول مردم را خورده و پس ندادند ازجمله میزان و ثامن الحجج
4- برشکستگی بزرگترین شهرک صنعتی (طوس)خاورمیانه که بدلیل سود نجومی در شرکت های سهام فروشی سرمایه در گردش خود را از دست داده و تعطیل گشته اند
متاسفانه این اسیب ها را مردم از چشم مسئولين میبنند و بدلیل عدم توجه مسئولان به حقوق مردم در این 4 مورد مردم مشهد اقبال خود را برای شرکت در انتخابات ایران از دست داده اند
لازم به ذکر است که شرکت هایی چون بیز و پنبه یز و بادران پدیده های همی جدید مشهد میباشند
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
3
2
مردم مشهد در انتخابات مجلس کم شرکت کردند.
هر وقت 60 درصد و بیشتر شرکت کنند امثال کریمی قدوسی رای نمیارن.
مردم مشهد ناامید بودند و نتیجه انتخابات شد آنچه شد!
خلایق هر چه لایق...!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
1
3
سطح تحلیل بسیار بسیار ضعیف هست و بسیاری از عوامل و پارمترها رو درنظر نگرفته اند
ایشون رو نمیشناسم اما سطح تحلیل ایشون رو در حد دانش آموزان مشهدی هم ندیدم
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
2
3
جالب است که نویسنده به نظرسنجی که انجام نشده استناد می کند
باتجربه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
6
2
حرمت امام رضا(ع) را نگه داريد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
چه ربطی داشت به موضوع ؟
حامد
|
-
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
2
2
متاسفانه در مطلب شما اصلی ترین دلیل که همان رای سازمان یافته حاشیه شهر در قالب پروژ های میلیاردی شورا و شهرداری در این منطقه است مغفول واقع شده و یادی از مکانیسم هوالمطلوب نشده است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
3
2
سلام
دو نکته از مباحث ذکر شده قابل قبول است
اول اینکه اصلاح طلبان در مشهد امکان فعالیت گسترده ندارند و مثال اوردن از اقای امینی استاندار سابق رد کننده این فرض نیست چراکه ایشان شخصیت شناخته شده ای در مشهد نیستند و شهرت ایام انتخابات به کسی کمک نمی کند
دوم اینکه شرکت مشهدیها در انتخابات مجلس پر رنگ نیست
پیشنهاد اینکه برای انتخابات شورای شهر از هم اکنون رسانه هایی در مشهد فعال شوند حتی ضمیمه های روزنامه هایی مثل ایران هم می تواند کارا باشد و همچنین سایت ها و کانال های شبکه های اجتماعی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
1
1
سلام شما چرا انتخاب خبرگان رامثال نمیزنید تا ببینید که جبهه امید کجاست
سید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
0
3
به نام خدا و سلام.

"انتخاب" نظراتی را كه حاوی توهین است، منتشر نمی كند

گزارش ها و تحلیل هایی که حاوی توهین باشند چه؟ آنها را هم منتشر نباید بکنید؟

به نظر بنده، این تحلیل، یک مقدار دربردارنده اهانت به شعور بالای مشهدی ها بود

پ.ن:
بنده خوزستانی هستم و ساکن مشهد هم نمی باشم.
مرتضی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
2
3
انتخاب متاسفانه خیلی مقرضانه حرف میزنی با اینکه شماها خودتون میدونید در شهر هایی که مذهبی تر است مردم بیشتری مخالف دارد ما مردم مشهد را اینطور بیجا محکوم نکنید مردم مظلوم مشهد همه به اصلاح طلبها رای دادند حتی در مناطق نزدیک حرم امام رضا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
2
3
اشکال تحلیلتون اینه که فکر کرده اید مردم به خاطر ایدئولوژی روحانی بهش رای دادن!! بابا این 500 هزار تایی که به روحانی رای دادن همونایی اند که به احمدی نژاد هم رای داده بودند ، مردم کار می خواستند که فهمیده اند از این دولت بر نمیاد.
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
0
2
چرا نظر محترمانه بنده را منتشر نکردید ؟!!!
سجاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
1
3
به عنوان یک مشهدی این مقاله را قبول ندارم . در واقع هدف این مقاله تخریب مشهده چون به اصلاح طلب رای ندادن تخریب میشوند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
3
4
مردمی که سال 94 اینطوری رای دادن مستحق همون چیزی هستن که داره تو شهرشون اتفاق میفته
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
4
1
واقعا حیف نیست این همه انرژی صرف برگزاری یا عدم برگزاری کنسرت می شود؟بیایید کارهای بزرگتری انجام دهیم.افراد بد حجاب و بی حجاب تا درب حرم امام هشتم رسیده اند و کسی با آنان کاری ندارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
2
3
شمایی که از دهن این جوان های دهه شصتی و هفتادی حرف می زنی، همونی نبودی که نتایج انتخابات رو از پیش می گفتی؟
یحیی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
0
4
سلام. کسی که این گزارش را تهیه کرده معلوم یه سر به مشهد نزده و صرفا با چند نفر مشهدی مصاحبه کرده...و متاسفانه به گونه ای رای مشهدی ها را نسنجیده قلمداد کرده...اما مشهدی ها هم مثل خیلی جاهای دیگر اولویت شان مسائل اقتصادیشون هست...تو این دو سال بعد از روحانی که مردم به ایشون رای دادن تو مشهد خیلی اتفاقات ناگوار افتاد که مردم بارها جلوی استانداری و قوه قضاییه پیگیری مطالبات کردن ولی جز وعده تو خالی از استاندار دستگیرشان نشد. اغراق نشود تقریبا همه ی مشهدی ها بگونه ای با مسائل شرکت پدیده, تبرک, پردیسبان , موسسات مالی میزان , ثامن الحج و... درگیرند. همه این مشکلات را از چشم دولت می بینند. چون استانداری صرفا وعده می دهد. اگر روحانی این مسائل را حل نکند باز هم بعید نیست که چنین بازخوردی داشته باشد. لطفا کمی تحلیل هایتان را واقعبینانه بگذارید ...ممنون
مرتضی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
3
2
نیازی به تحلیل رای مشهدیا در انتخابات مجلس نیست همه شاهد بودند که در جریان انتخابات چه اتفاقی افتاد و 500 صندوق باطل شد
محلل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
1
2
در جمعبندی نظرات اولا" متضررین میزان و پدیده به اون تعدادی نیستند که تاثیرگزار در نتیجه انتخابات باشند.احتمالا" نویسنده آن نظر درد خودش را نوشته. دوم اینکه کاندیدهای اصلاح طلب اصلا" برای مردم شناخته شده نبودند و این خصوصیت سرشناسی در مشهد خیلی تاثیرگزار است. مثلا" اگر توصیه فردی مانند حضرت آقای سید مهدی طباطبایی که جزء معتمدین قاطبه مردم مشهد هستند پشت فرد یا لیستی بود مطمئنا" ضزیب احتمال پیروزی او افزایش می یافت.یک خصوصیت دیگر مردم مشهد هم اینست که جایی که در مقابل مخالفشان احساس کنند به هر دلیلی تحت فشارند و راهها برایشان بسته شده است ادامه کار را رها و به خودش وامیگذارند و خود از معرکه خارج میشوند بدون اینکه ادعای حقی کنند. لذا در مقابل افرادی هم که از تریبونهای رسمی و به طرق دیگر عقاید خود و معدود همفکرانشان را به نام مردم مشهد تبلیغ میکنند عکس العمل مردم تنها تحریم حضور در آنچنان محافلی است ولی چون مشهد شهر دائم الزیارتی است حضور چشمگیر زوار غیر بومی مخصوصا" اینکه بسیاری از این نوع مراسم در حرم امام رضا(ع) برگزار میشود این عدم حضور مشهدیها را پوشش میدهد. نکته آخر اینکه مشهد و تقریبا" اغلب شهر های زیارتی در طول زمان بافت جمعیتی متفاوت از نقاط مختلف و قومیتهای متعدد برای برخورداری از مجاورت امام معصوم یافته اند لذا هر گروهی بر مبنای ریشه برداشتهای مربوط به قوم و منطقه اصلی خود تفکر و اقدام میکنند. با بررسی و ریشه یابی حد اقل تا سه نسل پیش روشن خواهد شد که بیش از دوسوم ساکنان دائم کنونی مشهد در اصل مشهدی اصیل نیستند. در جواب فردی هم که گفته بود به آقای روحانی هم بخاطر اعتدالی بودنش رای دادند نه اصلاح طلب بودنش .قضیه درست نیست. گاهی هم ممکن است در تمام شهرها از لج طرف مقابل به یک سمت دیگر بروند. ضمن اینکه مشهد تعداد رای خاموش بسیار بالاتری از شهرهای دیگر دارد که در مقاطع خاص خود را نشان میدهد.
پاسخ ها
یحیی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
متاسفانه برخی دوستان ظاهرا تو مشهد زندگی نمی کنند. چطور فکر می کنند که شرکت پدیده با 130 هزار سهامدار و حدود 30 هزار پرسنل که بیکار شدند نمی توانند تاثیری در رای نداشته باشند. سهامداران پردیسبان و تبرک و گرند و امثال آنها که اکثرا مشهدی هستند. سپرده گذاران میزان و ثامن الحجج و کارمندان و خانواده هاشون. فک کنم حدود 900 هزار سپرده گذار فقط ثامن الحجج داشته که باز هم اکثرا مشهدی هستند. سایر موسسات از جمله آرمان و بدرتوس و فرشتگان و... نیز شرایط مشابهی دارند. ضمن آنکه خیلی ها با شرکت های ابنیه از جمله پدیده کار ساختمانی می کردند و طلبکارند. رکود تو مشهد واقعا وجود دارد. و اکثرا این را به حساب دولت می گذارند و نه دادستان. چونه که استانداری متاسفانه چندین بار حرفهای متناقض اعلام کرده است. اخیرا مسائل مربوط به مشهد مال و جهان مال هم که اضافه شده. و آن موضع گیری ضعیف وزیر ارشاد در مقابل کنسزت ها هم مسلما تاثیر منفی خود را دارد.
سروی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
2
2
99 درصد مسئولینی که در مشهد گذاشته اند از شهردار گرفته تا مدیرکل ادارات و نهادها و تا چند درجه پایینتر از بین افراطیون تصفیه شده دولت قبل در تهران و سایر شهر هاست که به اعتبار پشتیبانی افراد صاحب تریبون در مشهد به این شهر منتقل میشوند و همینها به عناوین مختلف مانع ظهور و بروز وضعیت واقعی نظرات حقیقی مردم مشهد میشوند.
نظرات بینندگان