arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۹۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۶ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۵

زلزله خیزترین مناطق تهران کجاست؟

اگر بخواهیم ایران را با کشورهای زلزله خیز جهان مقایسه کنیم، تفاوت عمده ای که مشاهده می کنیم در فرهنگ عمومی است و اینکه قوانین و کدهای مربوط به ساخت و ساز در آن کشورها به درستی اجرا می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ریس مرکز زلزله نگاری ایران با تاکید بر افزایش خطر زلزله در مرکز و جنوب تهران در خصوص عواقب بافت‌های فرسوده و ساخت و ساز غیر مجاز هشدار داد.

علی مرادی گفت: اگر بخواهیم ایران را با کشورهای زلزله خیز جهان مقایسه کنیم، تفاوت عمده ای که مشاهده می کنیم در فرهنگ عمومی است و اینکه قوانین و کدهای مربوط به ساخت و ساز در آن کشورها به درستی اجرا می‌شود.

وی افزود: ما قانون را داریم، اما متاسفانه شاهد هستیم که هم اینک بخشی از سازه های جدیدمان هم در زلزله ها آسیب می بینند که نمونه آن را در ورزقان داشته ایم و این نشان می دهد که ما متاسفانه بحث زلزله را فراموش می کنیم و نیاز به فرهنگ سازی دارد.

رئیس مرکز لرزه نگاری تصریح کرد: دانشمندان خوبی را تربیت کرده‌ایم و از طرفی کشوری زلزله خیز هستیم و تجربه های خوبی را هم در زمینه زلزله داریم، اما مشکل آنجاست که این تجربه ها هنوز به عمل نیامده‌اند. چراکه آن چیزی که در فرهنگ جامعه و ساخت و سازهایمان می بینیم این است که این قضیه را زیاد جدی نگرفته ایم و باید در فرهنگ سازی تجدید نظر صورت بگیرد.

مرادی با اشاره به زلزله‌خیزترین منطقه تهران، خاطرنشان کرد: از نظر ریسک زلزله و آسیب پذیری هرچه قدر به سمت مرکز و جنوب تهران می رویم ریسک بالاتری دارد، یکی از دلایل آن هم وجود بافت فرسوده بیشتر و همچنین جمعیت بیشتر است. البته باید به حاشیه تهران هم توجه داشته باشیم که روز به روز بر جمعیت آن اضافه می شود.

نظرات بینندگان