arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۹۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۰ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۵

روسیه ادعای سازمان ملل در مورد استفاده سوریه از تسلیحات شیمیایی را رد کرد

دولت سوریه، همواره استفاده از سلاح شیمیایی را رد کرده‌ و در نامه‌هایی که به شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل، تأکید کرده است تحت هیچ شرایطی از سلاح های شیمیایی استفاده نخواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


 روسیه گزارش ادعایی سازمان ملل متحد در رابطه با استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی را رد و تأکید کرد حاضر به قبول آن نیست.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، گروهی از بازرسان سازمان ملل، اوایل آگوست ۲۰۱۵ گزارشی به اعضای شورای امنیت ارائه کردند که در آن ادعا شده است دولت سوریه دست‌کم در دو مورد و گروه تروریستی داعش دست‌کم در یک مورد، به استفاده از تسلیحات شیمیایی اقدام کرده‌اند. استفاده از سلاح‌های شیمیایی بر خلاف قوانین بین‌المللی است و شورای امنیت می‌تواند در مورد آن اقدام کند.

براین اساس، اعضای شورای امنیت در نشست روز سه‌شنبه این گزارش را بررسی و نتایج آن را مورد رایزنی قرار دادند.

نمایندگان انگلیس و فرانسه، در این جلسه که روند گفت‌وگوهای اصلی آن پشت درهای بسته انجام شده، خواستار تحریم‌های ملل متحد علیه دولت سوریه شده بودند. «سامانتا پاور» نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز خواستار اقدامی فوری علیه کسانی شده که به استفاده از سلاح‌های شیمیایی دست زده‌اند.

از سوی دیگر «ویتالی چورکین» نماینده روسیه، گفت: «پرسش‌های بسیار جدی» در مورد این تحقیقات وجود دارد؛ «پرسش‌های جدی وجود دارد و لازم است، پیش از آنکه کل گزارش (بازرسان) را بپذیریم، پاسخ آن‌ها مشخص شود».

چورکین افزود، «هیچ اثر انگشتی» وجود ندارد که بتوان دولت سوریه را مقصر معرفی کرد.

دولت سوریه، همواره استفاده از سلاح شیمیایی را رد کرده‌ و در نامه‌هایی که به شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل، تأکید کرده است تحت هیچ شرایطی از سلاح های شیمیایی استفاده نخواهد کرد.

در همین راستا، «بشار الجعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل، روز گذشته در پایان نشست شورای امنیت، نتیجه گزارش اخیر سازمان ملل را رد کرد  و گفت که «شواهد فیزیکی» ارائه نشده‌است.
نظرات بینندگان