arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۲۳۴۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۲ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۵

محکومیت سربازان انگلیسی به دلیل مرگ نوجوان عراقی در سال 2003

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گزارش جدید کمیته تحقیق مربوط به ' تلفات جنگ عراق' که روز جمعه منتشر شد، حاکی از مقصر بودن 4 سرباز انگلیسی در مرگ یک نوجوان 15 ساله عراقی در جریان این جنگ در سال 2003 میلادی است.

به گزارش انتخاب، جورج نیومن ' قاضی پیشین دادگاه عالی انگلیس که مسئولیت این کمیته را بر عهده دارد، در این گزارش، اقدام این سربازان که منجر به مرگ این نوجوان عراقی در ماه 'می' سال 2003 در بصره شد، را محکوم کرده است.

براساس گزارش 133 صفحه ای این کمیته تحقیق، این چهار سرباز انگلیسی، این نوجوان عراقی به نام 'احمد جابر کریم علی ' را به زور وارد کانال آب کرده بودند و اجازه دادندکه او عرق شود.

قاضی بازنشسته 'جورج نیومن ' در این گزارش که به پارلمان انگلیس ارائه شده، گفته است که سربازان انگلیسی بایستی با نجات این نوجوان، مانع از عرق شدنش می شدند.

گفته می شود که این نوجوان عراقی در زمره چهار فردی بوده است که به ظن سرقت، از سوی سربازان انگلیسی به زور وارد آن کانال آب شده بودند.

در همین حال، وزارت دفاع انگلیس گزارش کمیته تحقیق تلفات جنگ عراق در مورد نقش سربازان انگلیسی در مرگ نوجوان عراقی را 'بی نهایت ناراحت کننده ' توصیف کرده است.

چهار سرباز انگلیسی یاد شده در سال 2006 میلادی از سوی دادگاه نظامی از اتهام قتل غیر عمد تبرئه شده بودند.

گزارش این گروه تحقیق بار دیگر سبب افزایش نگرانی ها در مورد تخلفات نیروهای انگلیس در جنگ عراق که تلاش شده است بر آنها سرپوش گذاشته شود، خواهد شد. 

در جریان جنگ عراق 2003 ، که منجر به سرنگونی رژیم صدام شد، بیش از 150 هزار عراقی کشته و بیش از یک میلیون عراقی آواره شدند. 

در این جنگ همچنین بیش از 200 نیروی انگلیسی شامل نیروهای نظامی و غیرنظامی، کشته شدند.

کمیته تحقیق تلفات جنگ عراق در سال 2013 میلادی به منظور بررسی ادعاهای صورت گرفته در مورد مرگ شماری از عراقی های غیرنظامی که سربازان انگلیسی در آن نقش داشته اند، تاسیس شده است.

روزنامه گاردین در تیرماه گذشته در گزارشی فاش کرده بود که در جریان جنگ عراق، نیروهای انگلیسی، شماری از غیرنظامیان عراقی را به ظن دست داشتن در سرقت، به داخل رودخانه و یا کانال های آب انداخته و باعث غرق شدن تعدادی از آنها شده اند.

به نوشته این روزنامه، یک افسر سابق ارتش انگلیس مدارکی را به کمیته تحقیق در مورد تلفات جنگ عراق ارائه کرده است که نشان می دهد نیروهای انگلیسی شرکت کننده در جنگ عراق، غیرنظامیان عراقی را مجبور می کردند تا وارد رودخانه و یا کانال های آب شوند که این امر موجب غرق شدن تعدادی از آنها شده است.

به گفته این افسر، افسران ارشد ارتش انگلیس از این اقدام سربازان که به طور منظم و به بهانه جلوگیری از سرقت ها در عراق بعد از سقوط صدام انجام می شد، مطلع بودند.

به نوشته گاردین، دو خانواده عراقی بعد از غرق شدن فرزندانشان در دو حادثه جداگانه در سال 2003 میلادی در استان بصره جنوب عراق، علیه دولت انگلیس شکایت کرده و خواهان پرداخت غرامت شده اند.
منبع: ایرنا
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان